Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia rozwoju człowieka z elementami psychopatologii 10-2F-PIC1
Ćwiczenia (CW) Semestr letni dla niestacjonarnych 2016/2017

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Literatura podstawowa

1. Harwas-Napierała B., Trempała J. (2003). Psychologia rozwoju człowieka, Tom 2 i 3. Warszawa: PWN.

2. Brzezińska A. (2005). Psychologiczne portrety człowieka. Gdańska: GWP.

3. Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M. (2003). Psychologia rozwoju człowieka, Tom 1. Warszawa: PWN.

4. Stypułkowska, J. (red). (2000). Wprowadzenie do psychologii rozwoju człowieka. Warszawa: Agencja Reklamowo – Wydawnicza DIMA.

5. Vasta, R., Haith, M. M., Miller, S. A. (1995). Psychologia dziecka. Warszawa: WSiP.

Literatura uzupełniająca:

1. Bee H. (2007). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Zysk i S-ka.

2. Brzezińska A. (2000). Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa: Scholar

4. Eliot, L. (2010). Co tam się dzieje? Jak się rozwija mózg i umysł w pierwszych pięciu latach życia. Warszawa: Media Rodzina.

5. Gopnik, A., Meltzoff, A. N., Kuhl, P. K. (2004). Naukowiec w kołysce. Czego o umyśle i myśleniu uczą nas małe dzieci. Poznań: Media Rodzina.

Efekty uczenia się:

Omówienie poszczególnych okresów rozwojowych oraz charakterystycznej dla nich psychopatologii. Studenci zapoznają się z podstawowymi właściwościami rozwoju i śledzą zmiany rozwojowe (poznawcze, emocjonalne, społeczne, moralne) w poszczególnych okresach życia człowieka, poznają też podstawowe teorie psychologiczne dotyczące rozwoju. Na bazie prawidłowości rozwojowych przedstawiane są możliwe zaburzenia zdrowia psychicznego i rozwoju, charakterystyczne dla poszczególnych okresów. Omówiony zostanie obraz kliniczny zaburzeń, przyczyny, problemy ich diagnozy i metody pomocy psychologicznej osobom cierpiącym na zaburzenia zdrowia psychicznego.

Metody i kryteria oceniania:

Podstawą zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach, aktywność, wypowiedzi indywidualne, udział w dyskusjach; zadania wykonywane w ramach ćwiczeń, pozytywne napisanie kolokwium ( test jednokrotnego wyboru 60 % poprawnych odpowiedzi).

Studenci zobowiązani są do obecności na ćwiczeniach ( w przypadku nieobecności należy napisać prace pisemna dotyczącą tematu omawianego podczas ćwiczeń).

Zakres tematów:

1 Podstawowe problemy psychologii i psychopatologii rozwoju człowieka

• wprowadzenie do przedmiotu

• rozumienie pojęć zdrowie, patologia, rozwój

• czynniki rozwoju

• zmiany rozwojowe aktywności i działalności jednostki

• konsekwencje zaburzeń rozwoju

• psychologia rozwojowa i psychopatologia jako nauki

Podstawowe pojęcia:

• zasady i prawidłowości psychicznego rozwoju człowieka,

• rodzaje zmian rozwojowych: zmiany uniwersalne, wspólne, indywidualne. Zegar biologiczny i zegar społeczny. Zdarzenia punktualne i niepunktualne oraz ich konsekwencje dla rozwoju

• zależności pomiędzy jednostkowym cyklem życia człowieka a szeroko rozumianym kontekstem kulturowo – społecznym właściwości i prawidłowości rozwoju

• modele rozwoju: liniowy, stadialny, cykliczno – fazowy (charakterystyka faz w cyklu rozwoju, znaczenie regresu i kryzysu w cyklu rozwoju, cykl rozwoju a interwencja zewnętrzna).

• akceleracja i retardacja

• modele zdrowia i zaburzeń

• pojęcie normy i patologii

• specyfika zaburzeń wieku rozwojowego

2. Koncepcje periodyzacji biegu życia człowieka oraz wybrane koncepcje i teorie rozwoju człowieka

• ciągłość / nieciągłość rozwoju

• podejście stadialne

• koncepcja zadań rozwojowych wg R. J. Havighursta

• teorie psychoanalityczne (Z. Freuda, E. H. Eriksona)

• teorie behawiorystyczne

• teorie poznawcze (J. Piageta)

• teoria kulturowo-historyczna (L. S. Wygotskiego)

• modele kompleksowe

3. Okres prenatalny i narodziny dziecka, czesne dzieciństwo

• rozwój w okresie prenatalnym

• poród z perspektywy matki i dziecka

• wcześniactwo

• sytuacja psychologiczna rodziny z małym dzieckiem

• charakterystyka okresu noworodkowego

• wiek niemowlęcy

• wiek poniemowlęcy

• rozwój zabawy, komunikacji

• rozwój motoryczny, poznawczy, emocjonalny, społeczny

• znaczenie wczesnych więzi dla rozwoju emocjonalnego dziecka

• teoria przywiązania J. Bowlby’ego

• fazy rozwoju przywiązania

• zachowanie przywiązaniowe

• wewnętrzne modele operacyjne

• typy przywiązania (Bowlby i Ainsworth, Main i Cassidy)

• okoliczności zaburzające przebieg formowania więzi

• wzorce przywiązania a psychopatologia rozwoju

• możliwe drogi wpływu przywiązania na rozwój psychopatologii wg Greenberga

• zaburzenia rozwojowe a kształtowanie się przywiązania

4. Wiek przedszkolny, młodszy wiek szkolny

• rozwój somatyczny

• procesy poznawcze

• rozwój emocjonalny i społeczny

• identyfikacja płci

• ogólna charakterystyka zmian

• rozwój procesów poznawczych

• doświadczenia społeczne dziecka

5. Adolescencja, wczesna dorosłość i późna dorosłość

• miejsce i rola adolescencji w przebiegu życia człowieka

• wczesna adolescencja

• zmiany fizjologiczne, poznawcze

• rozwój społeczny

• kształtowanie się tożsamości

• rozwój psychoseksualny

• wiek młodzieńczy

• rozwój moralny

• próg dorosłości

• rozwój fizyczny, poznawczy i społeczny

• założenie rodziny

• podjęcie pracy zawodowej

Średnia i późna dorosłość

• zmiany fizyczne i fizjologiczne

• aktywność w rolach społecznych (rodzinnych, zawodowych)

• fazy życia rodziny

• zmiany w czynnościach poznawczych

• biologiczny wymiar starzenia się

• psychospołeczne zmiany wieku starzenia się

• problem umierania i śmierci

Metody dydaktyczne:

Studenci indywidualnie lub w małych grupach przygotowują zagadnienia dotyczącą wybranego tematu, a następnie podczas ćwiczeń aktywnie biorą udział w proponowanych formach wykorzystania wiedzy nabytej w toku lektury.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Dominika Wiśniewska 23/ szczegóły
2 (brak danych), (sala nieznana)
Dominika Wiśniewska 23/ szczegóły
3 (brak danych), (sala nieznana)
Anna Staniaszczyk 26/ szczegóły
4 (brak danych), (sala nieznana)
Anna Staniaszczyk 23/ szczegóły
5 (brak danych), (sala nieznana)
Anna Staniaszczyk 24/ szczegóły
6 (brak danych), (sala nieznana)
Anna Staniaszczyk 23/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)