Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia kliniczna dziecka 10-1S-PKD2
Wykład (WYK) Semestr zimowy 2015/2016

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Cytowska, B., Wilczura, B., Stawarski, A. (red.) (2008). Dzieci chore, niepełnosprawne i z zaburzeniami w rozwoju. Kraków, Oficyna Wydawnicza IMPULS

Sęk, H. (red.) (2005) Psychologia kliniczna. Warszawa, PWN, t.1,2

Namysłowska, I. (red.) (2005). Psychiatria dzieci i młodzieży. Warszawa, PZWL

Carson, R.C., Butcher, J.N., Mineka, S. (2003). Psychologia zaburzeń. Gdańsk, GWP

Wolańczyk, T., Komender, J. (red.) (2005). Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci. Warszawa, Wydawnictwo Lekarskie PZWL

Hanć, T. (2009). Dzieciństwo i dorastanie z ADHD. Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Kazdin, A.E., Weisz, J.R. (red.) (2006). Psychoterapia dzieci i młodzieży. Metody oparte na dowodach. Kraków, Wydawnictwo UJ.

Klasyfikacja diagnostyczna DC:0-3R. Klasyfikacja diagnostyczna zaburzeń psychicznych i rozwojowych w okresie niemowlęctwa i wczesnego dzieciństwa (2005). Warszawa, Oficyna Wydawnicza „Fundament”.

Krasowicz-Kupis, G. (2009). Psychologia dysleksji. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN

Kulik, A. (2010). Zmęczenie przewlekłe u nastolatków. Charakterystyka psychologiczna. Lublin, Wydawnictwo KUL

Lochman, J.E., Magee, T.N., Pardini, D.A. (2005). Interwencje poznawczo-behawioralne u dzieci z zaburzeniami zachowania. [W:] Reinecke, M.A., Clark, D.A. (red.). Psychoterapia poznawcza w teorii i praktyce (s. 486–524). Gdańsk, GWP.

Ogińska-Bulik, N. (2010). Uzależnienie od czynności. Mit czy rzeczywistość. Warszawa, Wyd. Difin

Pilecka, W. (red) (2011). Psychologia zdrowia dzieci i młodzieży. Perspektywa kliniczna. Kraków, Wyd. UJ.

Surzykiewicz, J. (2000). Agresja i przemoc w szkole. Uwarunkowania socjoekologiczne. Warszawa, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej

Efekty uczenia się:

Wiedza

• Posiada wiedzę na temat problemów doświadczanych przez dziecko oraz jego rodzinę, ponadto na temat zaburzeń zdrowia psychicznego dziecka i ich przyczyn

• Zna podstawowe metody pomocy psychologicznej

Umiejętności:

• Potrafi zastosować posiadaną wiedzę o problemach dziecka i zaburzeniach zdrowia psychicznego do analizy studiów przypadku

• Określa podstawowy zakres zadań diagnostycznych i pomocowych adekwatnych do określonego problemu klinicznego dziecka

Kompetencje:

• Ma świadomość specyfiki kontaktu z dzieckiem i jego rodzicami

• Ma świadomość znaczenia profilaktyki zdrowia psychicznego dzieci

Metody i kryteria oceniania:

egzamin

Zakres tematów:

Psychologia kliniczna dziecka; podstawowe pojęcia

Modele i teorie zdrowia i zaburzeń zdrowia psychicznego dziecka

Specyfika psychologicznej diagnozy klinicznej dziecka

Rodzina dziecka zdrowego i chorego

Dziecko w środowisku (szkolnym, rówieśniczym, społeczno-kulturowym); współczesne problemy i zagrożenia praiwłdowego funkcjonowania dziecka

Metody dydaktyczne:

wykład, prezentacje, studia przypadków

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy piątek, 9:50 - 11:25, sala 3628/3629
Ewa Zasępa 58/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek z aulami C
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)