Literatura: |
Literatura obowiązkowa
1. Mendel M., Rodzice i nauczyciela jako sprzymierzeńcy, wydawnictwo HARMONIA, Gdańsk 2007
2. Starzyński W., Wieczorek E., Kołodziejczyk W., Kunicki – Goldfinger M. ( praca zbiorowa), Prawa rodziców w szkole Wydawca STO, wydanie II, Warszawa 2005
3. Christopher C. J., Nauczyciel – rodzic. Skuteczne porozumiewanie się, GWP, Gdańsk 2004
4. Babiuch M., Jak współpracować z rodzicami „trudnych” uczniów?, WSiP, Warszawa 2002
Literatura uzupełniająca
1. „Moje dziecko w przedszkolu i szkole. Poradnik dla rodziców” wydawnictwo MEN, Warszawa 2011
2. „Przedszkole w trakcie zmiany” r.2 „Jak współpracować z rodzicami? Garść pomysłów starych i nowych” Suchocka M., „Bądźmy razem a nie osobno” – program współpracy aktywizujący rodziców – Przedszkole nr 83, „Skuteczniej razem” – Program współpracy z rodzicami, Przedszkole nr 113. Wydawnictwo Centrum Komunikacji i Mediacji „AKADEMIA DIALOGU”, Warszawa 2007
3. Koletyńska K., Sitko H., Spotkania z rodzicami – inaczej, ciekawiej, skuteczniej, WSiP, Warszawa 2004
4. Badora S.,Marzec D., Kosmala J., Komunikacja i podmiotowość relacjach szkolnych, Wyd. Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Częstochowie, Częstochowa 2000-2001
5. Steward J. Mosty zamiast murów. O komunikowaniu się między ludźmi., Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2002
|
Zakres tematów: |
1.Zapoznanie studentów ze skutecznymi sposobami komunikacji interpersonalnej: przekaz językowy i jego wieloznaczność, kontekst wypowiedzi, sztuka słuchania, komunikacja niewerbalna, bariery komunikacyjne, asertywność.
Jak sobie radzić z sytuacjami konfliktowymi.
2.Modele udanej współpracy przedszkola i domu rodzinnego w zakresie zapisów do przedszkola, dni adaptacyjnych oraz formy kontaktu z rodzicami: codzienne i okazjonalne. Różnorodne formy współpracy z rodzicami.
Szczegółowe omówienie takich form jak: spotkanie inaugurujące współpracę, zajęcia adaptacyjne, informator dla rodziców, zajęcia integracyjne, zebrania, zajęcia otwarte, uroczystości przedszkolne, spotkania z ekspertem. Zapoznanie z różnymi rozwiązaniami metodycznymi z zakresu współpracy z rodzicami. Przedstawienie wymagań dotyczących tworzenia scenariuszy warsztatów dla rodziców
3. Indywidualne formy współdziałania nauczycieli i rodziców: konsultacje pedagogiczne, wizyty domowe, korespondencja
Porozumiewanie się z rodzicami w celu przedstawienia im treści zawartych w podstawie programowej, włączenia ich do realizacji programu wychowania przedszkolnego. Nabywanie umiejętności skutecznego przekazywania informacji na temat wyników diagnozy gotowości szkolnej i włączania rodziców w zajęcia korekcyjno-wyrównawcze
|