Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Współczesne kierunki teorii i praktyki pedagogicznej 10-1F-WKT
Ćwiczenia (CW) Semestr letni dla niestacjonarnych 2016/2017

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 20
Limit miejsc: (brak limitu)
Metody i kryteria oceniania:

Wymagania do zaliczenia ćwiczeń:

- Znajomość literatury obowiązkowej, obecność i aktywny udział w zajęciach.

- Przygotowanie prezentacji wybranych treści przedmiotowych w trzyosobowych zespołach.

- Samodzielne przygotowanie na piśmie analizy praktycznego problemu wychowawczego zaobserwowanego w życiu.

Prezentację przygotowuje zespół 2 lub 3 osobowy (skład zespołów określają studenci na pierwszych ćwiczeniach). Stanowić ma ona autorski komentarz do treści analizowanych na zajęciach. W dowolnej formie np. mini – wykładu, wywodu ilustrowanego pomocami graficznymi, pokazem filmowym, nagraniem magnetofonowym itd. (liczymy na kreatywność), autorzy prezentują myśl / myśli, którą zrodziła realizacja treści ćwiczeń. Może być to krytyczne odniesienie się do jakiejś tezy głównej, bądź też zwrócenie uwagi na łączące się z nią, a pominięte na zajęciach wątki poboczne. Ma to więc być krótkie – maksimum 15 minut!!! – przedstawienie własnej recepcji omawianej problematyki, podzielenie się „swoim oglądem rzeczy.”

W formie pisemnej członkowie zespołu składają konspekt prezentacji (do strony maszynopisu) w dniu prezentacji, który:

1. określa temat – tytuł prezentacji

2. wyjaśnia źródła inspiracji zajęcia się tym problemem

3. przedstawia główną tezę i cel wystąpienia

4. wyłuszcza argumenty (krotko, najlepiej w punktach), stanowiące uzasadnienie tezy

5. stawia nowe pytania, nad którymi w tym kontekście warto się zastanowić

Przedmiotem oceny będzie przede wszystkim:

- umiejętność formułowania tezy i jasnego, klarownego argumentowania

- swoboda poruszania się w temacie

- oryginalność stawianych pytań

- atrakcyjność formy prezentacji

- ponadto: czytelność, zwartość i komunikatywność konspektu pisemnego

Przygotowując prezentację pamiętajcie – nie chodzi tylko o zaliczenie. Przede wszystkim chodzi o zaprezentowanie Waszego punktu widzenia. On jest ważny i interesujący dla wszystkich.

Pisemna analiza praktycznego problemu wychowawczego zaobserwowanego w życiu wymaga od autora:

1. wyodrębnienia z rzeczywistości wychowawczej konkretnego problemu wychowawczego,

2. sporządzenia krótkiej charakterystyki owego problemu,

3. wskazania możliwych przyczyn problemu,

4. przewidzenia możliwego przebiegu i skutków podejmowanych do tej pory działań wychowawczych,

5. dobrania odpowiedniego rozwiązania pedagogicznego omawianego problemu,

6. zaplanowania metod, form i przebiegu wybranych oddziaływań pedagogicznych stanowiących rozwiązanie problemu oraz wskazania warunków organizacyjnych niezbędnych do ich przeprowadzenia,

7. zaproponowania sposobu ewaluacji działań pedagogicznych stanowiących rozwiązanie problemu,

8. wskazania możliwych modyfikacji działań pedagogicznych stanowiących rozwiązanie problemu.

Pisemną analizę praktycznego problemu wychowawczego należy złożyć osobie prowadzącej zajęcia do dnia 21 czerwca 2017r.

Czekając z niecierpliwością efektów – ciekawi Was

Pozdrawiamy !

Każdorazowo wskazana jest (szczególnie w sytuacji nie doczytania tekstu podstawowego tj. pogrubionego, a umieszczonego pod tematem zajęć w programie) lektura odpowiedniego fragmentu z podręczników:

Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2003, t. 1, s. 184-465.

H. Berner, Współczesne kierunki pedagogiczne, w: Pedagogika, red. B. Śliwerski, t. 1: Podstawy nauk o wychowaniu, Gdańsk 2006, s. 195-275.

Zakres tematów:

Treści programowe dla ćwiczeń w wymiarze 24 godz.:

1. Wprowadzenie – program, lektury, wymagania. Poznanie grupy. – 5 marca 2017r.

2. Pedagogika pajdocentryczna: naturalizm pedagogiczny, pedagogika emancypacyjna i antypedagogika. – 1 kwietnia 2017r.

S. Wołoszyn (red), Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, tom III, księga 1, Kielce 1998 lub

S. Wołoszyn (red), Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, Warszawa 1966, tekst: Elle Key, Marii Montessori, Aleksandra Neila, Janusza Korczaka.

