Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży 20-3F-PKD
Ćwiczenia (CW) Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2017/2018

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Cytowska, B., Wilczura, B., Stawarski, A. (red.) (2008). Dzieci chore, niepełnosprawne i z zaburzeniami w rozwoju. Kraków, Oficyna Wydawnicza IMPULS

Carson, R.C., Butcher, J.N., Mineka, S. (2003). Psychologia zaburzeń. Gdańsk, GWP

DC:0-3R Klasyfikacja diagnostyczna zaburzeń psychicznych i rozwojowych w okresie niemowlęctwa i wczesnego dzieciństwa (2005). Warszawa, Oficyna Wydawnicza „Fundament”.

ICD-10. Międzynarodowa Statystyczna Klasyfikacja Chorób i Problemów Zdrowotnych. Rewizja Dziesiąta. (1997, 2000) Uniwersyteckie Wydawnictwo Medyczne “Vesalius”, Wydawnictwo Instytutu Psychiatrii i Neurologii. Kraków, Warszawa (188-238).

Jablow, M. (2000). Anoreksja, bulimia, otyłość. Gdańsk:GWP.

Kendall, P. (2004). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji, Gdańsk:GWP.

Kmita, G. (2007). Małe dziecko i jego rodzina – z teorii i praktyki wczesnej interwencji psychologicznej. Zeszyty Sekcji Psychologii Klinicznej Dziecka PTP, t.5 (s.67-105).

Kołakowski, A., Wolańczyk, T., Pisula, A., Skotnicka, M., Bryńska, A. (2007). ADHD-zespół nadpobudliwości psychoruchowej. Gdańsk: GWP.

Komender, J., Jagielska, G., Bryńska, A. (2009). Autyzm i zespół Aspergera, Warszawa:PZWL.

Krasowicz-Kupis, G. (2009). Psychologia dysleksji. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN

Namysłowska, I. (red.) (2005). Psychiatria dzieci i młodzieży. Warszawa, PZWL

Ogińska-Bulik, N. (2010). Uzależnienie od czynności. Mit czy rzeczywistość. Warszawa, Wyd. Difin

Pilecka, W. (red) (2011). Psychologia zdrowia dzieci i młodzieży. Perspektywa kliniczna. Kraków, Wyd. UJ.

Pisula, E. (2012). Autyzm. Od badań mózgu do praktyki psychologicznej, Sopot: GWP.

Rola, J. (2001). Depresja u dzieci, Kraków: Wyd.”Impuls”.

Sęk, H. (red.) (2005). Psychologia kliniczna. Warszawa, PWN, t.1,2

Święcicka, M. (2003). Problemy psychologiczne dzieci z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej. Zeszyty Sekcji Psychologii Klinicznej Dziecka PTP, t. 1.

Święcicka, M. (2011). Metody diagnozy w psychologii klinicznej dziecka i rodziny. Psychologia kliniczna dziecka i rodziny, t.8.

Święcicka, M., Zalewska, M. (2005). Problematyka kontaktu w diagnozie i terapii dzieci. Zeszyty Sekcji Psychologii Klinicznej Dziecka PTP, t.3

Wolańczyk, T., Komender, J. (red.) (2005). Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci. Warszawa, Wydawnictwo Lekarskie PZWL

Literatura uzupełniająca:

Attwood, T. (2006). Zespół Aspergera, Warszawa: Wyd. Zysk i S-ka.

Biała M. (1994) Teoria zabawy wg. Koncepcji D.W. Winnicotta, Nowiny Psychologiczne 4.

Danielewicz, D., Pisula, E. (2011). Rodzice i rodzeństwo wobec trudności w zdrowiu i rozwoju dziecka, Warszawa: Wyd. APS.

Frith, U. (2008). Autyzm. Wyjaśnienie tajemnicy. Gdańsk: GWP.

Hanć, T. (2009). Dzieciństwo i dorastanie z ADHD. Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Kazdin, A.E., Weisz, J.R. (red.) (2006). Psychoterapia dzieci i młodzieży. Metody oparte na dowodach. Kraków, Wydawnictwo UJ.

Kulik, A. (2010). Zmęczenie przewlekłe u nastolatków. Charakterystyka psychologiczna. Lublin, Wydawnictwo KUL

Lochman, J.E., Magee, T.N., Pardini, D.A. (2005). Interwencje poznawczo-behawioralne u dzieci z zaburzeniami zachowania. [W:] Reinecke, M.A., Clark, D.A. (red.). Psychoterapia poznawcza w teorii i praktyce (s. 486–524). Gdańsk, GWP.

Winnnicot D. Bawienie się. Rozważania teoretyczne. w: Brzezińska A., Czub T., Lutomski G., Smykowski B. (1995) Dziecko w zabawie i świecie języka.

Zalewska, M., Schier, K., (2002) Krewni i znajomi Edypa. Warszawa: Scholar.

Literatura dla osób szczególnie zainteresowanych:

Anderson, R., Dartington, A. (red.) Przetrwać dojrzewanie. Zaburzenia okresu dojrzewania z perspektywy klinicznej. Oficyna Ingenium, Warszawa 2012.

Erikson, E. Tożsamość a cykl życia. Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2004.

Goodman, R., Scott, S. Psychiatria dzieci i młodzieży. Wydawnictwo Medyczne Urban & Partner, Wrocław 2000.

Kazdin, A.E., Weisz, J.R (red.) Psychoterapia dzieci i młodzieży. Metody oparte na dowodach. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2006.

