Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy surdologopedii 10-2S-PSU
Laboratorium/warsztaty (LAB) Semestr letni 2016/2017

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 5
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

lLITERATURA OBOWIĄKOWA

1.K. Bieńkowska „Słucham, mówię, jestem” Materiały instruktażowe dla rodziców, Stowarzyszenie Rodziców i Przyjaciół Dzieci z Wadą Słuchu, Krosno, 2009

2.Y Csanyi „”Słuchowo – werbalne – wychowanie dzieci z uszkodzonym narzadem słuchu”, WSiP, 1995

3.J. Cieszyńska „Od słowa przeczytanego do wypowiedzianego”, AP, 2001

4.M. Góralówna „Listy o wychowaniu dziecka głuchego”, WsiP, 1982

5.M. Góralówna, B. Hołyńska „Rehabilitacja małych dzieci z wada słuchu”, PZWL, 1984

5.G. Gunia „Terapia logopedyczna dzieci z zaburzeniami słuchu i mowy” Impuls, 2006

6.A. Lowe „Rozwijanie słuchu w zabawie” PZWL, 1983

7.A. Lowe „Mamo naucz mnie rozumieć” PZWL, 1981

8.A. Lowe „Wychowanie słuchowe” 1995

9.A. Lowe „Każde dziecko może nauczyć się słyszeć i mówić” Media Rodzina, 1999

10.S. Schmid – Giovannimi „Rady i wskazówki dla rodziców i wychowawców dzieci z uszkodzonym słuchem” WSiP, 1996

11. Krakowiak K. (2012) Typologia zaburzeń słuchu i osób nimi dotkniętych [w:] S. Grabias, Kurkowski M. (red.) „Logopedia. Teoria zaburzeń mowy”. UMCS, Lublin

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

1.D. Emiluta – Rozya „Wymowa dzieci niedosłyszacych” [w:] S. Grabias(red.) „Głuchota a język” UMCS, 1994

2.G. Lindner „Podstawy audiologii pedagogicznej”, PWN, 1976

3.R.J. Muller „Słyszę, ale nie wszystko”, WSiP, 1997

4.O. Perier „Dziecko z uszkodzonym narządem słuchu” WSiP, 1992

5.R. Szymańska „Kształcenie związków zgody i rzadu w wypowiedziach dzieci niedosłyszacych” BIULETYN AUDIOFONOLOGII, tom III, nr 1-4, 1991

6.M. Zalewska „Psychologiczne aspekty stwierdzenia głuchoty u dziecka” [w:] J. Rola (red.) „Wybrane problemy psychologicznej diagnozy zaburzeń rozwoju dzieci” WSPS, 1998

Efekty uczenia się:

PC1_KK_W01, PC1_KK_W03, PC1_KK_W05, PC1_KK_W06

Zna terminologię stosowaną w surdologopedii oraz klasyfikacje uszkodzeń narządu słuchu

PC1_KK_W06, PC1_KK_W08

Zapoznał się z różnymi sposobami komunikacji osób z wadą słuchu

PC1_KK_W08, PC1_KS_W03, PC1_KK_W03

Potrafi omówić zaburzenia mowy będące skutkiem niedosłuchu różnego typu

PC1_KS_U01, PC1_KS_U02, PC1_KS_U04, PC1_KS_U03

Umie określić stan komunikacji i formułować wstępną diagnozę surdologopedyczną oraz dobierać odpowiednie formy terapii surdologopedycznej ze szczególnym uwzględnieniem wychowania słuchowego

PC1_KS_U04

Potrafi podać wskazówki do terapii surdologopedycznej

PC1_KK_K02

Potrafi zauważyć objawy zaburzeń słuchu u dzieci

PC1_KS_K01

Ma świadomość konieczności współpracy logopedy z audiologiem, protetykiem słuchu oraz innymi specjalistami i rodzicami dziecka z wadą słuchu

Metody i kryteria oceniania:

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

GODZINY KONTAKTOWE - Uczesnictwo w zajęciach np. wykład 15 godzin, ćwiczenia 10 godzin

Przygotowanie się do zajęć, lektury 30

Przygotowanie się do egzaminu 15

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 5

Zakres tematów:

1. Metody komunikacji osób z wadą słuchu

2. Wychowanie słuchowe a trening słuchowy

3. Metodyka ogólna terapii surdologopedycznej

4. Hospitowanie zajęć surdologopedycznych z omówieniem jednostki metodycznej

Metody dydaktyczne:

1. Wykład

2. Ćwiczenia

3. Dyskusje

4. Prezentacje multimedialne

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Agnieszka Jedlińska 37/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)