Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wychowanie zdrowotne i fizyczne - metodyka, poziom zaawansowany 10-4S-WZF1
Ćwiczenia (CW) Semestr letni dla niestacjonarnych 2017/2018

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Bondarowicz M., Zabawy i gry ruchowe w zajęciach sportowych, COS, Warszawa 2002.

Demel M., Pedagogika zdrowia, WSIP, Warszawa 1980.

Gniewkowski W., O metodach wychowania fizycznego w przedszkolu, Wychowanie w przedszkolu, 1983 nr 3_6.

Gruszczyk-Kolczyńska E, Zielińska E., Konieczność zaspokojenia potrzeby ruchu u maluchów. Dbałość o ich zdrowie oraz rozwój sprawności ruchowej w domu i w przedszkolu, w: Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Dwulatki i trzylatki w przedszkolu i szkole. Jak świadomie je wychowywać i uczyć, CEBP, Kraków 2012.

Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska, Nauczycielska diagnoza sprawności ruchowych dzieci, w: Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej. Jak prowadzić obserwację dzieci, interpretować wyniki i formułować wnioski. CEBP, Kraków 2011.

Efekty uczenia się:

PE2_W11 Ma szczegółową wiedzę dotyczącą: a) rozwoju fizycznego, b) rozwoju psychoruchowego, c) zdrowotnego dzieci w wieku przedszkolnym i ma świadomość, w jakim zakresie muszą być one rozwijane w wieku przedszkolnym.

PE2_W11 Orientuje się w publikacjach dotyczących wychowania zdrowotnego i fizycznego

PE2_W19 Zna metodykę wychowania fizycznego i wychowania zdrowotnego i umie organizować zajęcia wychowania zdrowotnego i fizycznego w różnych formach wychowania przedszkolnego, a także współpracować z rodzicami w tym obszarze.

PE2_U10 Potrafi ocenić poziom rozwoju psychoruchowego dzieci przedszkolnych i wspólnie z rodzicami ustalić działania naprawcze, jeżeli dziecko jest niezborne

ruchowo lub też w sytuacji, gdy dziecko jest uzdolnione ruchowo i potrzebuje dodatkowego wsparcia.

PE2_U13 Rozumie konieczność i potrafi podjąć działania zmierzające do zmiany na lepsze wychowania zdrowotnego dzieci w domu, przedszkolu i szkole.

PE2_K01 Jest na tyle sprawny fizycznie, aby prowadzić zabawy i ćwiczenia gimnastyczne z dziećmi

PE2_K01 Ma właściwy stosunek do zdrowego trybu życia.

: Każdy Student przygotowuje dwa scenariusze zajęć dla dzieci w określonym wieku i tematyce wskazanej przez prowadzącego oraz w formie praktycznej przeprowadza zajęcia ze swoją grupą na podstawie wcześniej przygotowanego konspektu.

Ponadto ocenie podlega przeprowadzenie nauczycielskiej diagnozy sprawności ruchowej dzieci z wybranej grupy wiekowej.

Metody i kryteria oceniania:

Każdy Student przygotowuje dwa scenariusze zajęć dla dzieci w określonym wieku i tematyce wskazanej przez prowadzącego oraz w formie praktycznej przeprowadza zajęcia ze swoją grupą na podstawie wcześniej przygotowanego konspektu.

Ponadto ocenie podlega przeprowadzenie nauczycielskiej diagnozy sprawności ruchowej dzieci z wybranej grupy wiekowej

Zakres tematów:

1.Analiza dokumentów regulujących realizację wychowania zdrowotnego

i kształtowania sprawności fizycznej dzieci na etapie wychowania przedszkolnego. Podstawa programowa i wynikające z niej zadania dla nauczyciela w zakresie wychowania zdrowotnego, fizycznego oraz bezpieczeństwa.

2.Zachowania zdrowotne, zdrowie, choroba, wychowanie zdrowotne, edukacja zdrowotna - definicje. Współczesne podejście do zdrowia.

3.Bezpieczeństwo dziecka w wieku przedszkolnym. Prawidłowości psychologiczne i pedagogiczne wdrażania dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne i innych.

4.Choroby wieku dziecięcego.

5.Żywienie dziecka w wieku przedszkolnym.

6. Rozwój fizyczny, psychoruchowy i fizyczny u dzieci w wieku przedszkolnym

7. Rola i miejsce wychowania fizycznego i edukacji zdrowotnej

w psychofizycznym rozwoju dziecka w okresie przedszkolnym.

8. Ocena poziomu psychoruchowego dzieci. Prawidłowości i zakłócenia rozwoju sprawności ruchowej dzieci. Nauczycielska diagnoza czynności ruchowych u dzieci.

9. Kształtowanie umiejętności ruchowych oraz zaspokojenie potrzeby ruchu u dzieci.

10. Współpraca z rodzicami w zakresie wychowania zdrowotnego i fizycznego, zaproponowanie właściwych działań naprawczych w sytuacji kiedy dziecko jest niezborne ruchowo, bądź dodatkowego wsparcia w sytuacji uzdolnień ruchowych.

11. Metodyka prowadzenia zajęć z wychowania zdrowotnego i fizycznego. Zajęcia wychowania zdrowotnego i fizycznego w różnych formach wychowania przedszkolnego. Współpraca z rodzicami w tym obszarze.

Metody dydaktyczne:

Minii wykład, dyskusja dydaktyczna, ćwiczenia, praca w zespołach, prezentacja, praca z tekstem w tym z aktem prawnym.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Karolina Zdziechowska-Dzierzgwa 21/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)