Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teoretyczne podstawy pracy socjalnej 20-1F-TPS
Ćwiczenia (CW) Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2015/2016

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

1. D. Behling-Chawińska D., Praktyczne zastosowanie kontraktu socjalnego w pracy socjalnej (w:) A. Żukiewicz (red.), Ciągłość i zmiana w pomocy społecznej i pracy socjalnej. Księga jubileuszowa z okazji XV-lecia Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Krakowie, Wydawnictwo Impuls, Kra-ków 2009.

2. R. Cybulska, E. Żołnierczyk, Kontrakt socjalny pracownik socjalny, Presshouse, 2010.

3. T. Kaźmierczak, B. Bąbska, M. Popłońska-Kowalska, M. Rymsza, Środowiskowe role zawodowe pracownika socjalnego, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2013.

A. Kotlarska – Bobińska, Pracownik socjalny jako badacz i strateg - nowe wyzwania w kształceniu, w: E. Kantowicz, A. Olubiński (red.), Działanie społeczne w pracy socjalnej na progu XXI wieku, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2003.

4. E. Majchrowska, J. Alarcon: Terapia skoncentrowana na rozwiązaniach. Warszawa 2009.

5. L. Miś (red.) Praca socjalna skoncentrowana na rozwiązaniach, „Zeszyty Pracy Socjalnej”, Wydaw-nictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2008.

6. Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U. z 2015 poz. 163).

7. Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. 2015 r. poz. 149).

8. Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. z 2005 r. Nr 180, poz. 1493, z późn. zm.).

9. Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2013 r. poz. 135 z późn. zm.).

10. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 8 listopada 2010 r. w sprawie wzoru kontraktu socjalnego (Dz. U. 2010 nr 218 poz. 1439).

11. Włoch, P. Domaradzki, Kontrakt socjalny – przewodnik dla pracowników socjalnych ośrodków pomocy społecznej, Praca Socjalna, 2005, nr 3,s. 3-85.

Efekty uczenia się:

Student zna terminologię z zakresu pracy socjalnej oraz jej powiązania z innymi dyscyplinami. Zna genezę pracy socjalnej, jej umiejscowienie w systemie pomocy społecznej.

Student rozumie rolę pracownika socjalnego jaką pełni w społeczeństwie i zna charakter jego pracy.

Student umie wskazać formy, metody i techniki pracy socjalnej.

Student ma wiedzę na temat pracy socjalnej w środowiskach zagrożonych marginalizacją.

Umiejętności

Student posiada umiejętność stosowania metod i narzędzi pracy socjalnej w procesie świadczenia usług społecznych. Potrafi współpracować z różnymi instytucjami i podmiotami realizującymi zadania z zakresu usług społecznych.

Kompetencje społeczne

Student rozumie potrzebę elastyczności działań pracownika socjalnego w formułowaniu oferty pomocy dla konkretnej osoby oraz zasady zindywidualizowanego podejścia. Rozumie rolę pracownika socjalnego i pomocy społecznej w społeczeństwie.

Potrafi oceniać efektywność i skuteczność pracy socjalnej.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie pisemne. Test wiedzy.

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia - 30

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 10

Przygotowanie się do egzaminu/zaliczenia - 20

Zakres tematów:

I. Omówienie problematyki poruszanej podczas zajęć: tematy, literatura przedmiotu.

II.Narzędzia pracy socjalnej.

Wywiad środowiskowy.

Kontrakt socjalny.

III.Co możemy zaoferować? – świadczenia pieniężne i niepieniężne.

Zasoby instytucjonalne gminy i powiatu w budowaniu działań na rzecz klienta pomocy społecznej.

IV. Różne rodzaje pracy socjalnej.

1. Praca socjalna w środowiskach zagrożonych marginalizacją: osoby uzależnione, bezdomne, bezrobotne itp.

2. Praca socjalna w sytuacjach kryzysowych (np. podczas klęsk żywiołowych, kryzysu gospodarczego).

3. Praca socjalna z osobami starszymi.

4. Praca socjalna z osobami niepełnosprawnymi.

5. Przemoc w rodzinie.

Reportaże. Historie ludzkie.

V. Diagnoza indywidualnego przypadku – rozróżnienie i wyjaśnienie pojęć: studium przypadku (case study), praca z przypadkiem (case work). Etapy postępowania: diagnoza przypadku, opracowanie planu postępowania i prowadzenie przypadku. Zasady w stosowaniu metody indywidualnych przypadków.

Metody diagnozowania potrzeb. Narzędzia diagnozy. Analiza SWOT.

Metody dydaktyczne:

Wykład interaktywny, prezentacja multimedialna, film edukacyjny, dyskusja, praca w grupie.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Ewa Flaszyńska 30/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)