Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA
Namysłowska, I. (red.) (2005). Psychiatria dzieci i młodzieży. Warszawa, PZWL r.5-6, 8-12
Sęk, H. (red.) (2005) Psychologia kliniczna. Warszawa, PWN, r.1 i 3
Carson, R.C., Butcher, J.N., Mineka, S. (2003). Psychologia zaburzeń. Gdańsk, GWP
Kołakowski, A. (red.) (2014). Zaburzenia zachowania u dzieci. Sopot: GWP (r. 1,2, 8)
Kendall, P.C. (2002). Zaburzenia okresu dzieciństwa i dorastania. Sopot: GWP, Wyd. 2015 r. (r.2, 4-11 jako lit. uzupełniająca)
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA
Wolańczyk, T., Komender, J. (red.) (2005). Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci. Warszawa, Wydawnictwo Lekarskie PZWL (r. 8, 9, 10)
Rosenha Klasyfikacja diagnostyczna DC:0-3R. Klasyfikacja diagnostyczna zaburzeń psychicznych i rozwojowych w okresie niemowlęctwa i wczesnego dzieciństwa (2005). Warszawa, Oficyna Wydawnicza „Fundament”.
Schaffer, H.R. (2005). Psychologia dziecka. Warszawa: PWN (Wyd. z 2014r.)
Marcelli, D. (2013). Psychopatologia wieku dziecięcego. Wrocław: Polish edition by Urban&Partner
Kazdin, A.E., Weisz, J.R. (red.) (2006). Psychoterapia dzieci i młodzieży. Metody oparte na dowodach. Kraków, Wydawnictwo UJ.
PopielarskaA., Popielarska, M. (red.).(2000). Psychiatria wieku rozwojowego. Warszawa: PZWL (wybrane zagadnienia).
|
Efekty uczenia się: |
Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i problemami współczesnej psychologii klinicznej dziecka, rodzajami zaburzeń rozwojowych, ich obrazem klinicznym, metodami ich poznawania (diagnoza kliniczna), ich uwarunkowaniami, mechanizmami psychologicznymi oraz ich leczeniem z wykorzystaniem metod i środków psychologicznych.
|
Zakres tematów: |
Pojęcie psychologii klinicznej (historia pojęcia, uwarunkowania etc.). Działy psychologii klinicznej dziecka. Zadania psychologa klinicznego. Pojęcie zdrowia i choroby. Paradygmaty psychologii klinicznej (biologiczny, poznawczy, uczenia się, psychoanalityczny, humanistyczny). Metody stosowane w psychologii klinicznej. Pojęcie diagnozy. Norma w psychologii klinicznej i różne koncepcje normy. Wybrane klasyfikacje odchyleń od normy (kryteria klasyfikacji ICD-10 i DSM-5, DC:0-3).
Zdrowie psychiczne dziecka; problemy w funkcjonowaniu charakterystyczne dla poszczególnych okresów rozwojowych. Psychologia zaburzeń. Zaburzenia rozpoczynające się w okresie dzieciństwa. Upośledzenie umysłowe – niepełnosprawność intelektualna. Całościowe zaburzenia rozwoju (spektrum autyzmu), zaburzenia emocjonalne i funkcjonowania społecznego.
Wskaźniki kontekstualne: Rodzina dziecka zdrowego i chorego. Dziecko w środowisku (szkolnym, rówieśniczym, społeczno-kulturowym); współczesne problemy i zagrożenia prawidłowego funkcjonowania dziecka. Pojęcie trudności w uczeniu się, przyczyny, rodzaje i diagnoza. Zespół nadpobudliwości psychoruchowej (ADHD), przyczyny i metody terapii. Zaburzenia zachowania (ODD), kryteria diagnostyczne, etiologia, czynniki ryzyka, czynniki podtrzymujące i czynniki ochronne, leczenie i profilaktyka.
Stres u dzieci, zaburzenia po stresie traumatycznym, rola wsparcia psychologicznego. Sytuacje stresogenne (maltretowanie fizyczne i psychiczne, wykorzystanie seksualne, trauma opuszczenia etc.). Skutki nadużyć wobec dzieci. Zaburzenia lękowe i depresyjne u dzieci, przyczyny, objawy, leczenie. Zaburzenia odżywiania, rozpowszechnienie, obraz kliniczny, metody terapii. Uzależnienia wśród dzieci i młodzieży. Próby samobójcze i samobójstwa u dzieci – patogeneza zachowania samobójczego i parasamobójczego, czynniki ryzyka, postępowanie i pomoc. Metody pomocy psychologicznej dla dzieci
|