Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej 10-0S-MSW1
Wykład (WYK) Semestr letni dla niestacjnarnych 2015/2016

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 12
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Biedroń M., Prokosz M., (red.): Teoretyczne i praktyczne aspekty współczesnej pedagogiki opiekuńczej, Wyd. A. Marszałek, Toruń 2001.

Brągiel J., Badora S., (red.): Formy opieki. Wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej, UO, Opole 2010.

Gajewska G., Pedagogika opiekuńcza i jej metodyka, GAJA, Zielona Góra 2004.

Janowski A., Poznawanie uczniów. Zdobywanie informacji w pracy wychowawczej, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2002

Jundził E., Pawłowska R. (red.): Pedagogika opiekuńcza. Przeszłość – teraźniejszość – przyszłość. Harmonia, Gdańsk 2008.

Kamińska U., Zarys metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej w rodzinnych i instytucjonalnych formach wychowania, WUŚ, Katowice 2005

Paszkiewicz A., Skuteczna praca wychowawcza nauczyciela z uczniem, Difin, Warszawa 2014

Riebisch R., Luszczyński H., Diagnoza typów uczniów, GWP, Sopot 2014

Szuty J., Gdy nauczyciel jest wychowawcą, PWN, Warszawa-Łódź, 2001

Sędzicki M., Kolankiewicz M., Polkowski T., Borowiec S., Dzieci pozbawione opieki rodziców [w:] Piekut-Brodzka D.M. (red.), Wprowadzenie do pracy socjalnej z wybranymi kategoriami wspomaganych, APS, Warszawa 2007/2008

Sędzicki M., O potrzebie skutecznej pomocy rodzinom z problemami opiekuńczo-wychowawczymi. Refleksje na kanwie wyników badań własnych. [w:] Pomoc w praktyce. O różnych wymiarach wsparcia, Sędzicki M., (red,) APS, 2014

Śliwerski B., Program wychowawczy szkoły, WSiP, Warszawa 2001

Wosik-Kawala D. (red.): Rodzinne i instytucjonalne środowiska opiekuńczo-wychowawcze, UMCS, Lublin 2011.

Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej z dnia 9 czerwca 2011r. (Dz. U. Nr 149, poz. 887 i Nr 288, poz. 1690

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie pisemne w formie testu zróżnicowanego - zawierającego pytania jedno ii wielokrotnego wyboru oraz opisowe.

Zakres tematów:

1. Przedmiot i podstawowe zadania metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej

2. Nauczyciel – wychowawcą, opiekunem

3. Pojęcie opieki i wychowania oraz działalności opiekuńczo-wychowawczej

4. Zdobywanie informacji w pracy opiekuńczo-wychowawczej

5. Zajęcia pozaszkolne i pozalekcyjne – cele i zadania

6. Wychowawca i zespół wychowawców w warunkach placówki oświatowej

7. Wsparcie społeczne, pomoc, opieka, wychowanie

8. Priorytety i zasady wg których jest budowany tzw. „nowy system” wsparcia rodziny i opieki nad dzieckiem. System wsparcia rodziny w oparciu o nowe ustawodawstwo

Wybrane metody pracy z rodzinami z problemami opiekuńczo-wychowawczymi

9. Praca opiekuńczo-wychowawcza w rodzinnych formach opieki zastępczej i placówkach opiekuńczo-wychowawczych typu rodzinnego i instytucjonalnego

Metody dydaktyczne:

Metody podające (słowne, asymilacji wiedzy), w tym:

wykład informacyjny (konwencjonalny)

wykład problemowy

- opowiadanie, opis

Metody poszukujące, w tym:

problemowe:

- klasyczna metoda problemowa

- dyskusji

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Mieczysław Sędzicki 37/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)