Literatura: |
Górski S., Metodyka resocjalizacji, IWZZ, Warszawa 1985
Pospiszyl K., Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań. Wyd. Akadem. „Żak”, Warszawa 1998.
Urban B., Stanik J., M. (red.), Resocjalizacja, Tom I i II, PWN Warszawa 2007.
Literatura uzupełniająca:
Borowski R., Wysocki D., Instytucje wychowania resocjalizującego. Wyd. Naukowe „Novum”, Płock, 2001
Czapów Cz., Wychowanie resocjalizujące: elementy metodyki i diagnostyki, PWN, Warszawa 1978.
Konopczyński M., Metody twórczej resocjalizacji. PWN, Warszawa 2006.
Iwanicki H., Stosowanie środków leczniczo-wychowawczych, psychokorekcyjnych i odwykowych wobec osób odbywających karę pozbawienia wolności na podstawie danych CZSW, Zeszyty Naukowe, Wydawnictwo Szkoły Wyższej Przymierza Rodzin w Warszawie
Zeszyt 13, Seria Pedagogiczna, Numer Serii 7, Warszawa 2015.
Iwanicki H., Muzykoterapia jako forma oddziaływania terapeutycznego. [w:] Opieka, Wychowanie, Terapia, L. Pytka (red.) Nr 4 (40), Warszawa 1999.
Iwanicki H., Rola, znaczenie i zadania szkolnictwa przywięziennego. Szkoła Specjalna, Nr 1, 2004.
Iwanicki H., Rola pomocy postpenitencjarnej w readaptacji społecznej osób odbywających karę pozbawienia wolności. [w:] A.
Fidelus (red.) W stronę readaptacji społecznej, NWP, Piotrków Trybunalski.
Sawicka K., (red). Socjoterapia, CMPPP, Warszawa,1988.
Węgliński A., Mikrosystemy wychowawcze w resocjalizacji nieletnich, Lublin 2004.
|
Efekty uczenia się: |
PC1_KS_W01
Zna podstawowe koncepcje pedagogiki resocjalizacyjnej
PC1_KS_W02
Ma podstawową, uporządkowaną wiedzę o systemach wsparcia osób nieprzystosowanych społecznie, ich specyfice i procesach w nich zachodzących
PC1_KS_W06
Ma elementarną wiedzę z zakresu metodyki pracy resocjalizacyjnej, norm, procedur stosowanych w pedagogice resocjalizacyjnej
PC1_KS_U01
Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki resocjalizacyjnej w celu analizowania i interpretowania problemów wychowawczych.
PC1_KS_U02
Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu diagnozowania i wykorzystywania odpowiednich metod pracy.
PC1_KS_K01
Jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w placówkach resocjalizacyjnych i jest zdolny do porozumiewania się z jednostkami nieprzystosowanymi społecznie
PCI_KS_02
Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania resocjalizacyjne
|
Zakres tematów: |
1.Omówienie tematyki zajęć, podanie literatury oraz przedstawienie wymagań. Analiza systemów stosowanych w resocjalizacji
2.Omówienie zasad funkcjonowania oraz metod pracy w placówkach opiekuńczo -wychowawczych, instytucjach wychowania resocjalizującego.
3.Rola szkoły w zapobieganiu nieprzystosowania społecznego. Współpraca szkoły z instytucjami
4.Mechanizmy resocjalizacji
5.Nagrody i kary w resocjalizacji
6.Najważniejsze metody resocjalizacji, ich podział oraz sposoby wykorzystywania.
7.Dostosowanie metod oddziaływania resocjalizacyjnego do cech wychowanka
8.Metody pracy w środowisku otwartym (case-work, group-work i net-work)
9.Sport, plastyka, muzyka, teatr, wolontariat – metody oddziaływań
10.Socjoterapia i biblioterapia – sposoby oddziaływań
11.Rozpoznanie nieprzystosowania społecznego wychowanków - budowanie diagnozy resocjalizacyjnej - konstruowanie Indywidualnych Programów Resocjalizacji oraz Indywidualnych Planów Edukacyjno-Terapeutycznych
12.Rozpoznanie ważniejszych patologii w rodzinie i sposoby przeciwdziałania im.
|