Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Poradnictwo wychowawcze 10-0S-PWY
Ćwiczenia (CW) Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2016/2017

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 12
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Czabała Cz. Kluczyńska S., Poradnictwo psychologiczne,Warszawa 2015

Gmurzyńska E., Morek R., Mediacje. Teoria i praktyka, Warszawa 2014

Sanders P., Sztuka prowadzenia poradnictwa przez telefon, Kraków 2004

Seweryńska A.M., Uczeń z rodziny dysfunkcyjnej, Warszawa 2004

Skałbania B., Poradnictwo Pedagogiczne,Kraków 2009

Skałbania B.,Diagnostyka pedagogiczna, Kraków 2011

Sokołowska E.(red.), Psychologia wspierania rozwoju i wychowania, Wyd. APS, Warszawa 2013

Widera-Wysoczańska A., Mechanizmy przemocy w rodzinie, Warszawa 2010

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. 2013 nr 0 poz. 532

Efekty uczenia się:

PC1_KS_W01 - zna podstawy prawne organizacji poradnictwa wychowawczego;

PC1_KK_W08 – posiada podstawową wiedzę z zakresu poradnoznawstwa (poradoznawstwo, poradnictwo, doradztwo, formy poradnictwa, doradca, style pracy doradcy)

PC1_KK_W09 - ma wiedzę dotyczącą organizacji i udzielania poradnictwa wychowawczego w różnych zakresach zdeterminowanych potrzebami dzieci i młodzieży i ich rodzin;

PC1_KS_W04 - zna zakres, zasady i metody współpracy z rodziną ucznia z niepełnosprawnością;

PC1_KK_U01 - potrafi w podstawowym zakresie wykorzystywać zdobytą wiedzę teoretyczną do analizowania i interpretowania problemów wychowawczych, opiekuńczych i pomocowych w procesie poradnictwa wychowawczego;

PC1_KK_U08 - ma wiedzę na temat zasad i norm etycznych w poradnictwie wychowawczym;

PC1_KK_U01- posiada umiejętności obserwowania, rozpoznawania i oceniania procesu poradnictwa w odniesieniu do zdobytej wiedzy teoretycznej;

PC1_KK_U05 - umie w sposób spójny wypowiedzieć się w mowie i na piśmie na tematy dotyczące wybranych zagadnień z zakresu pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej;

PC1_KK_U06 - posiada podstawowe umiejętności prowadzenia poradnictwa wychowawczego;

PC1_KS_U03 - potrafi zastosować odpowiednie metody komunikacyjne w pracy;

PC1_KS_K01 - potrafi współpracować w grupie realizując zadania,

PC1_KS_K01 - prezentuje postawę zaangażowaną w projektowanie działań poradniczych na rzecz osób z niepełnosprawnością intelektualną

PC1_KK_K03 - wykazuje zrozumienie i wrażliwość oraz gotowość do działania na rzecz dzieci ze specjalnymi potrzebami.

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceny:

- regulaminowa obecność,

- poziom przygotowania do kolokwium

Sposób weryfikacji oceny:

- osiągnięte efekty kształcenia

- prace pisemne przedłożone przez studenta

Zakres tematów:

Przedmiot i cele poradnictwa wychowawczego

Prawne i organizacyjne aspekty poradnictwa

Nauczyciel jako doradca – style pracy doradczej

Zasady etyczne w poradnictwie

Metody skutecznej komunikacji w rozmowie doradczej

Poradnictwo w wybranych instytucjach opiekuńczych i wychowawczych (szkoła; poradnia psychologiczno-pedagogiczna; organizacja pozarządowa; dom dziecka, świetlica socjoterapeutyczna, ośrodek pomocy społecznej)

Poradnictwo i wsparcie online

Poradnictwo zawodowe w szkole jako element pracy wychowawczej

Asystent rodziny jako działanie profesjonalne na rzecz rodzin

Wybrane strategie pracy poradniczej

Metody dydaktyczne:

Metody kształcenia:

metody poszukujące: klasyczna metoda problemowa, ćwiczeniowa, warsztatowa, dyskusja.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Grażyna Hennel 39/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)