Literatura: |
1. J. Gandziarowska-Ziołecka, J. Średnicka, K. Zyskowski (2012), „Kapitał społeczny i dobro wspólne”, w: A. Giza, M. Sikorska (red.), Współczesne społeczeństwo polskie, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
2. K. Kajdanek (2012), „Miasto i wieś”, w: A. Giza, M. Sikorska (red.), Współczesne społeczeństwo polskie, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
3. Robert V. Kozinets (2012), „Netnografia. Badania etnograficzne online”, rozdz. 2. Zrozumieć kulturę w sieci, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
4. A. Wilczyńska (2015), „Trudności ze znalezieniem zatrudnienia po ukończeniu szkoły”, w: J. Czapiński, T. Panek (red.), Diagnoza społeczna 2015. Warunki i jakość życia Polaków, Warszawa: Rada Monitoringu Społecznego, str. 174-182.
5. P. Binder (2014), „Młodzi a bieda. Strategie radzenia sobie w doświadczeniu młodego pokolenia wsi pokołchozowych i popegeerowskich”, Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN, str. 273-303.
|
Efekty uczenia się: |
Wiedza
zna terminologię odnoszącą się do problematyki socjologii społeczności lokalnych na poziomie rozszerzonym
posiada szerszą oraz pogłębioną wiedzę w odniesieniu do socjologii społeczności lokalnych, relacji między różnymi obszarami życia społecznego
potrafi rozwijać formy indywidualnej aktywności i przedsiębiorczości, wykorzystując wiedzę z zakresu problematyki socjologii społeczności lokalnych
Umiejętności
Student potrafi:
wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z zakresu problematyki socjologii społeczności lokalnych przy użyciu różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sąd
przygotować spełniające uznane standardy wystąpienia ustne w języku polskim, w zakresie problematyki socjologii społeczności lokalnych
proponować rozwiązania w zakresie zwiększenia aktywności społeczności lokalnej
analizować przyczyny i przebieg aktywności społecznej, formułować własne opinie na temat aktywności społecznej oraz stawić proste hipotezy badawcze i je weryfikować
dostrzegać, obserwować i interpretować inicjatywy i aktywności społeczne oraz wyjaśniać relacje między owymi zjawiskami
Kompetencje społeczne
Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
|
Metody i kryteria oceniania: |
referat, aktywność na zajęciach, realizacja indywidualnych wywiadów pogłębionych oraz jakościowej analizy treści blogów internetowych w ramach grantu NCN "Rola kapitału kulturowego młodych mieszkańców wsi we współczesnych procesach przemian obszarów wiejskich w Polsce"
|
Zakres tematów: |
1. Wprowadzenie do socjologii społeczności lokalnych.
2. Poziom kapitału społecznego w polskim społeczeństwie - próba diagnozy.
3. Specyfika wiejskich społeczności lokalnych.
4. Młodzi mieszkańcy wsi a zmiana społeczna w środowiskach wiejskich w Polsce.
5. Badanie przejawów lokalności w przestrzeni internetowej.
6. Młodzi ludzie a rynek pracy w Polsce.
7. Młodzi ludzie w środowiskach popegeerowskich.
9. Rola kapitału kulturowego młodych mieszkańców wsi we współczesnych procesach przemian obszarów wiejskich w Polsce.
|