Kołakowski, A. (red.) Zaburzenia zachowania u dzieci. Teoria i praktyka. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2013.

Laufer, M., Laufer, M.E. Okres dojrzewania i załamanie rozwoju. Perspektywa psychoanalityczna. Oficyna Ingenium, Warszawa 2013.

Namysłowska, I. (red.) Zaburzenia psychiczne dzieci i młodzieży. Wybrane zagadnienia. Biblioteka Psychiatrii Polskiej, Kraków 2000.

Schaffer, H.R. Psychologia dziecka. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.

Sokołowska, E., Zabłocka-Żytka, L. (red.) Pomoc psychologiczna chorym somatycznie. Wybrane zagadnienia. (w druku)

Sokołowska, E., Zabłocka-Żytka, L. (red.) Psychologia rozwojowa dla klinicystów. Przykładowe ćwiczenia i interwencje. Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2013.

Tryjarska, B. (red.) Bliskość w rodzinie. Więzi w dzieciństwie a zaburzenia w dorosłości. Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2012.

Zasępa, E., Wołowicz, A. (2010). Jakość życia rodzin osób z niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa, Akademia Pedagogiki Specjalnej.

Zasępa, E. (red.) (2013). Doświadczanie choroby i niepełnosprawności. Warszawa, Akademia Pedagogiki Specjalnej.

Zasępa, E. (2016). Osoba z niepełnosprawnością intelektualną. Procesy poznawcze. Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls (w druku).

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna terminologię obowiązującą w psychologii klinicznej dzieci i młodzieży i jej zastosowanie w dziedzinach pokrewnych.

Zna specyfikę oraz zasady etyczne diagnozy i pomocy psychologicznej skierowanej do dzieci i młodzieży.

Zna obraz kliniczny, kryteria diagnostyczne i patomechanizm zaburzeń psychicznych wieku rozwojowego.

Rozumie i poddaje analizie procesy psychologiczne i czynniki mogą wpływać na zakłócenie rozwoju dzieci i młodzieży.

Umiejętności

Określa potencjalne problemy psychologiczne, jakich może doświadczać dziecko i adolescent na kolejnych etapach rozwoju.

Posiada podstawowe umiejętności wnioskowania o rozpoznaniu oraz przyczynach zaburzeń lub problemów psychologicznych na podstawie obserwowanej u dziecka czy adolescenta specyfiki funkcjonowania.

Potrafi określać skutki występowania zaburzeń u dzieci i młodzieży dla funkcjonowania jednostki oraz jej bliższego i dalszego otoczenia.

Posiada podstawowe umiejętności potrzebne do nawiązania kontaktu z dzieckiem i jego rodzicami

Kompetencje społeczne

Posiada świadomość specyfiki kontaktu klinicznego z dzieckiem i jego rodzicami.

Jest wrażliwy na ograniczenia w funkcjonowaniu emocjonalne i poznawczym dzieci na poszczególnych etapach rozwoju.

Jest wrażliwy na problemy i trudności dzieci z zaburzeniami rozwoju i problemami psychologicznymi.

Sposób pomiaru

Przygotowanie prezentacji multimedialnej w grupie

Egzamin pisemny. Praca w małych grupach.

Ocena wypowiedzi ustnych podczas zajęć. Analiza materiału klinicznego.

Ocena na podstawie obserwacji pracy grupowej. Ocena wypowiedzi ustnych podczas zajęć

Ocena na podstawie obserwacji pracy w małej grupie.

Ocena pracy warsztatowej w małych grupach

Metody i kryteria oceniania:

przygotowanie prezentacji, aktywność na zajęciach, kolokwium

Zakres tematów:

1. Omówienie klasyfikacji ICD-10 i DSM V, DC:0-3 na podstawie przykładów zaburzeń, zdefiniowanie pojęcia normy i nienormalności.

2. i 3. Specyfika poszczególnych faz rozwoju z perspektywy psychologii klinicznej. Fazy rozwoju rodziny a rozwój dziecka.

4. i 5. Proces diagnozowania psychologicznego dzieci i młodzieży. Wybrane techniki diagnostyczne. Diagnoza różnicowa- warsztat na podstawie przykładów klinicznych. Konceptualizacja poznawcza pacjenta.

6. Zaburzenia więzi i choroba przewlekła. Narzędzia do diagnozy oraz oceny funkcjonowania pacjenta.

7. Upośledzenie umysłowe oraz FAS- sposób funkcjonowania pacjenta.

8. Całościowe zaburzenia rozwoju - sposób spostrzegania świata.

9. i 10. Diagnoza i pomoc pacjentom dziecięcym i młodzieżowym z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej i zaburzeniami obsesyjno-kompulsyjnymi.

11. Problemy psychologiczne dzieci z trudnościami szkolnymi.

12. Wybrane techniki diagnostyczne i terapeutyczne stosowane w zaburzeniach lękowych.

13. Wybrane techniki diagnostyczne i terapeutyczne stosowane w zaburzeniach nastroju. Metody pracy z dziećmi i młodzieżą po próbie samobójczej.

14. Zaburzenia odżywiania – analiza materiału klinicznego.

15. Procedury działania w przypadku przemocy stosowanej wobec dzieci. Aspekty etyczne i prawne pracy psychologicznej z dziećmi i młodzieżą.

Metody dydaktyczne:

prezentacja multimedialna, studia przypadków, dyskusja w grupie

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Dominika Wiśniewska 28/ szczegóły
2 (brak danych), (sala nieznana)
Agnieszka Siedler 19/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)