Interwencja kryzysowa 20-3S-ITK
Laboratorium/warsztaty (LAB)
Semestr letni 2016/2017
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 30 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: James, R. K., Gilliland B. E.(2004). Strategie interwencji kryzysowej. Warszawa: PARPA Kubacka - Jasiecka , D. (2010). Interwencja kryzysowa. Pomoc w kryzysach psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne Kluczyńska, S., Wrona, G.(2013). Lekarzu, reaguj na przemoc! Przewodnik dla pracowników ochrony zdrowia. Kraków: Instytut Łukasiewicza na zlecenie Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Kubacka-Jasiecka,D., Mudyń, K. (2005). Kryzys, interwencja i pomoc psychologiczna. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek Literatura uzupełniająca: Kubacka-Jasiecka, D. (2008). Interwencja kryzysowa. W: H. Sęk (red.), Psychologia kliniczna. Tom 2 (s. 244-271). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Pilecka, B. (2004). Kryzys psychologiczny, wybrane zagadnienia. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
||
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student powinien: objaśniać wybrane teorie kryzysu i interwencji kryzysowej; rozróżniać rodzaje kryzysów psychologicznych; scharakteryzować cele, zasady i etapy interwencji kryzysowej; wskazać różnice między interwencją kryzysową a innymi formami pomocy psychologicznej; wymieniać kryteria diagnostyczne ASD i PTSD; Umiejętności przeprowadzić ocenę aktualnego stanu funkcjonowania klienta w kryzysie; zaprezentować plan pomocy osobom w kryzysach rozwojowych i sytuacyjnych; oceniać potencjalne zagrożenie samobójstwem lub zabójstwem; przeprowadzić diagnozę ASD i PTSD; wykorzystywać wybrane strategie i techniki oddziaływania w interwencji kryzysowej; analizować różnice indywidualne w zmaganiu się z sytuacjami kryzysowymi; |
||
Metody i kryteria oceniania: |
pisemne kolokwium sprawdzające wiedzę z literatury obowiązkowej ocena prac pisemnnych wykonywanych przez studentów ocena wypowiedzi studentów w trakcie zajęć |
||
Zakres tematów: |
1. Podstawowe pojęcia teorii kryzysu. Mechanizmy i strategie radzenia sobie z kryzysem. 2. Kryzys a wydarzenia krytyczne. Kryzys emocjonalny jako szansa rozwoju. Stres a kryzys. 3. Przebieg i diagnoza reakcji kryzysowej. 4. Interwencja kryzysowa –znaczenie terminu, cele i zadania. 5. Zasady interwencji kryzysowej. Przebieg interwencji kryzysowej. 6. Strategie i techniki oddziaływania w interwencji kryzysowej. 7. Podstawowe umiejętności i zasady prowadzenia interwencji kryzysowej. 8. Sześcioetapowy model interwencji kryzysowej- cele, ocena natężenia kryzysu, ocena sposobu funkcjonowania klienta w kryzysie. 9. Omówienie strategii interwencji kryzysowych na przykładzie wybranych sytuacji kryzysowych, np. kryzys suicydalny, przemoc w rodzinie, przemoc seksualna. 10. Interdyscyplinarne podejście do pomocy osobom w kryzysie. |
||
Metody dydaktyczne: |
dyskusja nad zagdnieniami wynikającymi z lektur zaleconych przez prowadzącego ćwiczenia w parach, odgrywanie ról analiza materiału filmowego analiza studium przypadku symulacja sytuacji prowadzenia interwencji kryzysowej |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każdy wtorek, 13:30 - 15:05,
sala 3016 |
Sylwia Kluczyńska | 16/ |
szczegóły![]() |
2 |
każdy czwartek, 8:00 - 9:35,
sala 3511 |
Sylwia Kluczyńska | 13/ |
szczegóły![]() |
3 |
każdy wtorek, 11:40 - 13:15,
sala 3016 |
Sylwia Kluczyńska | 12/ |
szczegóły![]() |
4 |
każdy czwartek, 9:50 - 11:25,
sala 3511 |
Sylwia Kluczyńska | 13/ |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Budynek z aulami C |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.