Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnoza i zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze 10-1S-DZD1
Ćwiczenia (CW) Semestr zimowy 2015/2016

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze dla dzieci, które niebawem rozpoczną naukę w szkole. Podstawy psychologiczne i pedagogiczne oraz zabawy i sytuacje zadaniowe sprzyjające intensywnemu wspomaganiu rozwoju umysłowego i kształtowaniu ważnych umiejętności, Wydawnictwo Edukacja Polska, Warszawa 2009.

2. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E. (2011) Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej, Warszawa.

3. Włoch S., Włoch A., Diagnoza całościowa w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Wyd. Akademickie Żak, Warszawa 2009, s.105- 207

4. Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Impuls, Kraków 2011, s. 45- 80.

5. Rozporządzenie MEN z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2012 , poz. 977).

6. Rozporządzenie MEN z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. Nr 85, poz. 532).

Literatura uzupełniająca:

1. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E. Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się. Książka dla rodziców, terapeutów i nauczycielek przedszkola, WSiP, Warszawa 2012.

2. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Wspomaganie rozwoju umysłowego czterolatków i pięciolatków. Książka dla rodziców, terapeutów i nauczycieli przedszkola, WSiP, Warszawa 2012.

3. Franczyk A., Krajewska K., Skarbiec nauczyciela – terapeuty. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2005.

4. Franczyk A., Krajewska K., Program psychostymulacji dzieci w wieku przedszkolnym z deficytami i zaburzeniami rozwoju. Ćwiczenia i zabawy do wykorzystania w pracy dydaktyczno – terapeutycznej dla nauczycieli i terapeutów pracujących z dziećmi o specyficznych potrzebach edukacyjnych. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2007.

5. Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna podstawowe problemy i rozwiązania, Wyd. Akademickie Żak, Warszawa 2006.

6. Ziemski S., Problemy dobrej diagnozy, Wiedza Powszechna, Warszawa 1973.

Metody i kryteria oceniania:

Projekt - ocena pracy grupowej i indywidualnej, przygotowanie i przeprowadzenie diagnozy dziecka w placówce przedszkolnej

Projekt – ocena pracy grupowej studentów – opracowanie planu postępowania diagnostycznego dla konkretnego dziecka z zastosowaniem wybranych metod diagnostycznych

Projekt – ocena pracy grupowej studentów – przygotowanie prób diagnostycznych dla konkretnego dziecka

Zakres tematów:

1. Organizowanie i udzielanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej w placówkach wychowania przedszkolnego na podstawie obowiązujących przepisów oświatowych.

2. Diagnoza (dziecko i jego środowisko wychowawcze)

3. Wybrane metody diagnozy i ich charakterystyka (jak z nich korzystać w praktyce)

3.1. Obserwacja

3.2. Narzędzia diagnostyczne (w tym zadania/ eksperymenty diagnostyczne)

3.3. Analiza wytworów dziecka

3.4. Dialog/ rozmowa

3.5. Analiza dokumentów

4. Ogólna charakterystyka poszczególnych sfer rozwojowych ważnych w diagnozie dziecka w wieku przedszkolnym

4. Ogólna charakterystyka poszczególnych sfer rozwojowych ważnych w diagnozie dziecka w wieku przedszkolnym

5. Gotowość szkolna (pojęcie gotowości szkolnej – ważniejsze koncepcje i metody jej badania)

6. Konstruowanie prób diagnostycznych do oceny rozwoju dziecka

7. Konstruowanie programów indywidualnych zajęć dydaktyczno – wyrównawczych.

(Dopasowanie programu do rzeczywistych możliwości dziecka - koncepcja strefy najbliższego rozwoju L. S. Wygotskiego; różnica pomiędzy wspomaganiem rozwoju a wychowaniem i edukacją; różnica pomiędzy programem zajęć dydaktyczno – wyrównawczych a programami edukacyjnymi; przykładowe propozycje ćwiczeń).

8. Włączenie rodziców w proces wspomagania rozwoju dziecka

Metody dydaktyczne:

Podczas realizacji treści programowych zostaną wykorzystane metody słowne, poglądowe oraz aktywizujące.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każda środa, 19:00 - 20:30, sala 3526/3527
Karolina Skarbek-Jaskólska 27/ szczegóły
2 każda środa, 17:10 - 18:45, sala 3526/3527
Karolina Skarbek-Jaskólska 29/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek z aulami C
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)