Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychoterapia i artepsychoterapia 10-6S-PSA
Laboratorium/warsztaty (LAB) Semestr zimowy 2015/2016

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

L. Grzesiuk „Psychoterapia”

Cz. Czabała „Czynniki leczące w psychoterapii”

A. Leźnicka-Łoś „Podstawy terapii psychoanalitycznej. Teoria i praktyka.”

Z. Freud Wykłady z psychoanalizy.

D. Winnicott "Zabawa a rzeczywistość"

H. Segal "wprowadzenie do teorii Melanii Klein"

H. Segal „Psychoanalityczne podejście do estetyki” w „Teoria Melnie Klein w praktyce klinicznej”

C. A. Malchiodi "Arteterapia"

G. Oster, P. Gould Rysunek w psychoterapii

Efekty uczenia się:

Znajomość podstawowej diagnostyki dla celów psychoterapii

Znajomość podstawowych kierunków w psychoterapii

Rozumienie związku pomiędzy doznaniami psychicznymi a twórczością

Umiejętność przeprowadzenia zajęć w oparciu o podstawowe kierunki psychoterapii

Metody i kryteria oceniania:

Obecność, przygotowanie do zajęć, aktywnośc na zajęciach

Praca na ocenę "analiza twórczości plastycznej własnej/cudzej w wybranej teorii psychoterapeutycznej" + rozmowa

Zakres tematów:

Co to jest psychoterapia? Kontrakt psychoterapeutyczny. Relacja terapeutyczna. Problemy etyczne w psychoterapii i artepsychoterapii. Dyskusja.

Diagnoza psychoterapeutyczna. Rodzaje zaburzeń. Dyskusja.

Psychoanaliza. Teoria Freuda. Dyskusja.

Teoria snów i symboli Freuda. Dyskusja

Melania Klein i analiza Richarda – dyskusja.

Hanna Segal – eseje o sztuce. Dyskusja

Winnicott i „gra w bazgroły”. „Pościg za bazgrołami” – praca w para

Podejście Jungowskie w arteterapii. Analiza twórczości używając konstruktów Klein i Freuda i Junga.

Podejcie egzystencjalne - rysunek snu, scenariusz. Praca w parach.

Podejście skoncentrowane na osobie. Własna twórczość - rozmowa w parach wg. Modelu Rogersa.

Terapia Gestalt. Zabawa w linie.

Terapia rodzinna/systemowa fragment filmu. Praca „w rodzinach”

CBT. Praca z problemem.

Terapia grupowa. Wspólna praca plastyczna w grupie.

Metody dydaktyczne:

Dyskusja. Praca w parach, praca w grupie z użyciem technik plastycznych.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy wtorek, 8:00 - 9:35, sala 3631
Katarzyna Prot-Klinger 15/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek z aulami C
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)