Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Polityka społeczna - edukacja, opieka, perspektywa lokalna i globalna 10-4S-PSO2
Ćwiczenia (CW) Semestr zimowy 2017/2018

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Obowiązkowo:

Polityka prorodzinna w wybranych krajach Unii Europejskiej, Raport Zespolu ds Rodziny, CAFR 2012.

Odrowąż-Coates, A. Wybrane aspekty marginalizacji i wykluczenia w polskiej przestrzeni społecznej T. Pilch, T. Sosnowski (red.) Zagrożenia człowieka i idei sprawiedliwości społecznej, Żak, Warszawa 2013, s. 333-346.

Odrowąż-Coates, A. Wyprawa za horyzont fińskiej przestrzeni edukacyjnej w poszukiwaniu remedium na kryzys, w: Zbigniew Galor, Radomir Miński, Piotr Sałustowicz (red.) Afirmacja czy kontestacja? Dylemat społeczeństwa kapitalistycznego w kryzysie, Societas Pars Mundi, Bielefeld 2014, s. 307-328.

Odrowąż-Coates, A. Wyzwania wielokulturowe dla państwowego systemu oświaty w Polsce i w Wielkiej Brytanii, w: W. Żłobicki (red.) Współczesna przestrzeń edukacyjna. Geneza, przemiany, nowe znaczenia, Wrocław 2013, s. 285-302.

Galor, Z., Goryńska-Bittner B. (red.) Nieobecność społeczna. W poszukiwaniu sensów i znaczeń. Poznan 2012.

Kłonkowska, A. M., Szulc M. (red.) Społecznie wykluczeni. Niewygodni, nienormatywni, nieadekwatni. Gdańsk 2013.

http://www.unicef.pl/Co-robimy/Publikacje

Europejska karta społeczna

Ustawa o pomocy społecznej z dnia 12 marca 2004. R. IV;

Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej z dnia 9 czerwca 2011;

Deklaracja Praw Człowieka;

Konwencja o Prawach Dziecka;

Raporty o stanie edukacji, IBE;

Materiały ze strony Eurydice;

www.psiru.org - dane statystyczne dotyczące opieki nad dzieckiem w Europie

Uzupelniająco:

Poszukiwanie literatury na zajęcia

Efekty uczenia się:

WIEDZA

PE2_W01

- swobodnie operuje terminologią nauk społecznych dotyczącą: modeli polityki społecznej, genezy i rozwoju polityki społecznej, pomocy społecznej, ubezpieczenia społecznego, sprawiedliwości społecznej, welfare state, polityki edukacyjnej, prorodzinnej, opiekuńczej, ośrodków opiekuńczych i wychowawczych, kompensacji, resocjalizacji.

PE2_W08

- przedstawia ewolucję instytucji edukacyjnych, wyjaśnia zasady działania współczesnych systemów wsparcia, ingerencji państwa w opiekę nad dzieckiem, osobą starszą, chorą, niepełnosprawną.

PE2_W10

- ma uporządkowaną wiedzę o podmiotach działalności edukacyjnej, wychowawczej i pomocowej oraz w zakresie obowiązku szkolnego i edukacji dorosłych. Zdaje sobie sprawę z istnienia regulacji prawnych dotyczących opieki nad dzieckiem do lat 3, zasad działania rodziny zastępczej i warunków adopcji.

UMIEJĘTNOŚCI

PE2_U02

- potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki w celu stworzenia projektu działań oświatowych lub prewencyjnych dotyczących dziecka.

Metody i kryteria oceniania:

METODY KSZTAŁCENIA: Prace indywidualne i w grupie. Esej zaliczeniowy.

NAKŁAD PRACY STUDENTA

(Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności)

Godziny kontraktowe : 30

Przygotowanie 30

Opracowanie 30

SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS: 3

Zakres tematów:

Infrastruktura

Instytucje wspierające

Polityka unijna

Polityka krajowa

Współpraca międzynarodowa

Polityka samorządowa

Dziecko, młodzież, praca, starzenie się.

Polityka demograficzna

Polityka oświatowa

Modele polityki społecznej na świecie

Metody dydaktyczne:

Dyskusja grupowa, analiza tekstu, zadanie terenowe, planowanie przestrzenne, prezentacja

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy piątek, 11:40 - 13:15, sala 3305
Anna Odrowąż-Coates 8/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek z aulami C
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)