Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychopatologia rozwoju 10-4F-PRU
Ćwiczenia (CW) Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2016/2017

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Cytowska, B., Wilczura, B., Stawarski, A. (red.) (2008). Dzieci chore, niepełnosprawne i z zaburzeniami w rozwoju. Kraków, Oficyna Wydawnicza IMPULS

Namysłowska, I. (red.) (2005). Psychiatria dzieci i młodzieży. Warszawa, Wydawnictwo Lekarskie PZWL.

Wolańczyk, T., Komender, J. (red.) (2005). Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci. Warszawa, Wydawnictwo Lekarskie PZWL

Literatura uzupełniająca:

Cierpiałkowska, L. (2007). Psychopatologia. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.

Hanć, T. (2009). Dzieciństwo i dorastanie z ADHD. Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Kazdin, A.E., Weisz, J.R. (red.) (2006). Psychoterapia dzieci i młodzieży. Metody oparte na dowodach. Kraków, Wydawnictwo UJ.

Klasyfikacja diagnostyczna DC:0-3R. Klasyfikacja diagnostyczna zaburzeń psychicznych i rozwojowych w okresie niemowlęctwa i wczesnego dzieciństwa (2005). Warszawa, Oficyna Wydawnicza „Fundament”.

Kołakowski, A., Walończyk, T., Pisula, A., Skotnicka M., Bryńska, A. (2007). ADHD – zespół nadpobudliwości psychoruchowej. Przewodnik dla rodziców rodziców wychowawców. Gdańsk, GWP

Krasowicz-Kupis, G. (2009). Psychologia dysleksji. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN

Kulik, A. (2010). Zmęczenie przewlekłe u nastolatków. Charakterystyka psychologiczna. Lublin, Wydawnictwo KUL

Lochman, J.E., Magee, T.N., Pardini, D.A. (2005). Interwencje poznawczo-behawioralne u dzieci z zaburzeniami zachowania. [W:] Reinecke, M.A., Clark, D.A. (red.). Psychoterapia poznawcza w teorii i praktyce (s. 486–524). Gdańsk, GWP.

Ogińska-Bulik, N. (2010). Uzależnienie od czynności. Mit czy rzeczywistość. Warszawa, Wyd. Difin

Surzykiewicz, J. (2000). Agresja i przemoc w szkole. Uwarunkowania socjoekologiczne. Warszawa, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej

Woronowicz, B. (2009). Uzależnienia. Geneza, terapia i powrót do zdrowia. Poznań/Warszawa, Media Rodzina i Parpamedia.

Efekty uczenia się:

Potrafi wskazać czynniki ryzyka w rozwoju

Potrafi scharakteryzować modele patologii rozwoju

Potrafi opisać przejawy zaburzeń w rozwoju poznawczym, emocjonalnym, społecznym

Potrafi wskazać kryteria różnicowania zjawisk normatywnych od symptomatycznych

Umiejętności

Potrafi prawidłowo interpretować zjawiska związane z nieprawidłowościami w rozwoju

Potrafi wiązać ze sobą przyczyny i mechanizmy psychologiczne zaburzeń w rozwoju poznawczym, społecznym i emocjonalnym

Kompetencje społeczne

Ma świadomość poziomu swojej wiedzy z zakresu psychopatologii rozwoju oraz wykazuje potrzebę jej pogłębiania

Ma świadomość znaczenia wiedzy z zakresu psychopatologii rozwoju dla modelowania działań profilaktycznych

Metody i kryteria oceniania:

przygotowanie prezentacji, aktywność na zajęciach, kolokwium

Zakres tematów:

Zaburzenia zdrowia psychicznego i rozwojowe w okresie niemowlęctwa i wczesnego dzieciństwa (pogłębiona i szczegółowa charakterystyka)

Zaburzenia rozpoczynające się w okresie szkolnym (pogłębiona i szczegółowa charakterystyka)

Problemy zdrowia psychicznego okresu adolescencji (pogłębiona i szczegółowa charakterystyka)

Dziecko chore somatycznie

Dziecko z chorobami ośrodkowego układu nerwowego

Przemoc w rodzinie

Uzależnienia chemiczne i niechemiczne wśród dzieci i młodzieży

Metody dydaktyczne:

prezentacja multimedialna, studiumm przypadku, dyskusja w grupie

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Agnieszka Kacprzak 23/ szczegóły
2 (brak danych), (sala nieznana)
Agnieszka Kacprzak 25/ szczegóły
3 (brak danych), (sala nieznana)
Agnieszka Kacprzak 28/ szczegóły
4 (brak danych), (sala nieznana)
Agnieszka Kacprzak 30/ szczegóły
5 (brak danych), (sala nieznana)
Marta Ślaska 31/ szczegóły
6 (brak danych), (sala nieznana)
Marta Ślaska 34/ szczegóły
7 (brak danych), (sala nieznana)
Marta Ślaska 29/ szczegóły
8 (brak danych), (sala nieznana)
Marta Ślaska 26/ szczegóły
9 (brak danych), (sala nieznana)
Marta Ślaska 21/ szczegóły
10 (brak danych), (sala nieznana)
Anna Hryniewicka 33/ szczegóły
11 (brak danych), (sala nieznana)
Anna Hryniewicka 38/ szczegóły
12 (brak danych), (sala nieznana)
Anna Staniaszczyk 31/ szczegóły
13 (brak danych), (sala nieznana)
Anna Staniaszczyk 34/ szczegóły
14 (brak danych), (sala nieznana)
Anna Staniaszczyk 23/ szczegóły
15 (brak danych), (sala nieznana)
Anna Staniaszczyk 28/ szczegóły
16 (brak danych), (sala nieznana)
Anna Hryniewicka 29/ szczegóły
17 (brak danych), (sala nieznana)
Anna Staniaszczyk 23/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)