Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnoza i terapia dziecka z trudnościami w opanowaniu umiejętności językowych 10-4S-DIP1
Wykład (WYK) Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2017/2018

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Baran J., Co robić, żeby dziecko sprawniej czytało i pisało, a dorosły przetrwał. Opracowanie dla terapeutów i rodziców, Gdańsk 2009.

Bogdanowicz M., Ryzyko specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu: dysleksji, dysortografii i dysgrafii: Skala Ryzyka Dysleksji wraz z normami dla klas I i II, Gdańsk 2011.

Górniewicz E., Trudności w czytaniu i pisaniu u dzieci, Olsztyn 2000.

Mickiewicz J., Dysleksja rozwojowa: podstawy diagnozy i terapii, Toruń 2011.

Bogdanowicz, M. (2000). Integracja percepcyjno-motoryczna. Teoria- diagnoza- terapia. Warszawa: CMPPP.

Bogdanowicz, M. (2005). Ryzyko dysleksji. Problem i diagnozowanie. Gdańsk: Harmonia.

Diagnoza dysleksji. Najważniejsze problemy. Red. Grażyna Krasowicz-Kupis, Gdańsk: HARMONIA, 2009.

Kaja, B. (2001). Zarys terapii dziecka. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej.

Literatura uzupełniająca:

Geldard, K, Geldard, D. (2005). Jak pracować z dziecięcymi grupami terapeutycznymi. Gdańsk: GWP.

Kutcher, M. L. (2007). Dzieci z zaburzeniami łączonymi. Warszawa: K. E. LIBER.

Efekty uczenia się:

PE2_U02 potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych w pracy z dziećmi z trudnościami w uczeniu się

PE2_U13 potrafi realizować zadania i rozwiązywać problemy teoretyczne i praktyczne z zakresu pedagogiki korekcyjnej

PE2_K02 jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie wczesnej edukacji i pedagogiki korekcyjnej; angażuje się we współpracę w toku rozwiązywania problemów edukacyjnych

PE2_K07 jest wrażliwy na problemy edukacyjne dzieci z trudnościami w uczeniu się, gotowy do komunikowania się z otoczeniem, w tym rodzicami dzieci oraz innymi osobami nie będącymi specjalistami w danej dziedzinie oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach

i organizacjach realizujących działania pedagogiczne, np. naukowym kole studenckim

---------------------------------

PE2_U02 Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, i terapeutycznych, związanych z diagnozą i terapią dziecka z trudnościami w opanowaniu umiejętności językowych, a także projektowaniem pracy pedagogicznej na etapie wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej

PE2_U07 Ma pogłębione umiejętności obserwowania i diagnozowania trudności dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym w

opanowywaniu umiejętności językowych

PE2_U13 Potrafi realizować zadania i rozwiązywać problemy teoretyczne i praktyczne z zakresu diagnozy i terapii trudności dziecka w opanowywaniu umiejętności językowych

PE2_K02 Jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie diagnozy i terapii dziecka z trudnościami w opanowaniu umiejętności językowych

PE2_K07 Jest wrażliwy na problemy edukacyjne dzieci z trudnościami w opanowywaniu umiejętności językowych, gotowy do komunikowania się z otoczeniem, w tym rodzicami dzieci oraz innymi osobami niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania pedagogiczne, np. naukowym kole studenckim

Metody i kryteria oceniania:

Sposób pomiaru

Ocena poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć. Ocena koncepcji projektów praktycznych i działań pedagogicznych. Egzamin pisemny.

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 33

Przygotowanie się do zajęć, lektury 42

Przygotowanie się do egzaminu 30

Analiza wybranych narzędzi i metod terapii 20

Sumaryczna liczba punktów ECTS 5

Zakres tematów:

Ćwiczenia:

Narzędzia diagnozy funkcjonowania dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi 9

Zastosowanie terapii wobec uczniów ze specyficznymi trudnosciami w uczeniu się czytania i pisania 9

Metody dydaktyczne:

Omawianie zagadnień teoretycznych, prezentacja multimedialna, omawianie przypadków, dyskusja dydaktyczna, symulacja, metoda problemowa.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Danuta Al-Khamisy 62/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)