Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Ekonomia społeczna i polityka rynku pracy 20-1F-ESP
Ćwiczenia (CW) Semestr zimowy 2017/2018

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

1. Instruktaż przedmiotowy. Specyfika rynku pracy. Popyt na pracę, podaż pracy, wynagrodzenia – pojęcia. Bezrobocie w Polsce – zróżnicowanie: Pojęcie bezrobocia, bezrobotnych, geneza i związek bezrobocia z gospodarką kapitalistyczną. Bezrobocie ukryte w uprzednim ustroju socjalistycznym. Okres transformacji gospodarczo – społecznej z bezrobocie.

2. Aktualny stan bezrobocia na podstawie danych statystycznych. Instrumenty wsparcia bezrobotnych w zakresie pracy socjalnej i doradztwa zawodowego.

3. Pojęcie aktywności i bierności zawodowej. Przesłanki aktywności zawodowej: społeczne, psychologiczne, ekonomiczne.

4. Pojęcie i rodzaje wykluczenia społecznego. Wykluczenie z pracy. Grupy wykluczonych.

5. Instytucjonalne formy aktywizacji zawodowej. Przeciwdziałanie bezrobociu w województwie, w gminie, w powiecie.

6. Instytucje aktywizacji zawodowej osób marginalizowanych społecznie.

7. Zatrudnienie socjalne jako system wsparcia niektórych grup wykluczonych. Znaczenie centrów, klubów integracji społecznej. Spółdzielnie socjalne nową polską alternatywą dla bezrobocia.

8.Indywidualna działalność gospodarcza formą aktywizacji bezrobotnych.

9.Zatrudnienie osób niepełnosprawnych. Spółdzielnie inwalidów, niewidomych, zakłady pracy chronionej, zakłady aktywności zawodowej.

10. Mobilność przestrzenna bezrobotnych – migracje wahadłowe, okresowe i stałe.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Posiada elementarną wiedzę o strukturach życia społecznego (w sektorze publicznym, prywatnym oraz pozarządowym) oraz relacjach, zachodzących między strukturami i tworzącymi je instytucjami.

Posiada wiedzę o sposobach wpływania na ludzi i wie jak oddziaływać na klientów pomocy społecznej, na rzecz rozwiązywania ich własnych problemów.

Zna źródła i metody pozyskiwania zasobów (materialnych i niematerialnych), potrzebnych do rozwiązywania problemów społecznych.

Wie jak badać i rozpoznawać zapotrzebowanie na usługi społeczne dla jednostek, grup i rodzin oraz społeczności lokalnych..

Umiejętności

Proponuje działania służące interesom klienta z uwzględnieniem jego kontekstu rodzinnego i społecznego.

Posiada umiejętność wpływu na rozwój usług społecznych poprzez wykorzystywanie zasobów środowiska lokalnego.

W pracy socjalnej z jednostką, grupą, rodziną i społecznością lokalną stosuje wiedzę z zakresu psychologii, etyki, prawa, polityki społecznej.

Kompetencje

Docenia znaczenie nauk społecznych dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań w obszarze pracy socjalnej

Ma świadomość zasobów dostępnych w placówce i w społeczności oraz kreatywnego sposobu ich wykorzystywania.

Metody i kryteria oceniania:

Analiza pracy studentów podczas zajęć na ćwiczeniach. Kolokwium zaliczeniowe.

Zakres tematów:

Literatura:

1. Chirkowska – Smolak T., Chudzicka A.(red.): Człowiek w społecznej przestrzeni bezrobocia. UAM, Poznań 2004.

2. Potoniec K.: Aktywizacja zawodowa uchodźców w ramach Centrum Integracji Uchodźców. Fundacja Edukacji i Twórczości, Białystok 2011.

3. Iwaszkiewicz Ł., Jelonek W., Kosiec-Rykowska M., Krysiuk J., Pieńkowski T., Romanowska E., Sokalska J., Tyszkiewicz J.: Dobre praktyki - doświadczenia powiatowych urzędów pracy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, Departament Rynku Pracy, Warszawa 2017.

4. Lecewicz-Bartoszewska J., Polak- Sopińska A. (red.): Ergonomia niepełnosprawnym - aktywizacja zawodowa. Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź 2015.

5. Artykuły z czasopism:

a) Szarfenberg R.: Spółdzielczość, gospodarka społeczna a polityka społeczna. [w:] "Problemy Polityki Społecznej: studia i dyskusje" 2013, nr 1, s. 13-42.

b) Węsierska-Chyc L.: Gospodarka społeczna to nie sektor. [w:] "Ekonomia Społeczna" 2013, nr 3, s. 9-23.

c) Warwas I.: Postawy wobec aktywności zawodowej starszych pracowników: perspektywa pracodawców. [w:] "Edukacja Ekonomistów i Menedżerów: Problemy, Innowacje, Projekty" SGH, 2016, nr 1, s. 107-122.

Źródła:

Mały Rocznik Statystyczny GUS za 2016 rok;

Strona internetowa GUS: http://stat.gov.pl/obszarytematyczne/rynekpracy;

Bank Danych Regionalnych Urzędu Statystycznego.

Źródła prawne.

Metody dydaktyczne:

metody poszukujące, praca w grupach zadaniowych, analiza danych statystycznych przez studentów.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Akcje
1 każdy piątek, 13:30 - 15:05, sala 3310/3311
Anna Kruk 21/ szczegóły
2 każdy piątek, 13:30 - 15:05, sala 3310/3311
Anna Kruk 18/ szczegóły
3 każdy piątek, 11:40 - 13:15, sala 3310/3311
Anna Kruk 9/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek z aulami C
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.