Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychopatologia rozwoju 10-4F-PRU
Wykład (WYK) Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2016/2017

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 12
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Cytowska, B., Wilczura, B., Stawarski, A. (red.) (2008). Dzieci chore, niepełnosprawne i z zaburzeniami w rozwoju. Kraków, Oficyna Wydawnicza IMPULS

Namysłowska, I. (red.) (2005). Psychiatria dzieci i młodzieży. Warszawa, Wydawnictwo Lekarskie PZWL.

Wolańczyk, T., Komender, J. (red.) (2005). Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci. Warszawa, Wydawnictwo Lekarskie PZWL

Literatura uzupełniająca:

Cierpiałkowska, L. (2007). Psychopatologia. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.

Hanć, T. (2009). Dzieciństwo i dorastanie z ADHD. Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Kazdin, A.E., Weisz, J.R. (red.) (2006). Psychoterapia dzieci i młodzieży. Metody oparte na dowodach. Kraków, Wydawnictwo UJ.

Klasyfikacja diagnostyczna DC:0-3R. Klasyfikacja diagnostyczna zaburzeń psychicznych i rozwojowych w okresie niemowlęctwa i wczesnego dzieciństwa (2005). Warszawa, Oficyna Wydawnicza „Fundament”.

Kołakowski, A., Walończyk, T., Pisula, A., Skotnicka M., Bryńska, A. (2007). ADHD – zespół nadpobudliwości psychoruchowej. Przewodnik dla rodziców rodziców wychowawców. Gdańsk, GWP

Krasowicz-Kupis, G. (2009). Psychologia dysleksji. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN

Kulik, A. (2010). Zmęczenie przewlekłe u nastolatków. Charakterystyka psychologiczna. Lublin, Wydawnictwo KUL

Lochman, J.E., Magee, T.N., Pardini, D.A. (2005). Interwencje poznawczo-behawioralne u dzieci z zaburzeniami zachowania. [W:] Reinecke, M.A., Clark, D.A. (red.). Psychoterapia poznawcza w teorii i praktyce (s. 486–524). Gdańsk, GWP.

Ogińska-Bulik, N. (2010). Uzależnienie od czynności. Mit czy rzeczywistość. Warszawa, Wyd. Difin

Surzykiewicz, J. (2000). Agresja i przemoc w szkole. Uwarunkowania socjoekologiczne. Warszawa, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej

Woronowicz, B. (2009). Uzależnienia. Geneza, terapia i powrót do zdrowia. Poznań/Warszawa, Media Rodzina i Parpamedia.

Efekty uczenia się:

Potrafi wskazać czynniki ryzyka w rozwoju

Potrafi scharakteryzować modele patologii rozwoju

Potrafi opisać przejawy zaburzeń w rozwoju poznawczym, emocjonalnym, społecznym

Potrafi wskazać kryteria różnicowania zjawisk normatywnych od symptomatycznych

Umiejętności

Potrafi prawidłowo interpretować zjawiska związane z nieprawidłowościami w rozwoju

Potrafi wiązać ze sobą przyczyny i mechanizmy psychologiczne zaburzeń w rozwoju poznawczym, społecznym i emocjonalnym

Kompetencje społeczne

Ma świadomość poziomu swojej wiedzy z zakresu psychopatologii rozwoju oraz wykazuje potrzebę jej pogłębiania

Ma świadomość znaczenia wiedzy z zakresu psychopatologii rozwoju dla modelowania działań profilaktycznych

Metody i kryteria oceniania:

egzamin

Zakres tematów:

1.Wprowadzenie: Zainteresowanie problemami zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży-dane historyczne; określenie dyscyplin: psychologia kliniczna, psychologia kliniczna dzieci i młodzieży, psychopatologia; przedmiot zainteresowania nauk zajmujących się zdrowiem psychicznym dzieci i młodzieży: zdrowie, zdrowie psychiczne, zaburzenie psychiczne, nieprawidłowości rozwojowe a także osoba dziecka.

2.Teorie i przyczyny powstania nieprawidłowości rozwojowych i zaburzeń zdrowia psychicznego: biologiczne i psychospołeczne

3.Diagnoza nieprawidłowości rozwojowych i problemów zdrowia psychicznego w populacji dzieci i młodzieży. Analiza metod diagnostycznych

4. Rodzina a zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży

Metody dydaktyczne:

wykład, prezentacja multimedialna, studium przypadku

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Ewa Zasępa 240/ szczegóły
2 (brak danych), (sala nieznana)
Anna Hryniewicka 246/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)