Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Współczesna literatura dziecięca i młodzieżowa 10-FF-WLD1
Ćwiczenia (CW) Semestr zimowy 2016/2017

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: 30
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

1. Kultura czytelnicza dzieci i młodzieży początku XXI wieku, red. M. Antczak, A. Brzuska-Kępa, A. Walczak-Niewiadomska, Łódź 2013.

2. Kultura literacka dzieci i młodzieży u progu XXI stulecia, red. J. Papuzińska, G. Leszczyński (wybrane rozdziały), Warszawa 2004.

3. Leszczyński G., Wielkie małe książki. Lektury dzieci. I nie tylko, Poznań 2015

4. Literatura dla dzieci i młodzieży: (po roku 1980), red. K. Heske - Kwaśniewicz, Katowice 2008.

5. Zabawa K., Rozpoczęta opowieść. Polska literatura dziecięca po 1989 roku wobec kultury współczesnej, Kraków 2013.

6. O tym, co Alicja odkryła… W kręgu badań nad toposem dzieciństwa i literaturą dla dzieci i młodzieży, red. A. Ungeheuer-Gołąb, M. Chrobak i M. Rogoża, Kraków 2015.

Efekty uczenia się:

PE1_W08 ma wiedzę ogólną dotyczącą współczesnej literatury dziecięco-młodzieżowej, wymienia autorów, ilustratorów, tytuły wartościowych lektur dla dzieci i młodzieży

PE1_U06 Zna sposoby rozwijania kultury czytelniczej wśród młodych odbiorców, umie samodzielnie zdobywać wiedzę w zakresie literatury dla dzieci i młodzieży, wartościuje ofertę kulturalną dla współczesnego odbiorcy

PE1_U15 Posiada umiejętność przygotowania prezentacji dotyczących literatury dla dzieci , z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł.

PE1_K09 Moderuje dyskusję grupową wokół wybranych zjawisk literackich(np. tabu w kulturze i literaturze dla dzieci)

Metody i kryteria oceniania:

obserwacja aktywności intelektualnej i zaangażowania studentów w dyskusję, prezentacja tekstu, pisemna recenzja

Zakres tematów:

1. Najważniejsze zjawiska i wydarzenia literackie w piśmiennictwie dla dzieci i młodzieży w latach 1989 – 2016: rynek książek dla dzieci, polska książka ilustrowana, krytyka literacka.

2. Wybrane problemy czytelnictwa dzieci i młodzieży: zainteresowania czytelnicze, gust literacki, bestsellery, kanon książek XXI wieku.

3. Promocja książki i czytelnictwa dziecięcego: zadania i funkcje Polskiej Sekcji International Board on Books for Young People, rola społecznych kampanii promujących czytanie.

4. Literatura popularna a literatura dla dzieci i młodzieży.

5. Funkcje ilustracji w książce literackiej dla dzieci. Książka obrazkowa.

6. Miejsce poezji w wychowaniu i w refleksji krytyki literackiej. Humor i zabawa językiem. Poezja intelektualna, religijna.

7. Funkcje i wartości powieści. Gatunki prozatorskie i ich rozwój w ostatnich dziesięcioleciach: powieść obyczajowa, psychologiczna, beletrystyka biograficzna, proza podróżniczo - przygodowa, miłosno – romansowa, powieść dla dziewcząt.

8. Rodzina i szkoła w wybranych utworach dla dzieci.

9. Tematy tabu we współczesnej literaturze dla dzieci i młodzieży.

10. Fantasy – nowe zjawisko w literaturze przełomu XX i XXI wieku.

11. Oferta wydawnicza dla młodego odbiorcy po roku 1989: tematy, fabuły, bohaterowie, przeboje literackie i czytelnicze – prezentacja wybranych utworów. Polecam książkę - propozycje studentów.

Metody dydaktyczne:

wykład problemowy, dyskusja, recenzje nowości wydawniczych

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy piątek, 8:00 - 9:35, sala 111
Marta Krasuska-Betiuk 29/30 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Obiekt Czerniakowska
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)