Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Polityka społeczna - edukacja, opieka, perspektywa lokalna i globalna 10-4S-PSO2
Wykład (WYK) Semestr letni dla niestacjnarnych 2015/2016

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Polityka prorodzinna w wybranych krajach Unii Europejskiej, Raport Zespolu ds Rodziny, CAFR 2012.

Odrowąż-Coates, A. Wybrane aspekty marginalizacji i wykluczenia w polskiej przestrzeni społecznej T. Pilch, T. Sosnowski (red.) Zagrożenia człowieka i idei sprawiedliwości społecznej, Żak, Warszawa 2013, s. 333-346.

Odrowąż-Coates, A. Wyprawa za horyzont fińskiej przestrzeni edukacyjnej w poszukiwaniu remedium na kryzys, w: Zbigniew Galor, Radomir Miński, Piotr Sałustowicz (red.) Afirmacja czy kontestacja? Dylemat społeczeństwa kapitalistycznego w kryzysie, Societas Pars Mundi, Bielefeld 2014, s. 307-328.

Odrowąż-Coates, A. Wyzwania wielokulturowe dla państwowego systemu oświaty w Polsce i w Wielkiej Brytanii, w: W. Żłobicki (red.) Współczesna przestrzeń edukacyjna. Geneza, przemiany, nowe znaczenia, Wrocław 2013, s. 285-302.

Galor, Z., Goryńska-Bittner B. (red.) Nieobecność społeczna. W poszukiwaniu sensów i znaczeń. Poznan 2012.

Kłonkowska, A. M., Szulc M. (red.) Społecznie wykluczeni. Niewygodni, nienormatywni, nieadekwatni. Gdańsk 2013.

http://www.unicef.pl/Co-robimy/Publikacje

Europejska karta społeczna

Ustawa o pomocy społecznej z dnia 12 marca 2004. R. IV;

Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej z dnia 9 czerwca 2011;

Deklaracja Praw Człowieka;

Konwencja o Prawach Dziecka;

Raporty o stanie edukacji, IBE;

Materiały ze strony Eurydice;

www.psiru.org - dane statystyczne dotyczące opieki nad dzieckiem w Europie

Efekty uczenia się:

PE2_W01

Swobodnie operuje terminologią nauk społecznych dotyczącą: modeli polityki społecznej, genezy i rozwoju polityki społecznej, pomocy społecznej, ubezpieczenia społecznego, sprawiedliwości społecznej, welfare state, polityki edukacyjnej, prorodzinnej, opiekuńczej, ośrodków opiekuńczych i wychowawczych, kompensacji, resocjalizacji.

PE2_W08

Potrafi przeanalizować ewolucję instytucji społecznych mających na celu edukację, walkę z analfabetyzmem, oraz wyjaśnić zasady działania współczesnych systemów wsparcia, ingerencji państwa w opiekę nad dzieckiem, osobą starszą, chorą, niepełnosprawną.

PE2_W10

Ma znaczną wiedzę o podmiotach działalności edukacyjnej, wychowawczej i pomocowej. Zna indywidualną i społeczną sytuację działających podmiotów i zasady działania społecznego, a także podstawy prawne, organizacyjne i etyczne z zakresu instytucji pomocy nieletnim i osobom w potrzebie (vulnerable minor, vulnerable adult), oraz w zakresie obowiązku szkolnego i edukacji dorosłych. Zdaje sobie sprawę z istnienia regulacji prawnych dotyczących opieki nad dzieckiem do lat 3, zasad działania rodziny zastępczej i warunków adopcji.

PE2_U02

Potrafi samodzielnie i krytycznie ułożyć projekt dotyczący działalności oświatowej lub napisać esej nt. opieki nad dzieckiem do lat 3, korzystając z istniejących podstaw prawnych.

PE2_U12

Potrafi skutecznie przeprowadzić prezentację multimedialną, zaplanować działania grupowe i podział pracy w zespole.

PE2_K04

Wykazuje inicjatywę w zakresie organizacji pracy, chętnie angażuje się w projekty zespołowe, oraz indywidualną pracę w terenie.

Metody i kryteria oceniania:

Prace pisemne, udział w dyskusji, przygotowanie do zajęć, krytyczna analiza tekstu.

Zakres tematów:

Zagadnienia poruszane na zajęciach obejmują

Wprowadzenie do polityki społecznej.

Kwestia rodziny i dziecka w polityce społecznej państw europejskich (zasiłki, podatki, pomoc socjalna, wsparcie rodzin).

Opieka zastępcza nad dzieckiem (adopcja, formy rodzinne, formy instytucjonalne), opieka nad ludźmi chorymi i starymi.

Rola instytucji oświatowych, szczególnie szkoły, we wczesnej interwencji społecznej i pracy z dzieckiem i rodziną.

Prawodawstwo europejskie w dziedzinie społecznej: Europejska Karta Społeczna, Europejski Fundusz Socjalny i inne.

Wybrane problemy polityki rodzinnej w Polsce i innych wybranych krajach Europy. Uwarunkowania historyczne, demograficzne, ekonomiczne, ideologiczne, kulturowe.

Politka równych szans: płeć, etniczność, religia, seksualność, stopień sprawności.

Zagadnienia związane z systemem penitencjarnym, rehabilitacją społeczną oraz zjawiskiem prostytucji jako pola działań i zainteresowań polityki społecznej.

Metody dydaktyczne:

Wspólne wyprowadzanie wniosków z dokumentów zastanych, wzajemne prezentacje wyników znalezionych badań, laboratorium na zadany temat.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Anna Odrowąż-Coates 20/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)