Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praca z dzieckiem w rodzinie problemowej 20-1S-PDR
Laboratorium/warsztaty (LAB) Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2015/2016

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

D. Bełtkiewicz, Bajkoterapia jako skuteczna forma profilaktyki i terapii wobec przejawów

naruszania praw dziecka, Dziecko krzywdzone. Teoria, badania, praktyka Vol. 13 Nr 4 (2014), s. 64-81.

M. Blotevogel, Terapia przez sztuki plastyczne [w:] Arteterapia dla dzieci i młodzieży, red. T. Stegemann, M. Hitzeler, M. Blotevogel, Harmonia Universalis, Gdańsk 2015, s. 107-122.

Międzynarodowy przewodnik metodologiczny po streetworkingu na świecie, http://www.praktycy.org/osos/osos_przewodnik_metodologiczny.pdf. s. 13-45.

K. Sawicka, Socjoterapia jako forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej, [w] K. Sawicka (red.), Socjoterapia, Centrum Metodyczne pomocy psychologiczno-Pedagogicznej Ministerstwa Edukacji Narodowej, Warszawa 1999, s. 9-46.

A. Kalus, Rodzina zastępcza, [w:]I. Janicka, H. Liberska (red.) Psychologia rodziny, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2014 s. 354-368.

M. Błażek, Funkcjonowanie psychologiczne dzieci w sytuacji rozwodu rodziców, [w:]I. Janicka, H. Liberska (red.) Psychologia rodziny, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2014 s. 472-481.

A. Lewandowska- Walter, Rodzina zrekonstruowana, [w:]I. Janicka, H. Liberska (red.) Psychologia rodziny, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2014 s. 306-329.

B. Matyjas, Dzieciństwo w kryzysie. Etiologia zjawiska, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2008, s. 258-277 (Alkoholizm rodzica(ów) jako przyczyna kryzysu rodzinnego (dzieciństwa).

D. Kornas-Biela, Zaniedbania prenatalne, Dziecko krzywdzone. Teoria, badania, praktyka, Vol. 11 Nr 1 Małe dzieci w Polsce (38) s. 24-33.

A. M. Flåm, E. Haugstvedt, Sygnały testowe? Niewielkie oznaki ważnych zdarzeń – badanie jakościowe okoliczności ułatwiających dorosłym zauważenie pierwszych oznak wykorzystywania seksualnego dzieci, Dziecko krzywdzone. Teoria, badania, praktyka, 13(1), 2014, s. 94-120.

Włodarczyk, J., Sajkowska, M. (2013). Wykorzystywanie seksualne dzieci. Wyniki Ogólnopolskiej diagnozy problemu przemocy wobec dzieci. Dziecko krzywdzone. Teoria, badania, praktyka, 12(3), s.82–100.

A. Izdebska, K. Lewandowska Czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci Dziecko krzywdzone, , Teoria, badania, praktyka, nr 2 (39) 2012, s. 116-132.

Tarkowska E., Ubóstwo dzieci w Polsce, [w:] Ubóstwo i wykluczenie społeczne w Polsce, Raport krajowy Polskiej Koalicji Social Watch i Polskiego Komitetu European Anti-Poverty Network, Kampania Przeciw Homofobii, 2011 s. 57-63.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena wypowiedzi pisemnej w trakcie kolokwium

Ocena na podstawie obserwacji pracy grupowej w trakcie zajęć

Ocena przygotowanej prezentacji

Zakres tematów:

Dziecko w rodzinie problemowej. Wprowadzenie - Sytuacja dzieci w Polsce; Dziecko w rodzinie ubogiej; Krzywdzenie dzieci- czynniki ryzyka; Wykorzystywanie seksualne dzieci; Zaniedbania prenatalne; Dziecko w rodzinie alkoholowej; Dziecko w rodzinie rozwodzącej się i zrekonstruowanej; Procedura odebrania dziecka z rodziny i formy pieczy zastępczej; Socjoterapia; Streetworking; Arteterapia; Bajki terapeutyczne;

Wybrane instytucje publiczne pomagające dzieciom.

Działania III sektora na rzecz dzieci – przykłady n rv

Potrzeby dziecka a środowisko rodzinne. . Przemoc wobec dzieci – formy przemocy, skala zjawiska, regulacje prawne. Dzieciobójstwo – przyczyny, skala zjawiska. Dziecko w rodzinie osób uzależnionych. Role przyjmowane przez dzieci. Zespół FAS. Zaburzenia odżywiania – Anorexia / bulimia

Metody dydaktyczne:

warsztaty – mieszane metody : dyskusja dydaktyczna, analiza tekstów, praca w grupie, symulacja, przygotowanie prezentacji multimedialnej, film dydaktyczny, analiza konkretnych rozwiązań dla wybranych sytuacji

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Magdalena Stankowska 10/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)