Literatura: |
Grochulska J., Wspomaganie rozwoju społecznego dziecka, Wrocław 1992.
Janowski A, Poznawanie uczniów, zdobywanie informacji w pracy wychowawczej, Warszawa 1985.
Dudzikowa M., Pomyśl siebie… Minieseje dla wychowawcy klasy, Gdańsk 2007.
Purper-Ouakil D., Mali tyrani, Kraków 2006.
Szuty J., Gdy nauczyciel jest wychowawcą, Warszawa 2001.
Śliwerski B., Program wychowawczy szkoły, Warszawa 2001.
Włodarski Z., Przetacznik-Gierowska M., Psychologia wychowawcza, tom 2, rozdz. 23, 26, 27, 28, 32, 33, Warszawa 200
|
Efekty uczenia się: |
PCK1_KK_W06 Ma podstawową wiedzę z zakresu poszczególnych zakresów treści wychowania i opieki nad dziećmi i młodzieżą
PCK1_KK_W04 Posiada elementarną wiedzę z zakresu prowadzenia działalności pedagogicznej w zakresie opieki i wychowania
PCK1_KK_U02 Posiada podstawowe umiejętności oceniania przydatności typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań opiekuńczo- wychowawczych
PCK1_KK_U03 Potrafi na elementarnym poziomie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu planowania i analizowania sposobów pracy z dziećmi i młodzieżą
PCK1_KK_K02 Jest przygotowany w podstawowym stopniu do aktywnego udziału w procesie edukacyjnym i efektywnego porozumiewania się z różnymi uczestnikami tego procesu
|
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena aktywności studentów w rozwiązywaniu problemów stanowiących materiał poglądowy podczas zajęć.
Ocena kompetencji wychowawczych ujawnionych w prowadzeniu forów dyskusyjnych dla rodziców z problemami w wychowaniu dzieci (moderacja dyskusji oraz poradnictwo w ramach profilu "problemy wychowania").
Nakład pracy studenta:
godziny kontaktowe: 30h
praca własna studenta (przygotowanie do zajęć, przygotowanie do zaliczenia): 90h
|
Zakres tematów: |
Zajęcia przygotowują do podejmowania działań wychowawczych wobec własnych dzieci, ale i w procesie współuczestniczenia w wychowaniu dzieci w przedszkolu i szkole, do roli wychowawcy, ale i wspomagania wychowawczej roli rodziców.
Zajęcia prowadzone są metodą analizy przypadków (i wykładu w kwestiach koniecznych dla zarysowania tła społecznego i psychologicznych mechanizmów działających w diagnozowanych sytuacjach wychowawczych). Skupiają się na rozwiązywaniu prawdziwych i aktualnych problemów znanych z doświadczenia prowadzącego, studentów, zaprzyjaźnionych nauczycieli, rodziców. Uczą oceny efektywności działań wychowawczych w sytuacjach typowych (socjalizacja dziecka, postawy prospołeczne, altruistyczne i empatyczne, wartości w wychowaniu) oraz w nietypowych (konflikt, agresja).
|