Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Drama - techniki i strategie w pracy wychowawczej 10-FF-DTS
Ćwiczenia (CW) Semestr letni 2016/2017

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: 22
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Podstawowa

Królica M., Drama i happening w edukacji przedszkolnej, Kraków 2006

Matelska A., Zabawy dramowe w edukacji wczesnoszkolnej, Poznan 2001

Pankowska, K., Pedagogika dramy. Teoria i praktyka. Warszawa 2000

Witerska K., Drama na różnych poziomach kształcenia, Łódź 2010

uzupełniająca:

Baranowska-Jojko E., Rozwojowa kreska. Ćwiczenia plastyczne z elementami arteterapii, Gdańsk 2013

Brudnik E., Moszyńska A., Owczarska B., Ja i mój uczen pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, Kielce 2010

Gersie A., King, N., Tworzenie opowieści w edukacji i profilaktyce, Warszawa 1999

Hanford O., Karolak W., Bajka w twórczym rozwoju i arteterapii, Łódź 2009

Hanford O., Karolak W., Zabawa (z) przedmiotami w twórczym rozwoju i arteterapii, Łódź 2008

Kubiczek B., Metody aktywizujące. Jak nauczyć uczniów uczenia się?2009

Pankowska, K., Jastrzębska-Gzella H., Madziara, A. (2006). Drama w przekraczaniu granic niepełnosprawności, Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej

Pędzich Z.(red.), Psychoterapia tańcem i ruchem. Teoria i praktyka, Sopot 2014

Schejbal M.(red.), Słowo i działanie. Bibliodrama w dialogu międzykulturowym, Bielsko-Biała 2013

Szmidt K.J., Pedagogika twórczości, Sopot 2013

Witerska K., Drama. Techniki, strategie, scenariusze, Warszawa 2011

Witerska K., Drama. Przewodnik po koncepcjach, technikach i miejscach, Warszawa 2014

Efekty uczenia się:

PEP1_W17 - ma elementarną wiedzę na temat projektowania ścieżki własnego rozwoju

PEP1_U08 - potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu

PEP1_U18 - potrafi pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów i zadań pedagogicznych

PEP1_U20 - posiada umiejętności ruchowe z zakresu wybranych form aktywności fizycznej

PEP1_K01 - odpowiedzialnie przygotowuje się do swej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne

PEP1_K07 - jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceny i sposoby weryfikacji zakładanych efektów kształcenia:

Ocena bardzo dobra:

student zna wszystkie wymagane pojęcia związane z dramą, jej funkcje, elementy, poziomy i znaczenie, potrafi zastosować wszystkie poznane techniki i gry dramowe, odnosii zdobytą wiedzę do projektowania własnych działań

Ocena dobra:

student zna większość pojęć związanych z dramą, jej funkcje, elementy i poziomy, potrafi zastosować techniki i gry dramowe, zna sposoby pracy w pracy w grupie

Ocena dostateczna:

student zna wybrane pojęcia związane z dramą, jej funkcje i elementy, potrafi zastosować niektóre techniki i gry dramowe, rozumie potrzebę organizacji własnego warsztatu pracy ale nie potrafi go zorganizować

Ocena niedostateczna:

student nie zna podstawowych pojęć związanych z dramą, jej funkcji, elementów, poziomów i znaczenia,nie potrafi zastosować podstawowych technik i gier dramowych ani zorganizować własnego warsztatu pracy

Zakres tematów:

Rys historyczny dramy

Drama – jej specyfika, elementy, klasyfikacja, funkcje i znaczenie

Rodzaje technik dramowych

Zabawy dramowe

Drama w dydaktyce

Drama w pracy wychowawczej i terapeutycznej

Rozwój twórczości i kreatywności ucznia.

Wybrane przykłady zastosowania dramy w pracy wychowawczo – dydaktycznej

Typowe trudności w pracy metodąmi dramowymi.

Umiejętności dramowe nauczyciela

Metody dydaktyczne:

Metody dydaktyczne:

Metody poszukujące - klasyczna metoda problemowa

Ćwiczeniowo - praktyczne -oparte na wykorzystaniu różnych

źródeł wiedzy, analiza SWOT

Eksponujące- drama,symulacyjna (gier symulacyjnych)

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy wtorek, 13:30 - 16:05, sala 11a
Grażyna Hennel 22/22 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Obiekt Czerniakowska
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)