Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metody zabawowe w edukacji dziecka 10-1S-MZE
Ćwiczenia (CW) Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2016/2017

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Obowiązkowa

1. Bogdanowicz Z. (2005), Zabawy dydaktyczne dla przedszkoli. WSiP, Warszawa

2. Brzezińska A., Burtowy M. (1992), Psychopedagogiczne problemy edukacji przedszkolnej. Wyd. UAM, Poznań, r. IV

3. Karczewska J., Kwaśniewska M. /red./ (2009), Dziecko sześcioletnie w szkole. Wyd. Pedagogiczne ZNP, Kielce, s. 79-88

4. Łukasik J. (2011), Spoko lekcja 2, czyli jeszcze więcej sposobów na oryginalne zajęcia. „Jedność”, Kielce

5. Okoń W. (1985), Formy wielostronnej aktywności w zabawie dzieci w wieku 3-6 lat. „Studia Pedagogiczne” t. XLVIII

Uzupełniająca

1. Bąk D. (2002), Gy i zabawy w szkole dla dzieci od 6 do 10 lat. Pracownia Pedagogiczna i Wydawnicza, Warszawa

2. Elkonin D.B. (1984), Psychologia zabawy. WSiP, Warszawa

3. Franczyk A., Krajewska K. (2012), Zabawy i ćwiczenia na cały rok. „Impuls”, Kraków

4. Hemmerling W. (1990), Zabawy w nauczaniu początkowym. WSiP, Warszawa

5. Niewola D. (2012), Zabawy integracyjne i nie tylko. „Impuls”, Kraków

6. Słodownik-Rycaj E. (2001), Gry i zabawy językowe. Wyd. „Żak”, Warszawa

7. Szostak M., Dadacz A. (2013), Worek z zabawami. Wyd. Harmonia, Gdańsk

Efekty uczenia się:

PE1_W23 posiada wiedzę z zakresu prowadzenia działalności pedagogicznej na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej w zakresie określonych obszarów treści wychowania i kształcenia

PE1_U09 posiada podstawowe umiejętności oceniania przydatności typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej

PE1_U11 potrafi w podstawowym zakresie wspierać dzieci/uczniów w procesie zdobywania wiedzy

Metody i kryteria oceniania:

Ocena wypowiedzi ustnej w czasie ćwiczeń oraz pisemnej (kolokwium zaliczeniowe).

Ocena wiedzy na podstawie odpowiedzi na pytania problemowo-erudycyjne podczas realizacji zadań warsztatowych i w teście zaliczeniowym.

Ocena umiejętności na podstawie obserwacji zachowania w toku dyskursu i realizacji innych zadań podczas ćwiczeń i warsztatów

Na podstawie analizy opracowań przygotowanych na zajęcia i koncepcji projektów działań własnych

Ocena konspektu zaprojektowanej zabawy i innych samodzielnie wykonanych zadań w tym również testowych.

Ocena na podstawie obserwacji zachowań/ pracy w toku ćwiczeń i zajęć warsztatowych.

Zakres tematów:

Zabawa jako podstawowa forma aktywności dziecięcej, strategia edukacyjna i stymulator wielostronnego rozwoju dziecka.

Psychologiczne uzasadnienie uczenia się za pomocą zabaw.

Zabawa – jej istota, cechy, uwarunkowania, rodzaje, kryteria klasyfikacji i funkcje.

Zabawa, gra, rozrywka umysłowa – analiza pojęć i ustalenia terminologiczne.

Zabawa w rozwoju dzieci o zróżnicowanych potrzebach i możliwościach:

rodzaje zabaw i ich właściwości – przegląd, analiza i ocena wartości kształcących i wychowawczych zabaw i gier ujętych w literaturze metodycznej,

obserwowanie przebiegu i realizacji stosowanych zabaw i gier w praktyce,

projektowanie zabaw i próby ich wykorzystania w praktyce,

przegląd, analiza i ocena projektów zabaw przygotowanych indywidualnie, analiza napotkanych trudności w toku ich projektowania, proponowanie sposobów ich uniknięcia lub przezwyciężenia.

Podsumowanie wiedzy i ustalenie możliwości jej wykorzystania. Próba samooceny samodzielnie zaprojektowanych zabaw. Sprawdzenie stopnia opanowania wiedzy (test) oraz ocena.

Metody dydaktyczne:

METODY KSZTAŁCENIA

Metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy, metody waloryzacyjne, dyskusja, praca z tekstem, projekty, analiza przykładów

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Grażyna Hennel 26/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)