Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metody badań zachowań politycznych 20-4S-MBP
Ćwiczenia (CW) Semestr zimowy 2015/2016

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

1. R.J. Dalton, H-D. Klingemann (2010), „Obywatele a zachowania polityczne”, w: R.J. Dalton, H-D. Klingemann (red.), Zachowania polityczne, Warszawa: PWN.

2. R. Rose (2010), „Badania zachowań politycznych w czasie i przestrzeni”, w: R.J. Dalton, H-D. Klingemann (red.), Zachowania polityczne, Warszawa: PWN.

3. J. Raciborski (2011), „Obywatel jako wyborca”, w: J. Raciborski, Obywatelstwo w perspektywie socjologicznej, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

4. K. Pankowski (2012), „Poglądy, sympatie i wybory polityczne mieszkańców wsi”, w: J. Wilkin, I. Nurzyńska (red.), Polska wieś 2012. Raport o stanie wsi, Warszawa: FDPA.

5. F. Raciborski (2005), „Czy wyborcy preferują mężczyzn?”, w: R. Siemieńska (red.), Płeć, wybory, władza, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”.

6. D. Suska (2005), „Droga do sejmu i praca parlamentarna kobiet i mężczyzn (w III kadencji 1997-2001). Podobne czy różne?”, w: R. Siemieńska (red.), Płeć, wybory, władza, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”.

7. B. Gąciarz, J. Bartkowski (2012), „Samorząd a rozwój. Instytucje – obywatele – podmiotowość”, Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.

8. K. Koc (2013), „Powiat. Przestrzeń władzy publicznej”, Warszawa: Wydawnictwo Adam Marszałek.

9. I. Pańków (2006), „Społeczny kapitał rodzinny a kapitał przywódczy w demokracji lokalnej”, w: J. Wasilewski (red.), Powiatowa elita polityczna. Rekrutacja, struktura, działanie, Warszawa: ISP PAN.

10. K. Dzieniszewska-Naroska (2011), „Odwołać wójta!, czyli o narodzinach partycypacji”, w: A. Olech (red.), Partycypacja publiczna. O uczestnictwie obywateli w życiu wspólnoty lokalnej, Warszawa: Instytut Spraw Publicznych.

11. A. Przybylska (2014), „Jaką przyszłość mają w Polsce deliberatywne formy konsultacji społecznych?”, w: A. Przybylska, A. Giza (red.), Partycypacja obywatelska. Od teorii do praktyki społecznej, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”.

Efekty uczenia się:

Student, który zaliczył przedmiot rozróżnia i potrafi scharakteryzować podstawowe metody badań, analizy i interpretacji zachowań politycznych (wyborczych, aktywności społecznej i politycznej, itp.).

Student, który zaliczył przedmiot umieć zidentyfikować i wytłumaczyć metody i narzędzia realizacji badań empirycznych różnego typu zachowań politycznych.

Student, który zaliczył przedmiot potrafi analizować różne przejawy zachowań politycznych oraz je prognozować przy użyciu dostępnych danych.

Student, który zaliczył przedmiot potrafi wyszukać, analizować, oceniać i selekcjonować różne źródła danych i informacji na temat różnych typów zachowań politycznych.

Student, który zaliczył przedmiot umie dobierać metody i techniki badań społecznych do analizy różnych typów zachowań politycznych.

Student, który zaliczył przedmiot prezentuje wrażliwość na znaczenie projektów społecznych i obywatelskich, a szczególnie oddolnego zaangażowania o charakterze politycznym.

Metody i kryteria oceniania:

referat i zagajenie dyskusji, analiza programów wyborczych wybranych ogólnopolskich partii politycznych, prezentacja najważniejszych wybranych wydarzeń politycznych w Polsce i na świecie na podstawie przekazów medialnych (telewizja, tygodniki opinii, gazety codzienne, portale internetowe)

Zakres tematów:

1. Wprowadzenie do problematyki zachowań politycznych.

2. Badanie zachowań wyborczych – wzory zachowań wyborczych w polskim społeczeństwie.

3. Badanie zachowań wyborczych – Internet a kampania wyborcza.

4. Badanie zachowań wyborczych - przestrzenne zróżnicowania preferencji wyborczych.

5. Badanie zachowań wyborczych – preferencje wyborcze a płeć.

6. Wybory parlamentarne 2015 - analiza treści programów wyborczych wybranych ogólnopolskich partii politycznych.

7. Uwarunkowania i konsekwencje aktywności politycznej kobiet w świetle badań jakościowych.

8. Aktywność kobiet w polityce - wizerunek polityczek w mediach.

9. Zachowania wyborcze – znaczenie wyborów samorządowych.

10. Lokalne elity polityczne – motywacje, kanały rekrutacji.

11. Partycypacja obywatelska – inicjatywa ustawodawcza, referendum.

12. Partycypacja obywatelska – deliberacja, budżet partycypacyjny.

Metody dydaktyczne:

ćwiczenia, samodzielne przygotowywanie opracowań wybranych elementów literatury przedmiotu, praca w grupach, dyskusja

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każda środa, 11:40 - 13:15, sala 3634
Ilona Matysiak 8/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek z aulami C
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)