Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnostyka psychopedagogiczna i poradnictwo wychowawcze 10-0S-DPP
Ćwiczenia (CW) Semestr zimowy 2015/2016

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Literatura obowiązkowa i uzupełniająca:

1. Bałutowski D., Jak oglądać filmy z młodzieżą, Warszawa 2010

2. Bloomquist M.l., Trening umiejętności dla dzieci z zachowaniami problemowymi, WUJ, Kraków 2011

3. Bogdanowicz M., Ryzyko dysleksji, dysortografii i dysgrafii, Warszawa 2011

4. Barkley Russell A., ADHD. Podjąć wyzwanie, Poznań 2009

5. Bernau S., ADHD u dorosłych, Kraków 2007

6. Bobkowicz – Lewartowska L., Autyzm dziecięcy. Zagadnienia diagnozy i terapii, Kraków 2005

7. Całusińska M., Malinowski W., Trening umiejętności wychowawczych, GWP, Sopot 2012

8. Cieszyńska J., Korendo M., Wczesna interwencja terapeutyczna, Kraków 2007

9. Corey G., Corey M., Grupy, Warszawa 2003

10. Corey G., Teoria i praktyka poradnictwa i psychoterapii, Poznań 2005

11. Cotugno A.J., Terapia grupowa dla dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, Warszawa 2010

12. Cybis N., Drop E., Rowinski t., Cieciuch J., Uczeń zdolny – analiza dostępnych narzędzi diagnostycznych, Warszawa 2013

13. Cytowska, B. Winczura (red.) – „Dziecko z zaburzeniami w rozwoju. Konteksty diagnostyczne i terapeutyczne” wydawnictwo Kraków 2006

14. Cytowska B., Winczura B., Stawarski A., Dzieci chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju, Kraków 2008

15. Fijewski P., Jak rozwinąć skrzydła, WAB, Warszawa 2005

16. Forehand R., Long N., Jak wychowywać uparte dziecko, Warszawa 2010

17. Geldard K., Skuteczne interwencje w pracy z młodymi ludźmi grup ryzyka, Warszawa 2010

18. Geldard K., Geldard D., Jak pracować z dziecięcymi grupami terapeutycznymi, Gdańsk 2005

19. Geldard K., Geldard D., Rozmowa która pomaga, Gdańsk 2005

20. Gaś Z., Psychoprofilaktyka. Procedury konstruowania programów wczesnej interwencji, Lublin 2000

21. Gmurzyńska E., Morek R., Mediacje. Teoria i praktyka, Warszawa 2014

22. Godwin Emmons P., McKendry Anderson L., Dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej, Warszawa 2007

23. Guziuk – Tkacz M., Badania diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice, Warszawa 2011

24. Hayman Su., Wychowujemy nastolatka, Warszawa 2010

25. Janowski A., Poznawanie ucznia, Warszawa 2012

26. Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna - podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006

27. Jastrząb J. (red.), Edukacja terapeutyczna, Toruń 2002

28. Johnsn D.W., Podaj dłoń, Warszawa 1992

29. King G., Umiejętności terapeutyczne nauczyciela, Gdańsk 2004

30. Kołakowski A., Pisula A., Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna, Sopot 2014

31. Kołakowski A., Wolańczyk T., Pisula A., Skotnicka M., Bryńska A. ADHD - zespół nadpobudliwości psychoruchowej. Przewodnik dla rodziców i wychowawców. Gdańsk 2006

32. Kołakowski A.(red.), Zaburzenia zachowania u dzieci. Teoria i praktyka, Sopot 2013

33. Kranowitz C.S., Nie-zgrane dziecko w świecie gier i zabaw. Zajecia dla dzieci z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego, Gdańsk 2012

34. Krasowicz-Kupis G.(red.), Diagnoza dysleksji, Gdańsk 2009

35. Kurzeja A., Dzieci ulicy. Profilaktyka zagrożeń, Kraków 2010

36. Lawrence D., Jak nauczyć uczniów szacunku do samych siebie, Warszawa 2008

37. Lepalczyk I. Badura J., (red.), Elementy diagnostyki pedagogicznej, Warszawa 1987

38. Lewinson J., Pomóż dziecku z dysgrafią, Warszawa 2006

39. McKenzie R. J, Kiedy pozwolić? Kiedy zabronić?, Sopot 2006

40. Mielcarek D.(red.) Mini-max o dysleksji czyli minimum tego, co na ten temat powinni wiedzieć rodzice i nauczyciele ucznia dyslektycznego by maksymalnie mu pomóc.

