Literatura: |
Literatura obowiązkowa:
• Bokus, B., Shugar, G. W. (red.) (2007). Psychologia języka dziecka. Osiągnięcia, nowe perspektywy. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
• Brzezińska, A. (1987). Gotowość dzieci w wieku przedszkolnym do czytania i pisania. Poznań: WN UAM, s. 40-62.
• Jabłoński, S. (2000). Mowa pisana: jej struktura i znaczenie dla rozwoju dziecka. W: A. Brzezińska (red.)., Wygotski i z Wygotskim w tle (w serii: Nieobecne dyskursy, cz. VI) (s. 79–87). Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
• Kurcz, I. (2000). Psychologia języka i komunikacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”.
• Piaget, J. (1992). Mowa i myślenie dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
• Wygotski, L. S. (1995). Wczesne dzieciństwo. W: A. Brzezińska, T. Czub, G. Lutomski, B. Smykowski (red.), Dziecko w zabawie i świecie języka (s. 16-53). Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo.
Literatura dodatkowa:
• Jabłoński, S. (2003). Jak czytają i piszą uczniowie klas I – IV szkoły podstawowej? Edukacja, 3(83), s. 53-59.
• Kielar – Turska, M., (2013). Językowa zewnętrzna i wewnętrzna kontrola działania. Psychologia Rozwojowa, 18/4, s. 47-61.
• Musatti, T. (1995). Zdolność do komunikacji i reprezentacji we wczesnej zabawie społecznej. W: A. Brzezińska, T. Czub, G. Lutomski, B. Smykowski (red.), Dziecko w zabawie i świecie języka (s. 193-214). Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo.
• Nowotnik, A., (2013). Funkcjonowanie uwagi a poziom umiejętności czytania u dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Edukacja, 1(121), s. 37-53.
|
Metody i kryteria oceniania: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia:
Ćwiczenia: kolokwium (pytania otwarte i zamknięte), Obserwacja aktywności studentów podczas zadań praktycznych
Wykład: egzamin pisemny
NAKŁAD PRACY STUDENTA
Godziny kontaktowe: wykład/ćwiczenia/ laboratorium, warsztaty – 30h
Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15h
Przygotowanie się do kolokwium:15h
Przygotowanie się do egzaminu: 30h
|
Zakres tematów: |
Cele realizowane w ramach wykładów:
• omówienie zasad przyswajania języka przez dziecko
• przedstawienie przebiegu rozwoju mowy i czynników warunkujących rozwój
• uzasadnienie konieczności stymulowania rozwoju mowy pisanej
• wykształcenie umiejętności rozpatrywania zmian w rozwoju mowy jako rezultatu przekształcania systemu psychicznego w danym okresie rozwojowym dziecka
Treści kształcenia:
• biologiczne i społeczne uwarunkowania przyswajania języka przez dziecko
• funkcje mowy
• kompetencja językowa i komunikacyjna
• fazy rozwoju mowy u dzieci
• mowa pisana i jej rola w rozwoju dziecka
• przygotowanie do opanowania mowy pisanej
• ocena gotowości dziecka do nauki czytania i pisania
• złożoność umiejętności czytania i pisania - teoretyczne podstawy nauki czytania i pisania
• proces kształtowania umiejętności czytania i pisania
|