Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Polityka społeczna na rzecz rodziny 20-1S-PRZ
Ćwiczenia (CW) Semestr letni 2015/2016

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Balcerzak-Paradowska (red. ), Sytuacja rodzin i polityka rodzinna w wymiarze lokalnym, Instytut Pracy i Spraw Socjalnych, Warszawa 2009

Balcerzak-Paradowska B., Dziecko w polityce rodzinnej. Ocena dotychczasowych działań, Polityka Społeczna nr 9/2009

Balcerzak-Paradowska B., Ogólne kierunki zmian w polityce rodzinnej krajów Unii Europejskiej, w: Polityka rodzinna w krajach Unii Europejskiej – wnioski dla Polski, Biuletyn RPO – mat. nr 67 Zeszyty Naukowe, Warszawa 2009

Balcerzak-Paradowska B., Polityka rodzinna w gminie. Założenia a rzeczywistość, Polityka Społeczna nr 11-12/2009,

Balcerzak-Paradowska B., Rodzina i polityka rodzinna na przełomie wieków, wyd. Instytut Pracy i Spraw Socjalnych, Warszawa 2004

Kulesza E., Lokalna polityka społeczna, wyd. CRZL i IRSS, Warszawa 2013

Michalska A., Modele pracy socjalnej z rodziną, w: A. Żukiewicz (red.), Praca socjalna w służbie ludziom, Wydawnictwo Akapit, Toruń 2012, s:69-96

Racław M., Podwójne standardy a eklektyczne uniwersum idei, Problemy Polityki Społecznej. Studia i dyskusje, nr 19, 2012

Staręga Piasek J., Metodologia strategicznego rozwiazywania problemów społecznych, wyd. CRZL i IRSS, Warszawa 2013

Theiss M., Perspektywa sieci społecznych w badaniach lokalnej polityki społecznej, Problemy Polityki Społecznej. Studia i dyskusje, nr 22, 2013

Tomasz Biernat, Jarosław Przeperski (red.), Zintegrowane wsparcie rodziny w środowisku lokalnym: centrum dla rodzin, Wydawnictwo Akapit, Toruń

Trawkowska D. (red.), Pomoc społeczna wobec rodzin. Interdyscyplinarne rozważania o publicznej trosce o dziecko i rodzinę, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2011

Żukiewicz A. (red.), Rodzicielstwo zastępcze w perspektywie teoretycznej i praktycznej, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2011

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna elementarną terminologię używaną w pracy socjalnej i rozumie jej źródła oraz zastosowanie w obrębie dyscyplin pokrewnych.

Posiada elementarną wiedzę o miejscu pracy socjalnej w systemie nauk oraz o jej przedmiotowo-metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami nauk (w szczególności naukami humanistycznymi, społecznymi, medycznymi).

Posiada elementarną wiedzę o strukturach życia społecznego (w sektorze publicznym, prywatnym oraz pozarządowym) oraz relacjach, zachodzących między strukturami i tworzącymi je instytucjami.

Posiada wiedzę z zakresu nauk o rodzinie, psychologii, etyki, prawa, polityki społecznej w kontekście pracy socjalnej.

Wie, jakie są uprawnienia (klienta i pracownika socjalnego), ich zakres oraz sposoby egzekwowania.

Umiejętności

Skutecznie komunikuje się werbalnie i niewerbalnie – w mowie i na piśmie w języku polskim.

Posiada umiejętność wpływu na rozwój usług społecznych poprzez wykorzystywanie zasobów środowiska lokalnego.

Posługuje się systemami normatywnymi oraz konkretnymi normami, w tym prawnymi, istotnymi z punktu widzenia pomocy społecznej.

W pracy socjalnej z jednostką, grupą, rodziną i społecznością lokalną stosuje wiedzę z zakresu.

Metody i kryteria oceniania:

zaliczenie pisemne z literatury przedmiotu

50% wiedzy na ocenę dostateczną

Zakres tematów:

1. Lokalna polityka rodzinna na szczeblu gminnym – diagnozy, cele, instrumenty, rezultaty

2. Współpraca lokalnych instytucji publicznych działających w różnych obszarach polityki społecznej oraz udział organizacji pozarządowych w tworzeniu i realizowaniu lokalnej polityki społecznej

3. Program Rodzina – warszawski przykład tworzenia i realizowania lokalnej polityki rodzinnej

4. Rodzina w lokalnych (gminnych i powiatowych) strategiach rozwiązywania problemów społecznych – analiza przypadków opracowanych przez studentów

5. Rodzicielstwo zastępcze w polityce władz powiatowych – deinstytucjonalizacja i uspołecznienie pieczy zastępczej

Metody dydaktyczne:

samodzielna analiza literatury przedmiotu, dyskusja moderowana, prezentacja opracowanego samodzielnie studium perzypadku

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy piątek, 11:40 - 13:15, sala 1010
Anna Kruk 15/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek dydaktyczny - główny A
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)