Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Przywództwo organizacyjne 10-4S-POR
Wykład (WYK) Semestr letni dla niestacjonarnych 2017/2018

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Obowiązkowa:

Kwiatkowski S.M.; Madalińska-Michalak J.: Przywództwo edukacyjne. Współczesne wyzwania. ABC a Wolters Kluwer business, Warszawa 2014.

Madalińska-Michalak J.: Przywództwo nauczycieli - konteksty teoretyczne i praktyczne (w): Zrozumieć szkołę. Konteksty zmiany. Redakcja naukowa M.J. Szymański, B.Walasek-Jarosz, Z. Zbróg. Wydawnictwo APS, Warszawa 2016.

Tuohy D.: Dusza szkoły. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002.

Uzupełniająca:

Day Ch.: Od teorii do praktyki. Rozwój zawodowy nauczyciela. GWP, Gdańsk 2008.

Klimek J.; Klimek S.: Przedsiębiorczość bez tajemnic. Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2016.

Efekty uczenia się:

posoby pomiaru efektów kształcenia: ocena wypowiedzi studentów podczas omawiania tematyki zajęć; ocena poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć; ocena prac pod względem oryginalności pomysłów; ocena prac wykonywanych podczas zajęć; ocena własnej koncepcji przywództwa organizacyjnego; ocena ze sprawdzianu testowego.

Metody i kryteria oceniania:

Nakład pracy studenta:

Forma aktywności (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności)

Godziny kontaktowe: wykład 15 godzin; przygotowanie do zajęć, literatura 10 godzin; przygotowanie do zaliczenia przedmiotu: 10 godzin; przygotowanie projektu 10 godzin.

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2

Zakres tematów:

Realizacja przedmiotu obejmuje odnoszenie zagadnień tematycznych do aktywności studentów poprzez konstruowanie różnych sytuacji odnoszących się do funkcjonowania szkoły lub innych instytucji, pracy grupowej dotyczącej przykładów funkcjonowania organizacji, jak też tworzenia autorskich projektów dotyczących przywództwa organizacyjnego, ale mających odniesienie alternatywne (np. szkoła bez systemu klasowo- lekcyjnego czy też ukierunkowana na równość podmiotów. Zajęcia też są ukierunkowane na postrzeganie roli przywódczej, jej wyznaczników oraz wykazywania się myśleniem kontekstowym oraz ujmowania i wykrywania zależności między rozpatrywanymi sytuacjami i faktami i doprowadzania do formułowania następstw podjętych decyzji.

Wykład:

1.1. Wprowadzenie do tematyki zajęć, założenia organizacyjne, warunki

zaliczenia przedmiotu, podstawowa literatura, omówienie terminu: kultura organizacyjna oraz konfiguracyjnego i niematerialnego charakteru kultury organizacji.

2. Typy kultur organizacji i ich charakterystyka: rodzina, wieża Eiffla, pocisk sterowany, inkubator.

3. Wybrane teorie przywództwa i ich charakterystyka.

4. Problematyka przewodzenia i przywództwa w organizacji.Cechy przywódcze; podejście transakcyjne i transformacyjne wraz z charakterystyką.

5.. Zagadnienie przywództwa w praktyce: wizja, relacje osobowe, służba, uwarunkowania zewnętrzne i wewnętrzne.

6. Projekt przywództwa organizacyjnego.

7. Zaliczenie przedmiotu: sprawdzian testowy i przygotowany projekt.

Metody dydaktyczne:

Metody kształcenia: wykład konwersatoryjny, improwizowany, problemowy, dyskusja, analiza przypadków.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Jarosław Michalski 33/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)