Literatura: |
Podstawowa literatura:
Dziedziewicz, D. (2008). Wpływ bajki na rozwój wyobraźni twórczej w okresie przedszkolnym. Eksperymentalne badania stymulowania wyobraźni twórczej z wykorzystaniem bajek i ekspresji plastycznej. [W:] J. Łaszczyk, M. Jabłonowska (red.). Uczeń zdolny wyzwaniem dla współczesnej edukacji. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Dziedziewicz, D., Olędzka, D., Karwowski, M. (2013). Developing 4- to 6-year-old children's figural creativity using a doodle-book program. Thinking Skills and Creativity, 9, 85-95.
Dziedziewicz, D. Gajda, A., Karwowski, M. (2014). Developing Intercultural Competence and Creativity. Thinking Skills and Creativity, 13, 32-42.
Dziedziewicz, D., Karwowski, M. (2015). Development of children’s creative visual imagination: a theoretical model, measure and stimulation program. Education 3-13: International Journal of Primary, Elementary and Early Years Education, 43, 382–393.
Francuz, P. (2007). Obrazy w umyśle. Studia nad percepcją i wyobraźnią. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
Górniewicz, J. (1991). Wstęp do pedagogicznej analizy problematyki wyobraźni. Toruń: UMK.
Górniewicz, J. (1992). Rozwój i kształtowanie wyobraźni dziecka. Warszawa-Toruń: Wydawnictwo Naukowe „PRAKSIS”.
Limont, W. (1996). Analiza wybranych mechanizmów wyobraźni twórczej. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Jankowska, D. M. (2015). Profilowa diagnoza wyobraźni twórczej – prezentacja nowej koncepcji teoretycznej i narzędzia. Przegląd pedagogiczny, 1, 286-300.
Jankowska, D. M., Karwowski, M. (2015). Measuring Creative Imagery Abilities. Frontiers in Psychology. doi: 10.3389/fpsyg.2015.01591
Dziedziewicz, D., Karwowski, M. (2014). Metody badania wyobraźni twórczej w psychologii i pedagogice – przegląd systematyczny, Ruch pedagogiczny, 4, 153-173.
Maruszewski, T. (2002). Wyobraźnia. [W:] T. Maruszewski, Psychologia poznania. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Młodkowski, J. (1998). Wyobraźnia. [W:] W. Szewczuk (red.). Encyklopedia psychologii. Warszawa: Fundacja Innowacja.
Wiśniewska, E., Karwowski, M. (2007). Efektywność́ treningów twórczości – podejście metaanalityczne. Ruch Pedagogiczny, 3-4, 31-50.
|
Zakres tematów: |
1. Wybrane sposoby rozumienia wyobraźni
Wyobraźnia i wyobrażenia – ujęcia definicyjne i typologie
Klasyczne koncepcje wyobraźni twórczej
Podstawowe funkcje i znaczenie wyobraźni
Poznawcze korealaty wyobraźni
2. Pomiar wyobraźni wizualnej i twórczej
Historia badań nad wyobraźnią
Samoopis wyobraźni wizualnej
Testy i kwestionariusze do badania wyobraźni twórczej
Ocena wytworu i zadania eksperymentalne do pomiaru wyobraźni
3. Związek wyobraźni z twórczością i inteligencją
Związek wyobraźni z kreatywnością
Związek wyobraźni z inteligencją ogólną
4. Rozwój wyobraźni twórczej w dzieciństwie
Trajektorie rozwoju wyobraźni twórczej
Przejawy rozwoju wyobraźni twórczej
5. Stymulacja rozwoju wyobraźni twórczej
Programy metody i techniki rozwijania wyobraźni twórczej
Efektywność stymulacji wyobraźni twórczej
|