41. Niemierko B., Diagnostyka edukacyjna, Warszawa 2009

42. Pauli S., Kisch A., Co się dzieje z mim dzieckiem? Zaburzenia rozwoju ruchowego i postrzegania, Warszawa 2004

43. Plummer Deborah M., Jak rozwinąć u dzieci poczucie własnej wartości, Warszawa 2010

44. Rockwell S., A co mi zrobisz? Od chaosu do współpracy w klasie, Warszawa 2008

45. Rogers B., Dyscyplina w szkole. Rzecz o wychowaniu, Warszawa 2011

46. Sałasiński M., Badziukiewicz B., Vademecum pedagoga szkolnego, Warszawa 2003

47. Sanders P., Sztuka prowadzenia poradnictwa przez telefon, Kraków 2004

48. Seweryńska A.M., Uczeń z rodziny dysfunkcyjnej, Warszawa 200

49. Siemionow J., Niedostosowanie społeczne nieletnich: działania, zmiana, efektywność, Warszawa 2011

50. Skorek E.M., Terapia pedagogiczna, Kraków 2007

51. Stallard P., Czujesz tak, jak myślisz, Poznań 2006

52. Suchańska A., Rozmowa i obserwacja w diagnozie psychologicznej, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007

53. Wenta K. (red.), Diagnoza i ewaluacja w reformie edukacyjnej, 2002, Szczecin

Efekty uczenia się:

PCK1_KK_W04 Posiada wiedzę o miejscu i znaczeniu diagnozy pedagogicznej oraz poradnictwa pedagogicznego w systemie nauk o wychowaniu.

PCK1_KK_W06 Posiada wiedzę na temat uwarunkowań prawidłowego rozwoju dzieci i młodzieży.

PCK1_KS_W06 Zna metody pracy realizowane w instytucjach poradnictwa psychologiczno – pedagogicznego i ośrodkach wsparcia.

PCK1_KS_U02 Potrafi powiązać wiedzę z zakresu diagnostyki i poradnictwa pedagogicznego z innymi dziedzinami wiedzy o wychowaniu i społeczeństwie.

PCK1_KS_U02 Potrafi korzystać z zasobów wiedzy o procedurach postępowania diagnostycznego i udzielania wsparcia poradniczego mając na uwadze dobra osobiste osób korzystających z pomocy.

PCK1_KS_U05, PC1_KK_U07 Posiadł umiejętność wspierania wychowanków w sytuacjach trudnych i wspomagania ich rozwoju.

PCK1_KS_U02 Potrafi zastosować w praktyce wybrane techniki diagnostyczne stosowane w poradnictwie psychologiczno – pedagogicznym i instytucjach wsparcia terapeutycznego.

PCK1_KS_U02 Potrafi opracować założenia programu terapeutycznego na podstawie diagnozy pedagogicznej w oparciu o różne źródła , z wykorzystaniem różnych sposobów.

PCK1_KK_U01 Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, korzystania z opinii innych autorów, samodzielnie formułuje wnioski odnośnie postępowania diagnostycznego i poradniczego.

PCK1_KK_U03 Potrafi zastosować różne techniki informatyczne.

PCK1_KS_K01 Potrafi rozwiązywać problemy innych osób i własne w sposób twórczy.

PCK1_KK_K04 Adekwatnie identyfikuje i prawidłowo rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu.

PCK1_KK_K04 Posiada świadomość norm etycznych niezbędnych w procesie diagnozy, planowania działań korekcyjnych i wspierania rozwoju wychowanka.

PCK1_KS_K01 Potrafi współdziałać z innymi partnerami i podmiotami na polu diagnozy i poradnictwa pedagogicznego.

PCK1_KK_K01 Posiada potrzebę doskonalenia ustawicznego.

Metody i kryteria oceniania:

Przygotowanie merytoryczne do ćwiczeń - zapoznanie się ze wskazaną literaturą, opracowanie materiałów potrzebnych do ćwiczeń.

Opracowanie wybranych aspektów poradnictwa specjalistycznego (wybór form w gestii studenta – referat, prezentacja)

Przygotowanie studium przypadku zawierającego opis planowanego postępowania diagnostycznego oraz założenia do indywidualnego planu edukacyjno – terapeutycznego.

Regulaminowa obecność i aktywność na zajęciach.

Zakres tematów:

Diagnoza pedagogiczna – podstawy teoretyczne i praktyczne. Podstawowe elementy diagnozy. Proces diagnostyczny i jego uwarunkowania. Obszary diagnozy pedagogicznej(środowisko wychowawcze szkoły, rodzina, grupa rówieśnicza, społeczność lokalna). Wybrane techniki i narzędzia diagnostyczne. Mierzenie jakości pracy placówek opiekuńczo – wychowawczych. Etyczne aspekty diagnozy.

Przedmiot i terminologia poradnictwa pedagogicznego. Cele, zadania, funkcje, strategie i struktura poradnictwa, kryteria klasyfikacyjne poradnictwa. Udzielanie porady jako płaszczyzna komunikacji interpersonalnej. Podstawowe kierunki działalności poradnictwa psychologiczno-pedagogicznej. Zasady korzystania z pomocy poradniczej w świetle nowych uregulowań prawnych.

Metody dydaktyczne:

metody aktywizujące, ćwiczenia z elementami warsztatu, analiza przypadków, praca w zespołach

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy czwartek, 11:40 - 13:15, sala 1027
Grażyna Hennel 29/ szczegóły
2 każdy czwartek, 13:30 - 15:05, sala 1027
Grażyna Hennel 29/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek dydaktyczny - główny A
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)