Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Społeczności lokalne 20-4S-SPL
Ćwiczenia (CW) Semestr zimowy 2015/2016

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

1. T. Żukowski, M. Theiss (2009), „Obywatele wśród krewnych i znajomych: Stowarzyszeniowo-obywatelski kapitał społeczny i jego związki z kapitałem rodzinnym oraz sąsiedzko-towarzyskim”, w: K. Zagórski K. (red.), Życie po zmianie. Warunki życia i satysfakcje Polaków, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

2. J. Gandziarowska-Ziołecka, J. Średnicka, K. Zyskowski (2012), „Kapitał społeczny i dobro wspólne”, w: A. Giza, M. Sikorska (red.), Współczesne społeczeństwo polskie, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

3. K. Kajdanek (2012), „Miasto i wieś”, w: A. Giza, M. Sikorska (red.), Współczesne społeczeństwo polskie, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

4. B. Fedyszak-Radziejowska (2007), „Czy kapitał społeczny bez społecznego zaufania jest możliwy?”, w: T. Kaźmierczak, M. Rymsza (red.), Kapitał społeczny. Ekonomia społeczna, Warszawa: Instytut Spraw Publicznych.

5. K. Kajdanek (2011), „Pomiędzy miastem a wsią? Suburbanizacja na przykładzie osiedli podmiejskich Wrocławia”, Kraków: Wydawnictwo „Nomos”; Kajdanek, K. (2012), „Suburbanizacja po polsku”, Kraków: Wydawnictwo „Nomos”.

6. P. Pluciński (2015), „Im lepiej tym gorzej albo widmo kryzysu miejskich ruchów społecznych?”, Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny, Rok LXXVII, zeszyt 1.

7. Robert V. Kozinets (2012), „Netnografia. Badania etnograficzne online”, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN (wybrany rozdział).

8. B. Łaciak (2015), „Serialowy obraz kobiet wiejskich”, Wieś i Rolnictwo nr 1.2 (166.2), str. 23-35.

Efekty uczenia się:

Wiedza

zna terminologię odnoszącą się do problematyki socjologii społeczności lokalnych na poziomie rozszerzonym

posiada szerszą oraz pogłębioną wiedzę w odniesieniu do socjologii społeczności lokalnych, relacji między różnymi obszarami życia społecznego

potrafi rozwijać formy indywidualnej aktywności i przedsiębiorczości, wykorzystując wiedzę z zakresu problematyki socjologii społeczności lokalnych

Umiejętności

Student potrafi:

wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z zakresu problematyki socjologii społeczności lokalnych przy użyciu różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sąd

przygotować spełniające uznane standardy wystąpienia ustne w języku polskim, w zakresie problematyki socjologii społeczności lokalnych

proponować rozwiązania w zakresie zwiększenia aktywności społeczności lokalnej

analizować przyczyny i przebieg aktywności społecznej, formułować własne opinie na temat aktywności społecznej oraz stawić proste hipotezy badawcze i je weryfikować

dostrzegać, obserwować i interpretować inicjatywy i aktywności społeczne oraz wyjaśniać relacje między owymi zjawiskami

Kompetencje społeczne

Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role

Metody i kryteria oceniania:

referat, aktywność na zajęciach, realizacja indywidualnych wywiadów pogłębionych w ramach grantu NCN "Rola kapitału kulturowego młodych mieszkańców wsi we współczesnych procesach przemian obszarów wiejskich w Polsce"

Zakres tematów:

1. Wprowadzenie do socjologii społeczności lokalnych

2. Jak badać kapitał społeczny na poziomie lokalnym?

3. Poziom kapitału społecznego w polskim społeczeństwie.

4. Specyfika wiejskich społeczności lokalnych

5. Młodzi mieszkańcy wsi a procesy przemian obszarów wiejskich w Polsce.

6. Społeczności lokalne w przestrzeni podmiejskiej

7. Lokalność w wielkim mieście – ruchy miejskie w Polsce

8. Badanie przejawów lokalności w przestrzeni internetowej

9. Wizerunek mieszkańców wsi w mediach

Metody dydaktyczne:

prezentacje, praca w grupach, dyskusje dydaktyczne, elementy pracy warszatowej

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każda środa, 13:30 - 15:05, sala 3634
Ilona Matysiak 8/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek z aulami C
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)