Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Społeczności lokalne 20-4S-SPL
Ćwiczenia (CW) Semestr zimowy 2016/2017

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

1. J. Gandziarowska-Ziołecka, J. Średnicka, K. Zyskowski (2012), „Kapitał społeczny i dobro wspólne”, w: A. Giza, M. Sikorska (red.), Współczesne społeczeństwo polskie, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

2. K. Kajdanek (2012), „Miasto i wieś”, w: A. Giza, M. Sikorska (red.), Współczesne społeczeństwo polskie, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

3. Robert V. Kozinets (2012), „Netnografia. Badania etnograficzne online”, rozdz. 2. Zrozumieć kulturę w sieci, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

4. A. Wilczyńska (2015), „Trudności ze znalezieniem zatrudnienia po ukończeniu szkoły”, w: J. Czapiński, T. Panek (red.), Diagnoza społeczna 2015. Warunki i jakość życia Polaków, Warszawa: Rada Monitoringu Społecznego, str. 174-182.

5. P. Binder (2014), „Młodzi a bieda. Strategie radzenia sobie w doświadczeniu młodego pokolenia wsi pokołchozowych i popegeerowskich”, Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN, str. 273-303.

Efekty uczenia się:

Wiedza

zna terminologię odnoszącą się do problematyki socjologii społeczności lokalnych na poziomie rozszerzonym

posiada szerszą oraz pogłębioną wiedzę w odniesieniu do socjologii społeczności lokalnych, relacji między różnymi obszarami życia społecznego

potrafi rozwijać formy indywidualnej aktywności i przedsiębiorczości, wykorzystując wiedzę z zakresu problematyki socjologii społeczności lokalnych

Umiejętności

Student potrafi:

wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z zakresu problematyki socjologii społeczności lokalnych przy użyciu różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sąd

przygotować spełniające uznane standardy wystąpienia ustne w języku polskim, w zakresie problematyki socjologii społeczności lokalnych

proponować rozwiązania w zakresie zwiększenia aktywności społeczności lokalnej

analizować przyczyny i przebieg aktywności społecznej, formułować własne opinie na temat aktywności społecznej oraz stawić proste hipotezy badawcze i je weryfikować

dostrzegać, obserwować i interpretować inicjatywy i aktywności społeczne oraz wyjaśniać relacje między owymi zjawiskami

Kompetencje społeczne

Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role

Metody i kryteria oceniania:

referat, aktywność na zajęciach, realizacja indywidualnych wywiadów pogłębionych oraz jakościowej analizy treści blogów internetowych w ramach grantu NCN "Rola kapitału kulturowego młodych mieszkańców wsi we współczesnych procesach przemian obszarów wiejskich w Polsce"

Zakres tematów:

1. Wprowadzenie do socjologii społeczności lokalnych.

2. Poziom kapitału społecznego w polskim społeczeństwie - próba diagnozy.

3. Specyfika wiejskich społeczności lokalnych.

4. Młodzi mieszkańcy wsi a zmiana społeczna w środowiskach wiejskich w Polsce.

5. Badanie przejawów lokalności w przestrzeni internetowej.

6. Młodzi ludzie a rynek pracy w Polsce.

7. Młodzi ludzie w środowiskach popegeerowskich.

9. Rola kapitału kulturowego młodych mieszkańców wsi we współczesnych procesach przemian obszarów wiejskich w Polsce.

Metody dydaktyczne:

prezentacje, praca w grupach, dyskusje dydaktyczne, elementy pracy warszatowej

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy piątek, 9:50 - 11:25, sala 1207
Ilona Matysiak 11/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek dydaktyczny - główny A
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)