H. von Schoenebeck, Antypedagogika być i wspierać zamiast wychowywać, Jacek Santorski &CO Agencja Wydawnicza, Warszawa 1994, s.86-128

E. Claparede, Szkoła na miarę, Warszawa 2005.

J. Korczak, Jak kochać dziecko. Prawo dziecka do szacunku, Warszawa 2002, s. 155-181 (Prawo dziecka do szacunku).

M. Montessori, Domy dziecięce, Warszawa 2005, s. 48-66.

J. Rutkowiak, Rodzice jako dzieci stulecia. Spojrzenie na wizję Ellen Key z perspektywy końca XX w., w: Edukacja i dialog, wrzesień 1997, nr 7(90)

I. Illich, Społeczeństwo bez szkoły, PIW 1976

A. S. Niell, Nowa Summerhill, Poznań : Zysk i S-ka. Wydaw., 1994 lub A. S. Niell, Nowa Summerhill, Katowice 1991.

H. von Schoenebeck, Antypedagogika. Być i wspierać zamiast wychowywać, Warszawa 1994, s. 86-128.

H. Zielińska, Ivan Illich-miedzy romantyzmem a anachronizmem pedagogicznym, Toruń 1996.

3. Człowiek jako istota społeczna w ujęciu socjologizmu pedagogicznego i pragmatyzmu amerykanskiego. Pedagogika dla rekonstrukcji społecznej czy rozwoju i zmiany?

23 kwietnia 2017r.

S. Wołoszyn (red), Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, tom III, księga 1, Kielce 1998 lub

S. Wołoszyn (red), Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, Warszawa 1966, tekst: Emila Durkheima i Floriana Znanieckiego.

D. Jankowska, Koncepcja wychowania F. Znanieckiego i jej znaczenie dla współczesnej pedagogiki, WSPS 1996.

Cz. Kupisiewicz, I. Wojnar, Myśliciele o wychowaniu, BGW 1996, s. 305-323.

S. Wołoszyn (red), Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, tom III, księga 1, Kielce 1998, rozdział Skauting i wychowanie harcerskie, Stanowisko pedagogiczne Antoniego Makarenki.

7 maja 2017r.

S. Wołoszyn (red), Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, tom III, księga 1, Kielce 1998 lub

S. Wołoszyn (red), Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, Warszawa 1966, tekst: J. Dewey'a

R. Rorty, Edukacja i wyzwanie postnowoczesności, w: Spory o edukację. Dylematy i kontrowersje we współczesnych pedagogiach, red. Z. Kwieciński, L. Witkowski, Warszawa 1993, s. 96-101.

J. Dewey, Moje pedagogiczne credo, Warszawa 2005 (całość).

J. Dewey, Szkoła i dziecko, Warszawa 2006, s. 131-172.

J. Dewey, Jak myślimy?, Warszawa 1988, s. 98-109, 243-256.

M. Figiel, Szkoły autorskie w Polsce. Realizacje edukacyjnych utopi, Impuls 2001.

R. Łukaszewicz, Edukacja z wyobraźnią czyli jak podróżować bez map, Wrocław 1994.

R. Rorty, Filozofia a zwierciadło natury, Warszawa 1994 (rozdział ostatni: Filozofia bez zwierciadła).

4. Kultura jako kategoria obecna w wychowaniu: pedagogika kultury i pedagogika międzykulturowa.

7 maja 2017r.

S. Wołoszyn (red), Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, tom III, księga 2, Kielce 1998, tekst: S. Hessena i B. Suchodolskiego

W. Dilthey, Budowa świata historycznego w naukach humanistycznych, Gdańsk 2004, s. 19-73, s. 190-221.

S. Hessen, O sprzecznościach i jedności wychowania, Warszawa 1997, s. 142-155, 156-178.

W. Okoń, Wizerunki sławnych pedagogów polskich, Żak 2000.

B. Suchodolski, Wychowanie mimo wszystko, Warszawa 1990.

21 maja 2017r.

S. Wołoszyn (red), Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, tom III, księga 2, Kielce 1998, rozdział: Edukacja globalna - czy ideał wychowawczy XXI wieku?, s. 735-758.

T. Lewowicki, W poszukiwaniu modelu edukacji międzykulturowej, w: Pedagogika i edukacja wobec nowych wspólnot i różnic w jednoczącej się Europie, red. E. Malewska, B. Śliwerski, Kraków 2002, s. 23-40.

J. Nikitorowicz, Kreowanie tożsamości dziecka. Wyzwania edukacji międzykulturowej, Gdańsk 2005, 200-232.

T. Szkudlarek, Pedagogika międzykulturowa, w: Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2003, t. 1, s. 415-424.

