Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika zdolności 10-1S-PZD2
Wykład (WYK) Semestr zimowy 2017/2018

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

1. Limont, W. (2010). Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować. Gdańsk: GWP.

2. Chruszczewski, M. H. (2009). Profile uzdolnień. Warszawa: Wydawnictwo UW.

3. Czaja-Chudyba, I. (2005). Odkrywanie zdolności dziecka. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.

4. Dyrda, B. (2012). Edukacyjne wspieranie rozwoju uczniów zdolnych. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

5. Nęcka, E. (2003). Inteligencja. Geneza - Struktura - Funkcje. Gdańsk: GWP.

6. Popek, S. (1987) Z badań nad zdolnościami i uzdolnieniami specjalnymi młodzieży. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

7. Simonton, D. K. (2010). Geniusz. Warszawa: Wydawnictwo APS.

8. Szumski, G. (1995). Dobór i kształcenie uczniów zdolnych. Studium porównawcze o legitymizacji instytucji edukacyjnych. Warszawa: WSPS.

9. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty / Dz. U. Nr 256 z 2004 r., poz. 2572 z późn. zm.

10. (2008). Wspieranie rozwoju uczniów zdolnych: specjalne rozwiązania stosowane w szkołach w Europie. Raport Eurydice. Warszawa: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji

11. Karwowski, M. (2011). Kształcenie uczniów zdolnych a rozwijanie zdolności uczniów – o dwóch stronach tej samej monety. Psychologia w Szkole, 29, 86-96.

12. Lewowicki, T. (1986). Kształcenie uczniów zdolnych. Warszawa: WSiP.

13. Dziedziewicz, D., Gajda, A. (2011). Działania na rzecz wspierania rozwoju zdolności w wybranych krajach Europy. Przykłady dobrej praktyki. [W:] J. Łaszczyk, M. Jabłonowska, (red.). Uczeń zdolny w środowisku szkolnym. Warszawa: APS.

14. Giza, T. (2006). Socjopedagogiczne uwarunkowania procesów identyfikowania oraz rozwoju zdolności uczniów w szkole. Kielce: AŚ.

15. Nakoneczna, D. (1980). Kształcenie wielostronne stymulujące rozwój uzdolnień. Warszawa: WSiP.

16. Painter, F. (1993). Kim są wybitni? Charakterystyka, identyfikacja, kształcenie. Warszawa: WSiP.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny

METODY KSZTAŁCENIA

WIEDZA:

- rozmowa kierowana

- dialog

- prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy

UMIEJETNOŚCI:

- działania praktyczne

- prezentacja multimedialna

- praca z tekstem

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

- dyskusja

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Liczba godzin kontaktowych - 15h

Przygotowanie się do zajęć - 5h

Przygotowanie się do egzaminu - 10h

Liczba punktów ECTS - 1

Zakres tematów:

1. Uczeń zdolny w świetle koncepcji naukowych oraz potocznych – 2h

2. Rozumienie zdolności w ujęciu formalnym – 2h

3. Zdolności w ujęciu matematycznym – w kierunku norm stenowych – 2h

4. Rodzaje zdolności – 2h

5. Strukturalne koncepcje zdolności – 4h

6. Metody identyfikacji uczniów zdolnych - 3h

Metody dydaktyczne:

Wykład, dyskusja, pokaz

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy poniedziałek, 13:30 - 15:05, sala 3090/3092
Jacek Gralewski 19/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek z aulami C
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)