Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika twórczości 10-1S-PET
Ćwiczenia (CW) Semestr letni 2015/2016

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 45
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Podstawowa literatura:

Dziedziewicz, D. (2008). Wpływ bajki na rozwój wyobraźni twórczej w okresie przedszkolnym. Eksperymentalne badania stymulowania wyobraźni twórczej z wykorzystaniem bajek i ekspresji plastycznej. [W:] J. Łaszczyk, M. Jabłonowska (red.). Uczeń zdolny wyzwaniem dla współczesnej edukacji. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Dziedziewicz, D., Olędzka, D., Karwowski, M. (2013). Developing 4- to 6-year-old children's figural creativity using a doodle-book program. Thinking Skills and Creativity, 9, 85-95.

Dziedziewicz, D. Gajda, A., Karwowski, M. (2014). Developing Intercultural Competence and Creativity. Thinking Skills and Creativity, 13, 32-42.

Dziedziewicz, D., Karwowski, M. (2015). Development of children’s creative visual imagination: a theoretical model, measure and stimulation program. Education 3-13: International Journal of Primary, Elementary and Early Years Education, 43, 382–393.

Francuz, P. (2007). Obrazy w umyśle. Studia nad percepcją i wyobraźnią. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.

Górniewicz, J. (1991). Wstęp do pedagogicznej analizy problematyki wyobraźni. Toruń: UMK.

Górniewicz, J. (1992). Rozwój i kształtowanie wyobraźni dziecka. Warszawa-Toruń: Wydawnictwo Naukowe „PRAKSIS”.

Limont, W. (1996). Analiza wybranych mechanizmów wyobraźni twórczej. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Jankowska, D. M. (2015). Profilowa diagnoza wyobraźni twórczej – prezentacja nowej koncepcji teoretycznej i narzędzia. Przegląd pedagogiczny, 1, 286-300.

Jankowska, D. M., Karwowski, M. (2015). Measuring Creative Imagery Abilities. Frontiers in Psychology. doi: 10.3389/fpsyg.2015.01591

Dziedziewicz, D., Karwowski, M. (2014). Metody badania wyobraźni twórczej w psychologii i pedagogice – przegląd systematyczny, Ruch pedagogiczny, 4, 153-173.

Maruszewski, T. (2002). Wyobraźnia. [W:] T. Maruszewski, Psychologia poznania. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Młodkowski, J. (1998). Wyobraźnia. [W:] W. Szewczuk (red.). Encyklopedia psychologii. Warszawa: Fundacja Innowacja.

Wiśniewska, E., Karwowski, M. (2007). Efektywność́ treningów twórczości – podejście metaanalityczne. Ruch Pedagogiczny, 3-4, 31-50.

Metody i kryteria oceniania:

warunki zaliczenia ćwiczeń: test, obecność na zajęciach

Zakres tematów:

1. Wybrane sposoby rozumienia wyobraźni

Wyobraźnia i wyobrażenia – ujęcia definicyjne i typologie

Klasyczne koncepcje wyobraźni twórczej

Podstawowe funkcje i znaczenie wyobraźni

Poznawcze korealaty wyobraźni

2. Pomiar wyobraźni wizualnej i twórczej

Historia badań nad wyobraźnią

Samoopis wyobraźni wizualnej

Testy i kwestionariusze do badania wyobraźni twórczej

Ocena wytworu i zadania eksperymentalne do pomiaru wyobraźni

3. Związek wyobraźni z twórczością i inteligencją

Związek wyobraźni z kreatywnością

Związek wyobraźni z inteligencją ogólną

4. Rozwój wyobraźni twórczej w dzieciństwie

Trajektorie rozwoju wyobraźni twórczej

Przejawy rozwoju wyobraźni twórczej

5. Stymulacja rozwoju wyobraźni twórczej

Programy metody i techniki rozwijania wyobraźni twórczej

Efektywność stymulacji wyobraźni twórczej

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy poniedziałek, 13:30 - 16:05, sala 3090/3092
Dorota Jankowska 14/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek z aulami C
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)