M. Szymański, Od pedagogiki dla cudzoziemców do pedagogiki międzykulturowej w Republice Federalnej Niemiec – czyli modernizm i postmodernizm, w: Edukacja międzykulturowa, red. J. Nikitorowicz, Białystok 1995, s. 89-110.

5. Psychologia w służbie pedagogiki: pedagogika analityczno-empiryczna wobec kar i nagród w wychowaniu, pedagogika humanistyczna w perspektywie psychoanalizy i pedagogiki humanistycznej. – 21 i 27 maja 2017r.

Ch. Galloway, Psychologia uczenia się i nauczania, t. 1, Warszawa 1988, s. 267-303.

I. Jundził, Kary i nagrody w wychowaniu, Nasza Księgarnia, Warszawa 1986.

B. F. Skinner, Behawioryzm, GDW, Sopot 2013.

D. J. Walmsley, Geografia człowieka: podejście behawioralne, PWN, Warszawa 1997.

J.B. Watson, Behawioryzm oraz Psychologia, jak ją widzi behawiorysta, Warszawa 1990.

Z. Freud, Poza zasadą przyjemności, PWN, Warszawa 2000, s. 99-115 i 134-156 i

Cz. Kupisiewicz, I. Wojnar, Myśliciele o wychowaniu, BGW 1996, s. 97-115.

E. From, Ucieczka od wolności, Warszawa 1970.

E. Furman, Jak wspierać dziecko w rozwoju. Podręcznik psychoanalizy dla rodziców., JS 1994.

C. S. Hall, G. Lindzey, Teorie osobowości, PWN, Warszawa 1990, rozdziały: Klasyczna teoria psychoanalizy, Teorie psychospołeczne A. Adlera, E. Froma, K. Horney.

K. Horney, Neurotyczna osobowość naszych czasów, Warszawa 1976.

S. Wołoszyn (red), Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, tom III, księga 1, Kielce 1998, rozdział o Psychoanalizie i teksty A. Adlera i E. Froma.

C. Rogers, Terapia nastawiona na klienta. Grupy spotkaniowe, Wrocław 1991, s. 5-54.

E.H. Erikson, Tożsamość a cykl życia, Poznań 2004, s. 46-96.

M. Łobocki (red.), Psychologia a wychowanie, Lublin 1994.

A. H. Maslow, Motywacja a osobowość, PWN, Warszawa 2006.

C. R. Rogers, Sposób bycia, Poznań 2002.

6. Wychowanie osoby ludzkiej w pedagogice personalistycznej i egzystencjalno-dialogicznej. – 10 czerwca 2017r.

S. Wołoszyn (red), Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, tom III, księga 2, Kielce 1998, tekst: J. Maritain.

F. Adamski (red.), Poza kryzysem tożsamości. W kierunku pedagogiki personalistycznej, Kraków 1993.

T. Gadacz, Wychowanie jako spotkanie osób, w: : Człowiek, wychowanie, kultura, red. F. Adamski, Kraków 1993, s. 107-113.

M. Gogacz, Osoba zadaniem pedagogiki, Warszawa 1997, 65-75.

Jan Paweł II, Przekroczyć próg nadziei - encyklika

J. Maritain, Od filozofii człowieka do filozofii wychowania, w: Człowiek, wychowanie, kultura, red. F. Adamski, Kraków 1993, s. 61-79.

K. Wojtyła, Miłość i odpowiedzialność, KUL 1986.

J. Tarnowski, Pedagogika egzystencjalna, w: Pedagogika. podręcznik akademicki 1, Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), PWN, Warszawa 2003, s. 284-260. – 19 czerwca 2016r.

M. Buber, Ja i Ty. Wybór pism filozoficznych, Warszawa 1992, s. 39-60.

A. Camus, Dwa eseje, Warszawa 1991, s. 11-61, 107-110.

S. Kierkegaard, Okruchy filozoficzne. Chwila, Warszawa 1988, s. 66-135.

J. Tarnowski, Jak wychowywać?, Warszawa 1993, s. 57-91.

S. Wołoszyn (red), Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, tom III, księga 2, Kielce 1998, tekst: J.P. Sartre'a

7. Różnicowanie się pedagogiki i sposoby jej uprawiania. Podsumowanie zajęć. – 27 maja 2017r.

S. Wołoszyn, Nauki o wychowaniu w Polsce w XX wieku, Kielce 1998, s. 31-98.

H. Berner, Współczesne kierunki pedagogiczne, w: Pedagogika, t. 1: Podstawy nauk o wychowaniu, red. B. Śliwerski, Gdańsk 2006, s. 195-204.

Metody dydaktyczne:

Ćwiczenia, praca w grupach, elementy dramy wymagają od studenta uprzedniego przeczytania literatury obowiązkowej.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Marlena Grzelak-Klus 19/ szczegóły
2 (brak danych), (sala nieznana)
Marlena Grzelak-Klus 20/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)