Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Rozwój mowy, gotowość do nauki czytania i pisania – metodyka 10-1S-RMG
Ćwiczenia (CW) Semestr zimowy 2015/2016

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Bogdanowicz, M., Metoda Dobrego Startu, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1999

Brzezińska, A., Czytanie i pisanie - nowy język dziecka. Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1987 – rozdział 2

Cieszyńska, J., Korendo, M., Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 roku życia. Kraków, 2014, rozdział 2,3,4

Gruszczyk-Kolczyńska, E., (red.), Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu. Wydawnictwo: Bliżej Przedszkola, Kraków, 2014 – rozdział 7

Kaczmarek, L., Nasze dziecko uczy się mowy, Wydawnictwo lubelskie, Lublin 1988 / Okresy kształtowania się mowy dziecka

Klus-Stańska, D., Nowicka, M., Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej (rozdz. 1)

Słodownik-Rycaj E., O mowie dziecka. Jak zapobiegać nieprawidłowoścą w jej rozwoju, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2000 – rozdział 1, 2

Praca zbiorowa. Mam 6 lat. Przewodnik dla nauczyciela, Wydawnictwo Szkolne i pedagogiczne, Warszawa 1988M.

Emiluta-Rozya, D., Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym, CMPPP, Warszawa, 2006

Roszyńska, E., Nauka czytania czy kształtowanie gotowości do czytania? [w:] Wyzwania współczesnej edukacji przedszkolnej. M. Kotarba-Kańczugowska (red.), Wydawnictwo APS 2012 - rozdział 4

Metody i kryteria oceniania:

Na zaliczenie przedmiotu składają się:

obecność i aktywność na zajęciach oraz pozytywna ocena z kolokwium, które odbędzie się na ostatnich zajęciach.

Zakres tematów:

1. Znaczenie mowy w rozwoju człowieka. Przebieg rozwoju mowy od okresu prenatalnego do 7 roku życia.

2. Przyczyny nieprawidłowego rozwoju mowy. Poznanie narzędzia przesiewowego do wykrywania zaburzeń rozwoju mowy u dzieci dwu, cztero i sześcioletnich.

3. Działania wspierające, wspomagające rozwój mowy dziecka od urodzenia do 7 roku życia.

4. Rola środowiska w rozwoju mowy dziecka. Współpraca z rodzicami, logopedą.

5. Kształtowanie gotowości do czytania, planowanie pracy wychowawczej z uwzględnieniem trzech aspektów gotowości.

6. Poznanie metod stosowanych w przedszkolach dla kształtowania gotowości do czytania i pisania m.in. Metody Dobrego Startu, Metody analityczno – syntetycznej o charakterze funkcjonalnym Przyłubskich.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy wtorek, 8:00 - 11:25, sala 120
Emilia Gogacz 28/ szczegóły
2 każdy wtorek, 8:00 - 11:25, sala 120
Emilia Gogacz 30/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Obiekt Czerniakowska
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)