Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyka asystencka w przedszkolach ogólnodostępnych 10-1P-EPW1a
Ćwiczenia (CW) Semestr letni 2016/2017

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 50
Limit miejsc: (brak limitu)
Efekty uczenia się:

K_W23

Ma rozeznanie, w jakim celu powołane są placówki wychowania przedszkolnego.

Zna strukturę organizacyjną placówki przedszkolnej.

Wie, jak funkcjonuje przedszkole ogólnodostępne ; zna metody i formy prowadzenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych oraz środki dydaktyczne wykorzystywane w wychowaniu przedszkolnym.

Wie, na czym polega współpraca z rodzicami dzieci; orientuje się, w jakich aspektach jest ona najistotniejsza u młodszych i starszych przedszkolaków.

Orientuje się, na czym polega praca specjalistów pracujących w przedszkolu (np.psychologa, logopedy).

K_U09

Potrafi samodzielnie poprowadzić zabawy i zajęcia oraz wykonywać czynności opiekuńcze,związane ze specyfiką pracy w przedszkolu; samodzielnie przygotowuje pomoce do zabaw

i zajęć.Potrafi współpracować z kadrą pedagogiczną oraz innymi pracownikami placówki przedszkolnej.Potrafi prowadzić i dokumentować obserwacje pedagogiczne.Potrafi współpracować z rodzicami przedszkolaków.

K_K04

Charakteryzuje się życzliwością, serdecznością, indywidualnym podejściem do problemówkażdego dziecka.Jest odpowiedzialny za powierzone zadania.

Charakteryzuje się kulturą osobistą, potrafi w serdeczny oraz rzeczowy sposób przekazywać rodzicom informacje dotyczące ich dziecka.

Metody i kryteria oceniania:

Metody pracy studenta:

1.Obserwacja;

2. Uczestnictwo w różnych formach działalności dydaktyczno-wychowawczych

przedszkola;

3. Samodzielne podejmowanie czynności opiekuńczych.

Kryteria oceny: Indywidualna rozmowa na temat odbywanych praktyk, dokumentacja praktyki.

Godziny kontaktowe: 50

Przygotowanie się do zajęć: 2

Inne formy (przygotowanie dokumentacji praktyki): 8

Punkty ECTS: 2

Zakres tematów:

1. Zapoznanie się z całokształtem funkcjonowania placówki, szczególnie z jej strukturą organizacyjną, ogólnymi planami pracy dydaktyczno-wychowawczej oraz sposobami ich realizacji w kontekstach formalno-prawnych.

2. Dokonanie ogólnej analizy koncepcji pracy nauczyciela w kontekście organizacji działań wspierających rozwój dziecka.

3. Poznanie form działań wpierających dziecka, organizowanych w ramach zajęć dydaktyczno-wychowawczych

4. Asystowanie nauczycielowi podczas zajęć, przejawiające się przede wszystkimw: pomocy nauczycielowi w przygotowaniu sprzętu, przyborów, organizacji miejsca; sprawowaniu opieki nad dziećmi podczas realizacji zajęć; aktywnym uczestniczeniu w niektórych elementach pracy z grupą, podejmowaniu czynności opiekuńczych.

5. Krytyczne analizowanie – wraz z nauczycielem – obserwowanych zajęć i innych czynności nauczyciela pod kątem założeń, celów, ich praktycznej realizacji i ewaluacji.

6. Samodzielne prowadzenie dokumentacji obserwowanych zajęć dydaktyczno-

wychowawczych i innych działań nauczyciela – ujęcie ich w protokołach hospitacji.

7. Prowadzenie zabaw i fragmentów zajęć w oparciu o wcześniej przygotowany i zatwierdzony przez nauczyciela scenariusz.

8. Wykonanie oceny funkcjonalnej (charakterystyki) wybranego dziecka na podstawie obserwacji własnej, dokumentacji i rozmów z nauczycielem oraz, ewentualnie, po rozmowie z dzieckiem i specjalistami zaangażowanymi w pomoc rozwojową temu dziecku - w odwołaniu do uszczegółowionej wiedzy z zakresu psychologii, socjologii oraz pedagogiki

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Maja Wenderlich 26/ szczegóły
2 (brak danych), (sala nieznana)
Maja Wenderlich 26/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)