Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metody i techniki badań społecznych - 2 20-2F-MI2
Ćwiczenia (CW) Semestr letni 2017/2018

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Literatura omawiana i dyskutowana na ćwiczeniach:

Społeczny wizerunek służby cywilnej. Analiza dyskursu publicznego: analiza treści. 2011. Warszawa: Kancelaria Prezesa Rady Ministrów.

Earl Babbie. 2007. Badania społeczne w praktyce. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN

- Rozdział 5: Konceptualizacja, operacjonalizacja, pomiar, s.139-153,

- Rozdział 9: Badania sondażowe, s.274 – 312.

Paweł B. Sztabiński, Zbigniew Sawicki i Franciszek Sztabiński. 2005. Fieldwork jest sztuką. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN; Rozdz.10-13 i 15.

Gruszczyński Leszek A. 1999. Materiały pomocnicze. w: Kwestionariusze w socjologii. Budowa narzędzia do badań surveyowych, Wydawnictwo UŚ, s. 127-135.

M. Jagoda, P.F.Lazarsfeld, H.Zeisel. 2007. Bezrobotni Marienthalu, Warszawa: Oficyna Naukowa.

Metody i kryteria oceniania:

Student zalicza ćwiczenia na podstawie zdobytych punktów. Punktowane są pisemne kolokwia, prace badawcze wykonywane w ramach ćwiczeń, prezentacje lektur i wejściówki.

Student uzyskuje zaliczenie przedmiotu jeśli zdobył ponad 50% punktów.

Zakres tematów:

Analiza treści: omówienie treści lektury, zaplanowanie i zrealizowanie badania z użyciem analizy treści, przygotowanie raportu z badania w PowerPoint i prezentacja na zajęciach.

Proces badawczy w badaniach ilościowych – ze szczególnym uwzględnieniem pytań badawczych i hipotez, operacjonalizacji pojęć, doboru wskaźników.

Konceptualizacja badania własnego i budowa narzędzia badawczego (ankiety).

Realizacja badania własnego - zapoznanie ze stronami ankietowymi (survio.com, webankieta.pl, ankietka.pl, formularze Google), umieszczenie na jednej ze stron ankiety własnej, zebranie danych.

Analiza danych ilościowych, sporządzenie raportu z badań własnych, prezentacja wyników badania.

Podsumowanie zajęć: triangulacja metod badawczych na przykładzie badania M. Jagody, P.F.Lazarsfelda i H.Zeisela opisanego w „Bezrobotnych Marienthalu”.

Metody dydaktyczne:

praca w zespołach, praca z książką (prezentacje lektur), dyskusje tematyczne, burza mózgów, konsultacje projektów badawczych, symulacje prowadzenia wywiadów

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy wtorek, 15:20 - 16:55, sala 1073/1074
Anna Pokrzywa 26/ szczegóły
2 każdy wtorek, 11:40 - 13:15, sala 1104/1105
każdy wtorek, 11:40 - 13:15, sala 1070/1071
Anna Pokrzywa 24/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek dydaktyczny - główny A
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)