Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Socjologia edukacji 20-2F-SOE
Ćwiczenia (CW) Semestr zimowy 2017/2018

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Florian Znaniecki: Socjologia wychowania, PWN, 2001

Beck „Społeczeństwo ryzyka”, Scholar 2002.

Milton Friedman, Kapitalizm i wolność, Wydawnictwo Helion 2008.

Ivan Illich, Odszkolnić społeczeństwo, Bęc Zmiana 2010.

Robert Putnam, Samotna gra w kręgle, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2008.

Efekty uczenia się:

posiada znajomość pojęć i ujęć teoretycznych z zakresu socjologii edukacji

potrafi analizować problemy z zakresu socjologii edukacji w świetle teorii socjologicznych

potrafii przygotować i wygłosić prezentację

potrafii pracować w grupie i indywidualnie

Metody i kryteria oceniania:

obecność na zajęciach

ocena referatu

ocena prac domowych

Zakres tematów:

1. Wprowadzenie do dyscypliny: podstawowe pojęcia

Florian Znaniecki: Socjologia wychowania, Tom 2, Wychowanie a refleksja pedagogiczna, s. 257-268 (jak socjolog bada procesy edukacyjne, współczynnik humanistyczny); środowisko wychowawcze 50-57 (instytucje odpowiedzialne za wychowanie), szkoła (102-114), PWN 2001

Referat: Tomasz Leszniewski, Krzysztof Wasielewski, Socjologia wychowania w Polsce – pytania o wymiar tożsamościowy dyscypliny, w: Studia Socjologiczne, 2013 (2) 209. Artykuł dostępny w Internecie.

2. Czy warto się uczyć? Po co ludziom wykształcenie?

Młodzi 2011, oprac. K. Szafraniec, rozdział 4.6 Korzyści z wykształcenia, Kancelaria Prezesa Rady ministrów, s. 112-116.

Referat 1: Czy warto się kształcić? Komunikat z badań, CBOS 2017. Raport dostępny w Internecie

Referat 2. Czy warto studiować? TNS Polska, 2013, Raport dostępny w Internecie.

3. Szkolnictwo ery przemysłowej i poprzemysłowej

Alvin Tofflet, Szok przyszłości, rozdział: Czas przyszły czasownika <kształcić>, Zysk i S-ka, 1997, s. 389-419 (szkoła ery przemysłowej, rewolucja oświatowa, nowa organizacja, programy nauczania, umiejętności, przyszłość edukacji).

Referat: Andrzej Janowski, Szkoła obywatelska. Amerykańskie doświadczenia-polskie potrzeby, WSSE, 2000, rozdział: Scenariusze przyszłości

4. Szkolnictwo w dobie społeczeństwa ryzyka

Beck „Społeczeństwo ryzyka” rozdział 6, Odstandaryzowanie pracy zarobkowej. Przyszłość wykształcenia zatrudnienia, s. 206-231 (społeczeństwo przemysłowe i społeczeństwo ryzyka, szkoła jako „stacja widmo”, szkolnictwo przyszłości, zatrudnienie i bezrobocie absolwentów), Scholar 2002.

5. Nierówności edukacyjne: analiza zjawiska

Anthony Giddens, Socjologia, Oświata, podrozdział: Teorie nauczania a problem nierówności, 534-540, PWN 2006.

Referat: Richard Wilkinson, Kate Pikett, Duch równości, 120-134, Wydawnictwo Czarna Owca, 2011.

6. Problem ubóstwa a system szkolny

Elżbieta Tarkowska, Nie masz kasy jesteś nikim. O pogłębianiu nierówności przez szkołę, w: Wychowanie. Pojęcia, procesy, konteksty. Tom 4, GWP, 2008, s. 393-422.

Referat: Wiesława Warzywoda-Kruszyńska, Dorastać w biedzie – obrazy z życia różnych pokoleń łodzian, w: (Żyć) Na marginesie wielkiego miasta, Łódź 1999, s. 77-93.

Referat 2: Eta Kraloviec, John Buell, The end of homework. Rozdział 1., s. 9-26.

