Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Elementy psychopatologii i psychologii klinicznej dzieci i młodzieży 10-3S-EPM
Laboratorium/warsztaty (LAB) Semestr zimowy 2014/2015

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Rozległe zaburzenia rozwojowe (autyzm, niepełnosprawność intelektualna).

Psychologia kliniczna pod red H. Sęk. Warszawa 2005, PWN, T.2. (rozdz.7).

Białecki M. (2005): Sawanci – geniusze czy upośledzeni? (W): E. Czerniawska (red.): Pamięć, zjawiska zwykłe i niezwykłe. Warszawa: WSiP.

Pisula E. .(2005). Małe dziecko z autyzmem. Diagnoza i terapia. Gdańsk: GWP. (rozdz.4).

Trudności w uczeniu się (dysgrafia, dysleksja, dyskalkulia).

Krasowicz-Kulis G. (2008) Psychologia dysleksji. Warszawa: PWN.

Krasowicz-Kulis G. (red.). (2006). Dysleksja rozwojowa. Perspektywa psychologiczna. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

Zespół nadpobudliwości psychoruchowej.

Borkowska A., Domańska Ł. (2007): Nweuropsychologia kliniczna dziecka, Warszawa: PWN. (rozdz. 7).

Zaburzenia lękowe.

Sęk H. (red.).(2005) Psychologia kliniczna. T. 2. Warszawa: PWN. (rozdz.3.)

Czabała Cz., Meder J, Sawicka M.(2000) Podstawowe zaburzenia psychiczne. (W:J. Strelau (red.): Psychologia. Podręcznik akademicki. T.3. Gdańsk: GWP. ( rozdz. 62).

Rachman S. (2005). Zaburzenia lękowe. Modele kliniczne i techniki terapeutyczne. Gdańsk: GWP.

Zaburzenia depresyjne reaktywne.

Hammen C. (2004). Depresja. Modele kliniczne i techniki terapeutyczne. Gdańsk: GWP

Carr A. (2004). Depresja i próby samobójcze młodzieży. Sposoby przeciwdziałania i reagowania. Gdańsk: GWP.

Zaburzenia psychosomatyczne.

Wrześniewski K. (2000). Psychologiczne uwarunkowania powstawania i rozwoju chorób somatycznych. (W): J. Strelau (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki, T.3., Gdańsk: GWP. (rozdz.57).

Zaburzenia odżywiania i nawyków.

Sumiła, Łucka I., Michalewska A. (2006): Analiza porównawcza procesu terapeutycznego pacjentek z rozpoznaniem jadłowstrętu psychicznego – studium dwóch przypadków. (W): W. Radziwiłłowicz, A. Sumiły (red.) Psychopatologia okresu dorastania. Wybrane zagadnienia, Kraków:Oficyna Wyd. „Impuls”.

Radziwiłłowicz W., Juniewicz M.(2006): Psychspołeczne funkcjonowanie dziewcząt z rozpoznaniem bulimii psychicznej. (W): W. Radziwiłłowicz, A. Sumiły (red.)Psychopatologia okresu dorastania. Wybrane zagadnienia, Kraków: Oficyna Wyd. „Impuls.”

Sheridan Ch., Radmacher S.: Psychologia zdrowia, Warszawa 1998, Instytut Psychologii Zdrowia, (rozdz. 8).

Zespoły pourazowe (normalna reakcja na stres, ostra reakcja na stres, zespół stresu pourazowego, osobowość postraumatyczna).

Sęk H. (red.) (2005). Psychologia kliniczna. T. 2. Warszawa: PWN. (rozdz.6).

Radziwiłłowicz W. Wilczewska B. (2006): Sytuacje trudne i sposoby radzenia sobie z nimi przez młodzież podejmującą próbę samobójczą. (W): W. Radziwiłłowicz, A. Sumiły (red.)Psychopatologia okresu dorastania. Wybrane zagadnienia, Kraków:Oficyna Wyd. „Impuls.”

Zaburzenia padaczkowe.

Hopkins A., Appleton R. (1999). Padaczka. Warszawa: Prószyński i S-ka.

Grochmal-Bach B., Rorat M. (2003). Dziecko z zaburzeniami padaczkowymi. Aspekty pedagogiczne i psychologiczne. Kraków: Wydawnictwo UJ.

Michałowicz R. (red.) (2003). Padaczka i inne stany napadowe u dzieci. Warszawa: PZWL.

Zaburzenia zachowania i osobowości.

Czabała Cz., Meder J, Sawicka M.(2000). Podstawowe zaburzenia psychiczne. J. Strelau (red.): Psychologia. Podręcznik akademicki, T.3. Gdańsk: GWP. (rozdz 62).

Gierowski J., Lew-Starowicz Z., Melibruda J. (2000). (W): J. Strelau (red.): Psychologia. Podręcznik akademicki. T. 3., Gdańsk: GWP. (rozdz 68).

Sęk H. (red.) (2005). Psychologia kliniczna. Warszawa: PWN. (rozdz.3).

Choroba alkoholowa.

Sęk H. (red.) (2005). Psychologia kliniczna. Warszawa: PWN. (rozdz.8).

Sheridan Ch., Radmacher S. (1998). Psychologia zdrowia, Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia. (str.298-311).

Gierowski J., Lew-Starowicz Z., Melibruda J. (2000). (W): J. Strelau (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki. T. 3. Gdańsk: GWP. (rozdz. 68).

Metody i kryteria oceniania:

Obecność na zajęciach, wygłoszenie referatu na wybrany temat ustalony podczas zajęć wprowadzających w omawianą problematykę, zapiczenie sprawdzianu pisemnego.

Zakres tematów:

Rozległe zaburzenia rozwojowe (autyzm, niepełnosprawność intelektualna).

Trudności w uczeniu się (dysgrafia, dysleksja, dyskalkulia).

Zespół nadpobudliwości psychoruchowej.

Zaburzenia lękowe.

Zaburzenia depresyjne reaktywne.

Zaburzenia psychosomatyczne.

Zaburzenia odżywiania i nawyków.

Zespoły pourazowe (normalna reakcja na stres, ostra reakcja na stres, zespół stresu pourazowego, osobowość postraumatyczna).

Zaburzenia padaczkowe.

Zaburzenia zachowania i zaburzenia

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każda środa, 17:10 - 18:45, sala 1209/1210
Anna Hryniewicka 14/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek dydaktyczny - główny A
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)