Pedagogika kultury 10-4S-PKU
Wykład (WYK)
Semestr letni 2015/2016
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 30 |
Limit miejsc: | (brak limitu) |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa(ćwiczenia): 1) J.Clément, O kulturze, Oficyna Naukowa, Warszawa 2010; 2) B. Milerski, Pedagogika kultury, /w:/ Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2003; B. Milerski, Pedagogika kultury. Zagadnienie teoretycznej tożsamości /w:/ Humanistyczno-antropologiczna ewolucja pedagogiki kultury. Konsekwencje dla teorii i praktyki, red. 3) A. Ciążela, Polska pedagogika kultury w pierwszej połowie XX wieku . zarys problematyki ,zagadnienia wybrani przedstawiciele, Wyd. APS, Warszawa 2010 Część I. 4) Jerzy Kubin, Kultura intelektualna, Wyd. Elipsa, Warszawa 2005 (wybrane ftragmenty) 5) Melosik Z., Teoria i praktyka edukacji wielokulturowej, Oficyna Wydawnicza ,,Impuls”, Kraków 2007. (wybrane fragmenty) 6) P. Bourdieu, J.C.Passeron, Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania, tłum. E Neyman, PWN, Warszawa 1990. s. 163-231(Rozdz. 2 i 3). 7) Dzierżymir Jankowski, Pedagogika kultury. Studia i koncepcja, Impuls Kraków 2006 (wybrane fragmenty) Literatura uzupełniająca Jerzy Kubin, Kultura intelektualna, Wyd. Elipsa, Warszawa 2005, Marian Golka, Imiona wielokulturowości, Wyd. "Muza" Warszawa 2010 Caroline Levine, Od prowokacji do demokracji, Czyli o tym, dlaczego potrzebna nam sztuka, , Wyd. "Muza" Warszawa 2013 Richard Sennet, Kultura nowego kapitalizmu, , Wyd. "Muza" Warszawa 2010 Joseph Eath; Andrew Potter , Bunt na sprzedaż. Dlaczego kultury nie da się zagłuszyć" , Wyd. "Muza" Warszawa 2010 Janusz Gajda, Pedagogika kultury w zarysie, wWSP ZNP Impuls, Kraków 2006 |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA PE2_W07 - Ma pogłębioną wiedzę o kulturze w szerokim kontekście problemów edukacyjnych. PE2_W13 - Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o wychowawczym wymiarze działalności kulturowej. PE2_W18 - Ma uszczegółowioną wiedzę dotyczącą koncepcji teoretycznych w zakresie pedagogiki kultury. PE2_W19 - Ma uszczegółowioną wiedzę dotyczącą różnych form działalności pedagogicznej ewokowanych przez pedagogikę kultury. PE2_W20 - Ma uszczegółowioną wiedzę dotyczącą kontekstu psychologicznego, społecznego, kulturowego i organizacyjnego działań pedagogicznych w obszarze kultury. UMIEJĘTNOŚCI PE2_U01 - Posiada pogłębione umiejętności wyszukiwania, przetwarzania i interpretowania informacji na temat zjawisk z obszaru kultury i wychowania. PE2_U02 - Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki kultury w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych. PE2_U03 - Potrafi sprawnie porozumiewać się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie pedagogiki kultury, wykorzystując w tym celu nowoczesne rozwiązania technologiczne. PE2_U04 - Potrafi w sposób klarowny, spójny i precyzyjny konstruować rozbudowane ustne i pisemne wypowiedzi na tematy dotyczące różnych zagadnień z obszaru pedagogiki kultury z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych. PE2_U05 - Posiada pogłębione umiejętności prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii w obszarze pedagogiki kultury, popierania ich rozbudowaną argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów. PE2_U07 - Ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania kulturowego aspektu zjawisk edukacyjnych. PE2_U08 - Potrafi sprawnie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi z zakresu pedagogiki kultury w celu analizowania podejmowanych praktycznych działań pedagogicznych. PE2_U10 - Potrafi wybrać i zastosować sposób postępowania, właściwy dla działalności pedagogiczno-kulturalnej. PE2_U11 - Potrafi twórczo animować prace nad własnym rozwojem oraz rozwojem uczestników działalności kulturalnej, a także inspirować do działań na rzecz kultury. KOMPETENCJE SPOŁECZNE PE2_K01 - Ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy na temat związków kultury i wychowania. PE2_K03 - Docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych, ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu pedagogiki kultury i budowania warsztatu pracy pedagoga. PE2_K04 - Utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami animacyjnymi realizowanymi w praktyce pedagogicznej, odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań w obszarze kultury. PE2_K09 - Wykazuje wrażliwość i gotowość działania na rzecz osób wymagających opieki, pomocy i szczególnej troski ze szczególnym uwzględnieniem twórczego wymiaru kultury. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin ustny obejmujący treści programowe. Trzy z czterech pytań losowanych ze zbioru zestawów.Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student za pełne rozwinięcie tematu i wykazanie się pogłębionym zrozumieniem zagadnienia. Ocenę dobrą gdy przedstawia najistotniejsze aspekty zagadnienia nie wszystkie z rozwijając ich w sposób pełny i wyczerpujący. Ocenę dostateczną za prezentację podstawowych zagadnień związanych z tematem. Ocenę niedostateczną otrzymuje student nie prezentujący podstawowej wiedzy na wybrany temat i popełniający oczywiste błędy rzeczowe. |
Zakres tematów: |
1) Pojęcie kultury i jego historia. Pedagogika kultury - wielość znaczeń i złożoność problemów. 2) Pedagogika kultury w kontekście samookreślenia się wobec źródeł inspiracji teoretycznej psychologii, socjologii, nauk o kulturze, antropologii kulturowej, filozofii. 3) Pedagogika kultury w kontekście tradycji filozoficznych tradycji pedagogiki niemieckiej. Czy istnieje niemiecka pedagogika kultury? Niemiecka Geisteswissenschaftlische Pädagogik. i Kultur Pädagogik. Problemy z nazwą i jej zakresem. Hermeneutyczne i neokantowskie źródła inspiracji. Pedagogika Georga Kenschensteinera. Nawiązanie do niemieckich wzorców jako droga do narzucenia polskiej pedagogice określonego ideału wyznaczającego jej kierunki refleksji -Bogdan Nawroczyński i Ludwik Chmaj. Koncepcja "pedagogiki kultury" Bogdana Nawroczyńskiego. Idealistyczno-personalistyczna pedagogika "humanistyczna" Ludwika Chmaja i przesłanki jej przeobrażenia 4) Polska pedagogika kultury. Trzy etapy rozwoju polskiej refleksji nad kulturą: kultura jako źródło tożsamości; kultura jako narzędzie przetrwania. Inicjatorzy refleksji nad kultura w polskiej myśli wychowawczej Stanisław Szczepanowski, Stanisław Brzozowski, Jan Władysław Dawid. Kultura jako droga budowania wspólnoty w rozdzieranym sprzecznościami społeczeństwie. Józef Kretz Mirski i jego koncepcja "pedagogii kulturalnej". Kontynuacja krytyki kultury Stanisława Brzozowskiego przez Władysława Radwana Pod znakiem "kultury i wychowania" pedagogika Zygmunta Mysłakowskiego i Bogdana Suchodolskiego. Pedagogika kultury Stefana Szumana. Współczesne kontynuacje Irena Wojnar, Janusz Gajda, Andrzej Ciążela. 5) Pedagogika i antropologia kultury. Relatywizmu kulturowy jako przesłanka multikulturalizmu. Geneza pedagoiki multikulturalnej powojenny Pedagogika multikulturalna a postmodernizm i pedagogika postmodernizmu. Edukacja międzykulturowa edukacja wielokulturowa. Multikulturalizm - jego założenia formy i konsekwencje. Wyzwania i paradoksy multikulturalizmu. 6) Kultura i socjologia wychowania. Emancypacyjny potencjał refleksji bad kulturą w kontekście w socjologii wychowania. Florian Znaniecki i jego kulturalizm jako przesłanka krytyczno- emancypacyjnej socjologii wychowania. Od koncepcji "arystokracji umysłowej" do Ludzi teraźniejszych i cywilizacji przyszłości". Kapitał kulturowy Pierre Bourdieu. Kulturowy kontekst pedgogiki emancypacyjnej współcześnie. 7) Animacja społeczno-kulturowa. Działalność animacyjna jako wyraz dążeń emancypacyjnych. Historia i współczesność animacji. Dzisiejsze rozumienie animacji kulturowej. |
Metody dydaktyczne: |
Wykład z elementami dyskusji prezentacje materiałow audiowizualnych |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każdy wtorek, 8:00 - 9:35,
sala 1104/1105 |
Andrzej Ciążela | 8/ |
|
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Budynek dydaktyczny - główny A |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.