Literatura: |
Cichocki A. (red.), Edukacja elementarna szansą nowej jakości wychowania, Trans Humana, Białystok 2005
Brudnik E., Moszyńska A., Owczarska B., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, ZW SFS, Kielce 2000
Duraj-Nowakowa K., Integrowanie edukacji wczesnoszkolnej, IMPULS, Kraków 1998
Dzierzgowska I., Jak uczyc metodami aktywnymi, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2007
Klus– Stańska D., Szczepska- Pustkowska M.; Pedagogika wczesnoszkolna- dyskursy, problemy, rozwiązania,. WAiP. Warszawa 2009
Klus – Stańska D., Nowicka M.: Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej. WSiP, Warszawa 2005.
Sowińska H., Michalak R., Edukacja elementarna jako strategia zmian rozwojowych dziecka, Impuls, Kraków 2004
Żytko M. (red), Kształcenie zintegrowane. Problemy teorii i praktyki, Wyd. „Żak”, Warszawa 2002
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:
Krzyżewska J., Aktywizujące metody i techniki w edukacji, I i II cz. Suwałki 2000/ 2001
Niemierko B.; Pomiar wyników kształcenia, WSiP, Warszawa 1999
Sowińska H., Michalak R.: Edukacja elementarna jako strategia zmian rozwojowych dziecka. Oficyna Wydawnicza IMPULS, Kraków 2004.
Sowińska H. (red.); Integracja w pracy z dziećmi w wieku wczesnoszkolnym, Poznań 1993
|
Zakres tematów: |
Podstawowe założenia koncepcji kształcenia zintegrowanego i organizowanie procesu edukacyjnego zgodnie z tymi założeniami
• Pojęcia i najważniejsze definicje związane z organizacją kształcenia zintegrowanego (integracja, korelacja, nauczanie zintegrowane itp.).
• Tradycje kształcenia zintegrowanego w edukacji wczesnoszkolnej, koncepcje pedagogiczne i ich wpływ na rozwój teorii i metodyki kształcenia zintegrowanego.
• Cele i zadania kształcenia zintegrowanego w świetle organizacji wychowania i nauczania dzieci w młodszym wieku szkolnym.
• Płaszczyzny integracji, ich teoretyczne i praktyczne podstawy.
• Metody i formy pracy z dziećmi w młodszym wieku szkolnym (zgodnie z koncepcją kształcenia zintegrowanego) - aktywizujące metody nauczania, ich zastosowanie w procesie wspomagania rozwoju małych uczniów, np. metoda projektu
• Założenia integracji w Podstawie Programowej dla I etapu nauczania.
• Programy edukacji wczesnoszkolnej, podręczniki i pomoce dydaktyczne – wybrane aspekty/ zasady organizowania zajęć zintegrowanych
• Teoretyczne i praktyczne problemy diagnozowania oraz oceniania opisowego osiągnięć edukacyjnych uczniów w klasach 1-3.
• Różne aspekty i obszary pracy nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej, np. współpraca z rodzicami, organizowanie wycieczek, spacerów, współpraca ze specjalistami, itp.
|