Literatura: |
Literatura obowiązkowa
1. Dubois B., Miley K., Praca socjalna, „Śląsk", Katowice 1999, tom 1 i 2.
2. Garvin C., Seabury B., Działania interpersonalne w pracy socjalnej. Procesy i procedury, 2 tomy, „Śląsk” Katowice 1998.
3. Howe D., Krótkie wprowadzenie do teorii pracy socjalnej, Instytut Rozwoju Służb Społecznych, Warszawa 2011.
4. Nocuń A.W., Szmagalski J., Podstawowe umiejętności pracy socjalnej i ich kształcenie. Porozumiewanie się, rozwiązywanie problemów i konfliktów. „Biblioteka Pracownika Socjalnego”, Interart, Warszawa 1996
5. Pilch T., Lepalczyk I. (red.), Pedagogika społeczna, wyd. II, Wydawnictwo „Żak", Warszawa 1995: Lalak D., Teoretyczny i praktyczny sens metody indywidualnych przypadków; Szmagalski J., Metoda grupowa w pracy socjalnej; Pilch T., Metoda organizowania środowiska.
6. Szmagalski J., Teoria pracy socjalnej a ideologia i polityka społeczna. Przykład amerykański. Warszawa, Wyd. UW 1994, Wydawnictwo „Żak" 1996.
Literatura uzupełniająca
1. Beckett C., Podstawy teorii dla praktyków pracy socjalnej, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2010.
2. Gray M., Webb S.A., Praca socjalna. Teorie i metody, redakcja naukowa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012.
3. Lishman J. Podręcznik teorii dla nauczycieli praktyki w pracy socjalnej, „Śląsk’, Katowice 1998,
|
Efekty uczenia się: |
Wiedza
Student posiada wiedzę z zakresu naukowych podstaw pracy socjalnej.
Student poznaje metodykę pracy z indywidualnym klientem, rodziną czy lokalnym środowiskiem.
Posiada wiedzę z zakresu sposobów właściwej komunikacji z klientem.
Umiejętności
Dostrzega, dokonuje obserwacji i interpretacji wiedzy teoretycznej w praktyce.
Potrafi pracować z klientem pomocy społecznej na każdym etapie współpracy.
Uzyskuje umiejętności interpretacji złożonych zjawisk społecznych w pracy socjalnej.
Student zna i potrafi zinterpretować problemy społeczne, związane z funkcjonowaniem metod pracy z klientem,
Student potrafi odszukać i zinterpretować informacje teoretyczne w celu pozytywnego oddziaływania na środowisko klienta.
Student potrafi twórczo wykorzystać dostępne zasoby placówki pomocy społecznej i otoczenia społecznego w celu właściwej pomocy klientowi
Kompetencje społeczne
Posiada umiejętność współpracy z innymi instytucjami w zakresie spraw klienta.
Posiada umiejętność prognozowania zmian w zakresie metod i technik pracy socjalnej z klientem.
|
Zakres tematów: |
Tematy wykładów:
1. Znaczeniowy zakres przedmiotu – podstawowe pojęcia
2. Naukowe podstawy pracy socjalnej - teorie eksplanacyjne i prakseologiczne
3. Dylematy wykorzystywania podstawowych nauk społecznych do tworzenia teorii pracy socjalnej.
- Dylemat korzystania z monokazualnych teorii eksplanacyjnych
- Dylemat teorii pracy socjalnej wobec zmiany paradygmatu nauk społecznych – od pozytywizmu do postmodernizmu.
- Poszukiwania rozwiązań: konstruktywizm, teoria systemów, eklektyzm
4. Przykłady teorii eksplanacyjnych do wykorzystania w pracy socjalnej
- Teoria systemów
- Teoria przywiązania Bolwby’ego
- Teoria stadiów rozwoju społecznego Garvina i Seabury’ego
5. Procedura rozwiązywania problemów jako prakseologiczna teoria pracy socjalnej
6. Techniki pracy socjalnej oparte na procedurze rozwiązywania problemów
7. Trzy metody pracy socjalnej – tradycyjne teorie prakseologiczne
- Metoda indywidualnych przypadków
- Metoda pracy grupowej
- Metoda środowiskowa
8. Współczesne teorie prakseologiczne– modele interwencji w pracy socjalnej
9. Podejścia aktywizujące: budzenie sił ludzkich, empowerment, organizacja stowarzyszeń
|