Literatura: |
Balcerzak-Paradowska (red. ), Sytuacja rodzin i polityka rodzinna w wymiarze lokalnym, Instytut Pracy i Spraw Socjalnych, Warszawa 2009
Balcerzak-Paradowska B., Dziecko w polityce rodzinnej. Ocena dotychczasowych działań, Polityka Społeczna nr 9/2009
Balcerzak-Paradowska B., Ogólne kierunki zmian w polityce rodzinnej krajów Unii Europejskiej, w: Polityka rodzinna w krajach Unii Europejskiej – wnioski dla Polski, Biuletyn RPO – mat. nr 67 Zeszyty Naukowe, Warszawa 2009
Balcerzak-Paradowska B., Polityka rodzinna w gminie. Założenia a rzeczywistość, Polityka Społeczna nr 11-12/2009,
Balcerzak-Paradowska B., Rodzina i polityka rodzinna na przełomie wieków, wyd. Instytut Pracy i Spraw Socjalnych, Warszawa 2004
Kulesza E., Lokalna polityka społeczna, wyd. CRZL i IRSS, Warszawa 2013
Michalska A., Modele pracy socjalnej z rodziną, w: A. Żukiewicz (red.), Praca socjalna w służbie ludziom, Wydawnictwo Akapit, Toruń 2012, s:69-96
Racław M., Podwójne standardy a eklektyczne uniwersum idei, Problemy Polityki Społecznej. Studia i dyskusje, nr 19, 2012
Staręga Piasek J., Metodologia strategicznego rozwiazywania problemów społecznych, wyd. CRZL i IRSS, Warszawa 2013
Theiss M., Perspektywa sieci społecznych w badaniach lokalnej polityki społecznej, Problemy Polityki Społecznej. Studia i dyskusje, nr 22, 2013
Tomasz Biernat, Jarosław Przeperski (red.), Zintegrowane wsparcie rodziny w środowisku lokalnym: centrum dla rodzin, Wydawnictwo Akapit, Toruń
Trawkowska D. (red.), Pomoc społeczna wobec rodzin. Interdyscyplinarne rozważania o publicznej trosce o dziecko i rodzinę, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2011
Żukiewicz A. (red.), Rodzicielstwo zastępcze w perspektywie teoretycznej i praktycznej, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2011
|
Efekty uczenia się: |
Wiedza
Zna elementarną terminologię używaną w pracy socjalnej i rozumie jej źródła oraz zastosowanie w obrębie dyscyplin pokrewnych.
Posiada elementarną wiedzę o miejscu pracy socjalnej w systemie nauk oraz o jej przedmiotowo-metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami nauk (w szczególności naukami humanistycznymi, społecznymi, medycznymi).
Posiada elementarną wiedzę o strukturach życia społecznego (w sektorze publicznym, prywatnym oraz pozarządowym) oraz relacjach, zachodzących między strukturami i tworzącymi je instytucjami.
Posiada wiedzę z zakresu nauk o rodzinie, psychologii, etyki, prawa, polityki społecznej w kontekście pracy socjalnej.
Wie, jakie są uprawnienia (klienta i pracownika socjalnego), ich zakres oraz sposoby egzekwowania.
Umiejętności
Skutecznie komunikuje się werbalnie i niewerbalnie – w mowie i na piśmie w języku polskim.
Posiada umiejętność wpływu na rozwój usług społecznych poprzez wykorzystywanie zasobów środowiska lokalnego.
Posługuje się systemami normatywnymi oraz konkretnymi normami, w tym prawnymi, istotnymi z punktu widzenia pomocy społecznej.
W pracy socjalnej z jednostką, grupą, rodziną i społecznością lokalną stosuje wiedzę z zakresu.
|