Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teorie kultury XX i XXI wieku 10-4S-TKU
Ćwiczenia (CW) Semestr zimowy 2017/2018

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

1) H. Schnädelbach, Kultura i krytyka kultury, /w:/ Tenże, Próba rehabilitacji „animal rationale”. Odczyty i rozprawy 2, tłum. K. Krzemieniowa, Oficyna Naukowa, Warszawa 2001,

2) Nietzsche Narodziny tragedii z ducha muzyki (dowolne wydanie).

3) T. S. Eliot, ChObowiązkowa -Cwiczeńia

rześcijaństwo, kultura, polityka, Wyd. UW, Warszawa 2007

5) B. Suchodolski, Kultura i barbarzyństwo, /w;/ Uspołecznienie kultury, Wyd. I Warszawa 1937; Z. Mysłakowski, Kultura i totalizm, Kraków 1938

6) M. Mc Luhan, Wybór Pism, Warszawa 1975 (wybrane fragmenty)

7) D. Bachmann-Medick, Cultural Turns. Nowe kierunki w naukach o kulturze, Oficyna naukowa Warszawa 20123 (wybrane ftagnmenty).

Efekty uczenia się:

WIEDZA

PE2_W07

- Posiada pogłębioną wiedzę o znaczeniu kultury, jako czynnika konstytuującego więzi społeczne i sposobach jej interpretacji w dzisiejszym świecie.

PE2_W08

- Posiada pogłębioną wiedzę o kulturze, jako czynniku konstytuującym struktury społeczne i sposobach interpretacji tych zjawisk w dzisiejszym świecie.

PE2_W18

- Ma uszczegółowioną wiedzę dotyczącą wybranych teorii kultury powstałych w wieku XX i XXI.

UMIEJĘTNOŚCI

PE2_U01

- Posiada pogłębione umiejętności wyszukiwania, przetwarzania i interpretowania informacji na temat zjawisk kultury w XX i XXI wieku, mających związek z działalnością pedagogiczną.

PE2_U08

- Potrafi sprawnie posługiwać się wybranymi teoriami kultury XX i XXI wieku, w celu analizowania podejmowanych praktycznych działań pedagogicznych.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

PE2_K01

- Ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy w zakresie wiedzy o kulturze.

Metody i kryteria oceniania:

Ocenianie aktywności uczestników zajęć w drodze indywidualnego wkładu w dyskusję i jakości prezentacji . Frekwencja

Zakres tematów:

Zagadnienia.

1) Geneza pojęcia kultury i najważniejsze momenty jego rozwoju do przełomu XIX i XX wieku.

A) rzymski rodowód i przesłanki generalizacji,

B)pojawienie się w nurcie oświecenia w połowie XVIII pojęcia cywilizacji i przeciwstawienie temu pojęciu pojęcia kultury w Niemczech przełomu XVIII i XIX wieku pojęcia kultury (J.G. Herder). Opozycja kultury i cywilizacji jako swoiście niemiecki sposób opisu świata ludzkich wytworów.

C) Podjęcie przez brytyjskich romantyków niemieckiej opozycji kultura i cywilizacja i popularyzacja jej w skali międzynarodowej. Mathew Arnold "Culture and Anarchy" i nawiązujący do niego (krytycznie) Edward Burnett Tylor. Twórca programu antropologii kulturowej i definicji kultury stojącej u jej podstaw (zaczynającej się od słów "kultura czy też cywilizacja". Narodziny tzw Wartościującego (filozoficznego) Arnold i opisowego (naukowego) -Tylor- rozumienia kultury.

2) Różne drogi filozoficznej refleksji nad kulturą

A) Tradycje wartościujące (T.S. Eliot) - współczesna wartościująca krytyka kultury np. Chrześcijańska.

B) Wartościowanie odwołujące się do kategorii postępu i nauki prowadzące do filozoficznych konsekwencji : filozofie naukowe - pozytywizm, marksizm, ewolucjonizm.

C) Racjonalistyczne wizje kultury oparte na agnostycyzmie ( Rickert, Cassirer) i strukturalizm (Levi-Strauss)

D) Filozofia życia w Niemczech i jej dziedzictwo. Schopenhauer, Nietzsche, Freud, Spengler, Simmel. Heidegger . Dziedzictwo Nietzschego i Heideggera - postmodernizm - Foucault, Derrida, Deleuze, Lyotard, Bauman itd. itp.

E) Humanistyczna krytyka kultury Bogdan Suchodolski.

3) Naukowe teorie kultury:

A) Biologiczne ujęcia kultury od rasizmu do socjobiologii.

B) Antropologia kulturowa (antropologia społeczna, etnografia i etnologia) Dystrybutywne i atrybutywne rozumienie kultury. Malinowski, Boas, Durkheim. Problem relatywizmu kulturowego, multikulturalizm.

C) Psychologia - psychologizm teorie naśladownictwa, psychoanaliza, badania psychologiczne przełomu XX i XXI wieku Tomasselo.

D) Socjologia - Problem kultury w orbicie socjologii Simmel i Znaniecki, Socjologia kultury. Pierre Bourdieu i teoria kapitału kulturowego. Kultura i władza. Problematyka akulturacji i wojen kulturowych.

E) Interdyscyplinarne krytyki kultury masowej.

4) Dwudziesty pierwszy wiek - Cultural Turns.

Metody dydaktyczne:

analiza tekstów, analiza tekstów kultury, dyskusja, przygotowanie prezentacji

2 punkty ETCS zakładajace 60 godzin pracy studenta obejmują lektury i prace studialne w ramach ćwiczen i przygotowań do egzaminu

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy wtorek, 9:50 - 11:25, sala 1104/1105
Andrzej Ciążela 16/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek dydaktyczny - główny A
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)