1. Wprowadzenie do dyscypliny: podstawowe pojęcia
Florian Znaniecki: Socjologia wychowania, Tom 2, Wychowanie a refleksja pedagogiczna, s. 257-268 (jak socjolog bada procesy edukacyjne, współczynnik humanistyczny); środowisko wychowawcze 50-57 (instytucje odpowiedzialne za wychowanie), szkoła (102-114), PWN 2001
Referat: Tomasz Leszniewski, Krzysztof Wasielewski, Socjologia wychowania w Polsce – pytania o wymiar tożsamościowy dyscypliny, w: Studia Socjologiczne, 2013 (2) 209. Artykuł dostępny w Internecie.
2. Czy warto się uczyć? Po co ludziom wykształcenie?
Młodzi 2011, oprac. K. Szafraniec, rozdział 4.6 Korzyści z wykształcenia, Kancelaria Prezesa Rady ministrów, s. 112-116.
Referat 1: Czy warto się kształcić? Komunikat z badań, CBOS 2017. Raport dostępny w Internecie
Referat 2. Czy warto studiować? TNS Polska, 2013, Raport dostępny w Internecie.
3. Szkolnictwo ery przemysłowej i poprzemysłowej
Alvin Tofflet, Szok przyszłości, rozdział: Czas przyszły czasownika <kształcić>, Zysk i S-ka, 1997, s. 389-419 (szkoła ery przemysłowej, rewolucja oświatowa, nowa organizacja, programy nauczania, umiejętności, przyszłość edukacji).
Referat: Andrzej Janowski, Szkoła obywatelska. Amerykańskie doświadczenia-polskie potrzeby, WSSE, 2000, rozdział: Scenariusze przyszłości
4. Szkolnictwo w dobie społeczeństwa ryzyka
Beck „Społeczeństwo ryzyka” rozdział 6, Odstandaryzowanie pracy zarobkowej. Przyszłość wykształcenia zatrudnienia, s. 206-231 (społeczeństwo przemysłowe i społeczeństwo ryzyka, szkoła jako „stacja widmo”, szkolnictwo przyszłości, zatrudnienie i bezrobocie absolwentów), Scholar 2002.
5. Nierówności edukacyjne: analiza zjawiska
Anthony Giddens, Socjologia, Oświata, podrozdział: Teorie nauczania a problem nierówności, 534-540, PWN 2006.
Referat: Richard Wilkinson, Kate Pikett, Duch równości, 120-134, Wydawnictwo Czarna Owca, 2011.
6. Problem ubóstwa a system szkolny
Elżbieta Tarkowska, Nie masz kasy jesteś nikim. O pogłębianiu nierówności przez szkołę, w: Wychowanie. Pojęcia, procesy, konteksty. Tom 4, GWP, 2008, s. 393-422.
Referat: Wiesława Warzywoda-Kruszyńska, Dorastać w biedzie – obrazy z życia różnych pokoleń łodzian, w: (Żyć) Na marginesie wielkiego miasta, Łódź 1999, s. 77-93.
Referat 2: Eta Kraloviec, John Buell, The end of homework. Rozdział 1., s. 9-26.
7. Problem urynkowienia edukacji: wybór, konkurencja i efektywność
Milton Friedman, Kapitalizm i wolność, rozdział Rola rządu w sferze edukacji, Wydawnictwo Helion 2008, s. 171-210 (rynek, edukacja, bon oświatowy, szkolnictwo zawodowe i wyższe).
Referat: Milton Friedman, Public school. Make them private. CATO Institute, 1995. Artykuł dostępny w Internecie.
Fragment filmu na temat rynku i edukacji. Podejście ekonomiczne.
8. Kapitał społeczny a edukacja
Robert Putnam, Samotna gra w kręgle, rozdziały: Edukacja i pomyślność dzieci, Bezpieczne i „skuteczne” ulice, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2008, s. 485-521.
Referat: Marta Zahorska, Kapitał Społeczny w szkole, Polityka Społeczna nr 7/2011, Artykuł dostępny w Internecie.
9. Społeczeństwo bez szkoły
Ivan Illich, Odszkolnić społeczeństwo, rozdziały: Dlaczego musimy znieść szkołę, Fenomenologia szkoły, s. 37-75, Bęc Zmiana 2010.
Referat: Ivan Illich, Odszkolnić społeczeństwo, rozdział Sieci uczenia się (s. 135-166).
10. Reformy edukacyjne w świecie
Michael Fullan, Wybór złych sterowników w całościowej reformie systemu edukacji, CEO, PAFW, 2012, raport dostępny w Internecie na stronie Centrum Edukacji Obywatelskiej.
Referat (dwóch referentów): Eugenia Potulicka, Neoliberalne reformy edukacji w USA, rozdział 8. Nie zostawimy żadnego w tyle.
Referat: Robert Pawlak, Urynkowienie szkolnictwa w świetle porównań międzynarodowych, w: Socjologia czasu, kultury i ubóstwa, Wydawnictwo APS, 2015. Książka dostępna w Internecie.
11. Reformy edukacyjne w Polsce
M. Federowicz, K. Biedrzycki, M. Karpiński, L. Rycielska, D. Walczak, Dynamika przemian w edukacji i diagnoza problemów do rozwiązania, Instytut Badań Edukacyjnych, 2015.
Fragment filmu OECD: Strong performers and sucsessfull reformers in education, OECD.
Film: Debata edukacyjna: gimnazja
Uwaga! Praca domowa: dzielimy się za 5 zespołów wg partii (PiS, PO, Nowoczesna, PSL, SLD). Zadaniem każdego zespołu jest analiza programu wyborczego partii w odniesieniu do problemów edukacyjnych: diagnoza edukacji, nierówności edukacyjne, urynkowienie oświaty, poprawa jakości, przyszłość edukacji.
12. Dyskusje i spory wokół edukacji
Analiza programów wyborczych polskich partii politycznych w odniesieniu do edukacji. Stworzenie mapy potrzeb, pomysłów i działań edukacyjnych. Dyskusja.
13. Edukacja a rynek pracy
Krzysztof Kasparek, Mateusz Magierowski, Kogo kształcą polskie szkoły? PARP, 2013, Raport dostępny w Internecie.
Referat (dwóch referentów): Młodość czy doświadczenie? Kapitał ludzki w Polsce. PARP, 2013, Raport dostępny w Internecie (Streszczenie, rozdział Absolwenci szkół ponadgimnazjalnych i wyższych na rynku pracy).
14. Priorytety edukacyjne Unii Europejskiej
Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego: Nowe podejście do edukacji, 2012, komunikat dostępny w Internecie.
|