Warsztaty umiejętności diagnostycznych 20-1S-WUD
Laboratorium/warsztaty (LAB)
Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2015/2016
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 15 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Literatura: |
Szatur-Jaworska B., Diagnozowanie w polityce społecznej : metody i problemy, Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa 2014. Paszkiewicz A., Diagnozowanie środowiska rodzinnego, Problemy Opiekuńczo - Wychowawcze. - R. 52, nr 6 (2012), s. 28-34 Guziuk-Tkacz M., Badania diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice, Wydawnictwo Akademickie Żak Teresa i Józef Śniecińscy, cop. Warszawa 2011. Wysocka E., Człowiek a środowisko życia: podstawy teoretyczno-metodologiczne diagnozy, Wydawnictwo Akademickie "Żak" Teresa i Józef Śniecińscy, cop. Warszawa 2007. Joachimowska M., Diagnostyka społeczna : wymiar teoretyczny i praktyczny, Wydawnictwo Edukacyjne Wers, Bydgoszcz 2012. red. nauk. Filipiak M., Diagnoza psychologiczna: kompetencje i standardy: wybrane zagadnienia, Polskie Towarzystwo Psychologiczne. Pracownia Testów Psychologicznych, Warszawa 2015. |
||
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna metodologię badań społecznych, na poziomie umożliwiającym prowadzenie i interpretowanie badań w obszarze pracy socjalnej. Zna źródła i metody pozyskiwania zasobów (materialnych i niematerialnych), potrzebnych do rozwiązywania problemów społecznych. Wie jak badać i rozpoznawać zapotrzebowanie na usługi społeczne dla jednostek, grup i rodzin oraz społeczności lokalnych. Umiejętności Opracowuje diagnozę społeczną oraz plan działań w odniesieniu do jednostek, rodzin i społeczności lokalnych wykluczonych społecznie. Kompetencje Posiada zdolność do skutecznego i celowego organizowania i planowania zobowiązań zawodowych. Jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach społecznych oraz w pracy socjalnej. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Wiedza kolokwium Umiejętności Kolokwium, obserwacja aktywności i poprawności działań Kompetencje Aktywizujące formy pracy na zajęciach |
||
Zakres tematów: |
Wprowadzenie do zajęć, omówienie tematyki, zasad i warunków zaliczenia przedmiotu. Diagnoza w pracy socjalnej Wywiad jako metoda diagnostyczna – wady, zalety, warunki realizacji Ankieta jako narzędzie diagnostyczne – zasady konstruowania, możliwości zastosowania Wykorzystanie obserwacji w diagnozie Wykorzystanie analizy dokumentów w diagnozie Genogram, etogram, analiza transakcyjna - ich zastosowanie w celach diagnostycznych Diagnoza w pracy z indywidualnym przypadkiem Diagnoza w pracy z rodziną Diagnoza środowiska społecznego Diagnoza społeczna Etyczny wymiar działań badawczych i diagnostycznych Zaliczenie przedmiotu |
||
Metody dydaktyczne: |
metody oparte na słowie – pogadanka, dyskusja, praca z książką; oparte na działalności praktycznej - hospitacje, praca w grupach, metoda sytuacyjna |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
(brak danych),
(sala nieznana)
|
Danuta Książek | 27/ |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.