7. Problem urynkowienia edukacji: wybór, konkurencja i efektywność

Milton Friedman, Kapitalizm i wolność, rozdział Rola rządu w sferze edukacji, Wydawnictwo Helion 2008, s. 171-210 (rynek, edukacja, bon oświatowy, szkolnictwo zawodowe i wyższe).

Referat: Milton Friedman, Public school. Make them private. CATO Institute, 1995. Artykuł dostępny w Internecie.

Fragment filmu na temat rynku i edukacji. Podejście ekonomiczne.

8. Kapitał społeczny a edukacja

Robert Putnam, Samotna gra w kręgle, rozdziały: Edukacja i pomyślność dzieci, Bezpieczne i „skuteczne” ulice, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2008, s. 485-521.

Referat: Marta Zahorska, Kapitał Społeczny w szkole, Polityka Społeczna nr 7/2011, Artykuł dostępny w Internecie.

9. Społeczeństwo bez szkoły

Ivan Illich, Odszkolnić społeczeństwo, rozdziały: Dlaczego musimy znieść szkołę, Fenomenologia szkoły, s. 37-75, Bęc Zmiana 2010.

Referat: Ivan Illich, Odszkolnić społeczeństwo, rozdział Sieci uczenia się (s. 135-166).

10. Reformy edukacyjne w świecie

Michael Fullan, Wybór złych sterowników w całościowej reformie systemu edukacji, CEO, PAFW, 2012, raport dostępny w Internecie na stronie Centrum Edukacji Obywatelskiej.

Referat (dwóch referentów): Eugenia Potulicka, Neoliberalne reformy edukacji w USA, rozdział 8. Nie zostawimy żadnego w tyle.

Referat: Robert Pawlak, Urynkowienie szkolnictwa w świetle porównań międzynarodowych, w: Socjologia czasu, kultury i ubóstwa, Wydawnictwo APS, 2015. Książka dostępna w Internecie.

11. Reformy edukacyjne w Polsce

M. Federowicz, K. Biedrzycki, M. Karpiński, L. Rycielska, D. Walczak, Dynamika przemian w edukacji i diagnoza problemów do rozwiązania, Instytut Badań Edukacyjnych, 2015.

Fragment filmu OECD: Strong performers and sucsessfull reformers in education, OECD.

Film: Debata edukacyjna: gimnazja

Uwaga! Praca domowa: dzielimy się za 5 zespołów wg partii (PiS, PO, Nowoczesna, PSL, SLD). Zadaniem każdego zespołu jest analiza programu wyborczego partii w odniesieniu do problemów edukacyjnych: diagnoza edukacji, nierówności edukacyjne, urynkowienie oświaty, poprawa jakości, przyszłość edukacji.

12. Dyskusje i spory wokół edukacji

Analiza programów wyborczych polskich partii politycznych w odniesieniu do edukacji. Stworzenie mapy potrzeb, pomysłów i działań edukacyjnych. Dyskusja.

13. Edukacja a rynek pracy

Krzysztof Kasparek, Mateusz Magierowski, Kogo kształcą polskie szkoły? PARP, 2013, Raport dostępny w Internecie.

Referat (dwóch referentów): Młodość czy doświadczenie? Kapitał ludzki w Polsce. PARP, 2013, Raport dostępny w Internecie (Streszczenie, rozdział Absolwenci szkół ponadgimnazjalnych i wyższych na rynku pracy).

14. Priorytety edukacyjne Unii Europejskiej

Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego: Nowe podejście do edukacji, 2012, komunikat dostępny w Internecie.

Metody dydaktyczne:

praca indywidualna studentów

praca zespołowa/grupowa

prezentacje referatów i dyskusja

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy piątek, 13:30 - 15:05, Budynek dydaktyczny - główny A, sala 1115/1116
Robert Pawlak 21/ szczegóły
2 każdy piątek, 11:40 - 13:15, Budynek biblioteczno-dydaktyczny B, sala 2120/2121
Robert Pawlak 24/ szczegóły
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)