Praktyka asystencko-pedagogiczna w przedszkolach integracyjnych 10-1P-EPW2e
Ćwiczenia (CW)
Semestr letni 2017/2018
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 20 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Gasik H., Kazimierczak M., (2011), Przewodnik po praktykach pedagogicznych. Poradnik dla studentów APS i nauczycieli - opiekunów praktyk w placówkach, Warszawa. Literatura uzupełniająca: Świątkiewicz J., i inni, (2014), Praktyki pedagogiczne dla studentów przygotowujących się do zawodu nauczyciela edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Metodyka, wskazówki i zalecenia dla placówek wdrażających modele praktyk pedagogicznych, Poznań. |
||
Efekty uczenia się: |
K_W23 • zna strukturę organizacyjną placówki przedszkolnej i wie w jakim celu została ona powołana • wie jaka jest organizacja procesu edukacyjnego w placówkach przedszkolnych (klasycznych oraz alternatywnych formach wychowania przedszkolnego) • zna metody i formy prowadzenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych oraz środki dydaktyczne wykorzystywane w placówkach przedszkolnych • zna formy przeprowadzania diagnozy w przed-szkolu oraz prowadzenia zajęć dydaktyczno-wyrównawczych • wie na czym polega współpraca z rodzicami dzieci; wie w jakich aspektach jest ona najistotniejsza u młodszych i starszych przedszkolaków • wie na czym polega praca specjalistów pracujących w przedszkolu (np. psychologa, logopedy). K_U09 • potrafi samodzielnie poprowadzić zabawę oraz wykonywać czynności opiekuńcze związane ze specyfiką pracy w przedszkolu, samodzielnie przygotowuje pomoce do zabaw i zajęć • potrafi realizować działalność pedagogiczną w różnych formach wychowania przedszkolnego (przedszkola klasyczne i alternatywne formy wychowania przedszkolnego) • potrafi współpracować z kadrą pedagogiczną oraz innymi pracownikami placówki przedszkolnej • potrafi prowadzić i dokumentować obserwacje pedagogiczne • potrafi współpracować z rodzicami młodszych i starszych przedszkolaków K_K04 • charakteryzuje się życzliwością, serdecznością, indywidualnym podejściem do problemów każdego dziecka • jest odpowiedzialny za powierzone zadania • charakteryzuje się kulturą osobistą, • potrafi w serdeczny oraz rzeczowy sposób przekazywać rodzicom informacje dotyczące dziecka |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia praktyki jest wypełnienie przez studenta obowiązków wynikających z programu oraz udokumentowanie przebiegu praktyki. Weryfikacji osiągniętych efektów praktyki odbędzie się na drodze analizy dokumentacji i indywidualnej rozmowy ze studentem. |
||
Zakres tematów: |
ZADANIA PRAKTYKI 1. Zapoznanie się z całokształtem funkcjonowania placówki, szczególnie z jej strukturą organizacyjną, ogólnymi planami pracy dydaktycznowychowawczej oraz sposobami ich realizacji w kontekstach formalnoprawnych. 2. Dokonanie ogólnej analizy koncepcji pracy nauczyciela w kontekście organizacji działań wspierających rozwój dziecka. Poznanie form działań wpierających dziecka, organizowanych w ramach zajęć dydaktyczno-wychowawczych. 3. Wykonanie oceny funkcjonalnej (charakterystyki) wybranego dziecka na podstawie obserwacji własnej, dokumentacji i rozmów z nauczycielem oraz ewentualnie, po rozmowie z dzieckiem i specjalistami zaangażowanymi w pomoc rozwojową temu dziecku - w odwołaniu do uszczegółowionej wiedzy z zakresu psychologii, socjologii oraz pedagogiki. 4. Asystowanie nauczycielowi podczas zajęć, samodzielne prowadzenie dokumentacji obserwowanych zajęć dydaktyczno-wychowawczych – ujęcie ich w protokołach hospitacyjnych. Krytyczne analizowanie działań – wraz z nauczycielem – obserwowanych zajęć pod kątem założeń, celów, ich praktycznej realizacji i ewaluacji. 5. Poprowadzenie zajęć w oparciu o wcześniej przygotowane i zatwierdzone przez nauczyciela scenariusze. |
||
Metody dydaktyczne: |
Metody pracy studenta: - obserwacja, - uczestnictwo w różnych formach działalności dydaktyczno-wychowawczej, realizowanych przez nauczycieli, wychowawców, pedagogów szkolnych, logopedów, innych specjalistów – zgodnie z nabywanymi przez studentów kwalifikacjami, - samodzielne prowadzenie zajęć dydaktyczno-wychowawczych. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
(brak danych),
(sala nieznana)
|
Grażyna Hennel | 27/ |
szczegóły![]() |
2 |
(brak danych),
(sala nieznana)
|
Grażyna Hennel | 22/ |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.