Literatura: |
Literatura obowiązkowa(ćwiczenia):
1) J.Clément, O kulturze, Oficyna Naukowa, Warszawa 2010;
2) B. Milerski, Pedagogika kultury, /w:/ Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2003;
B. Milerski, Pedagogika kultury. Zagadnienie teoretycznej tożsamości /w:/ Humanistyczno-antropologiczna ewolucja pedagogiki kultury. Konsekwencje dla teorii i praktyki, red.
3) A. Ciążela, Polska pedagogika kultury w pierwszej połowie XX wieku . zarys problematyki ,zagadnienia wybrani przedstawiciele, Wyd. APS, Warszawa 2010 Część I.
4) Jerzy Kubin, Kultura intelektualna, Wyd. Elipsa, Warszawa 2005 (wybrane ftragmenty)
5) Melosik Z., Teoria i praktyka edukacji wielokulturowej, Oficyna Wydawnicza ,,Impuls”, Kraków 2007. (wybrane fragmenty)
6) P. Bourdieu, J.C.Passeron, Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania, tłum. E Neyman, PWN, Warszawa 1990. s. 163-231(Rozdz. 2 i 3).
7) Dzierżymir Jankowski, Pedagogika kultury. Studia i koncepcja, Impuls Kraków 2006 (wybrane fragmenty)
Literatura uzupełniająca
Jerzy Kubin, Kultura intelektualna, Wyd. Elipsa, Warszawa 2005,
Marian Golka, Imiona wielokulturowości, Wyd. "Muza" Warszawa 2010
Caroline Levine, Od prowokacji do demokracji, Czyli o tym, dlaczego potrzebna nam sztuka, , Wyd. "Muza" Warszawa 2013
Richard Sennet, Kultura nowego kapitalizmu, , Wyd. "Muza" Warszawa 2010
Joseph Eath; Andrew Potter , Bunt na sprzedaż. Dlaczego kultury nie da się zagłuszyć" , Wyd. "Muza" Warszawa 2010
Janusz Gajda, Pedagogika kultury w zarysie, wWSP ZNP Impuls, Kraków 2006
|
Efekty uczenia się: |
WIEDZA
PE2_W07
- Ma pogłębioną wiedzę o kulturze w szerokim kontekście problemów edukacyjnych.
PE2_W13
- Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o wychowawczym wymiarze działalności kulturowej.
PE2_W18
- Ma uszczegółowioną wiedzę dotyczącą koncepcji teoretycznych w zakresie pedagogiki kultury.
PE2_W19
- Ma uszczegółowioną wiedzę dotyczącą różnych form działalności pedagogicznej ewokowanych przez pedagogikę kultury.
PE2_W20
- Ma uszczegółowioną wiedzę dotyczącą kontekstu psychologicznego, społecznego, kulturowego i organizacyjnego działań pedagogicznych w obszarze kultury.
UMIEJĘTNOŚCI
PE2_U01
- Posiada pogłębione umiejętności wyszukiwania, przetwarzania i interpretowania informacji na temat zjawisk z obszaru kultury i wychowania.
PE2_U02
- Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki kultury w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych.
PE2_U03
- Potrafi sprawnie porozumiewać się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie pedagogiki kultury, wykorzystując w tym celu nowoczesne rozwiązania technologiczne.
PE2_U04
- Potrafi w sposób klarowny, spójny i precyzyjny konstruować rozbudowane ustne i pisemne wypowiedzi na tematy dotyczące różnych zagadnień z obszaru pedagogiki kultury z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych.
PE2_U05
- Posiada pogłębione umiejętności prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii w obszarze pedagogiki kultury, popierania ich rozbudowaną argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów.
PE2_U07
- Ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania kulturowego aspektu zjawisk edukacyjnych.
PE2_U08
- Potrafi sprawnie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi z zakresu pedagogiki kultury w celu analizowania podejmowanych praktycznych działań pedagogicznych.
PE2_U10
- Potrafi wybrać i zastosować sposób postępowania, właściwy dla działalności pedagogiczno-kulturalnej.
PE2_U11
- Potrafi twórczo animować prace nad własnym rozwojem oraz rozwojem uczestników działalności kulturalnej, a także inspirować do działań na rzecz kultury.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
PE2_K01
- Ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy na temat związków kultury i wychowania.
PE2_K03
- Docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych, ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu pedagogiki kultury i budowania warsztatu pracy pedagoga.
PE2_K04
- Utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami animacyjnymi realizowanymi w praktyce pedagogicznej, odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań w obszarze kultury.
PE2_K09
- Wykazuje wrażliwość i gotowość działania na rzecz osób wymagających opieki, pomocy i szczególnej troski ze szczególnym uwzględnieniem twórczego wymiaru kultury.
|
Zakres tematów: |
1) Pojęcie kultury i jego historia. Pedagogika kultury - wielość znaczeń i złożoność problemów.
2) Pedagogika kultury w kontekście samookreślenia się wobec źródeł inspiracji teoretycznej psychologii, socjologii, nauk o kulturze, antropologii kulturowej, filozofii.
3) Pedagogika kultury w kontekście tradycji filozoficznych tradycji pedagogiki niemieckiej.
Czy istnieje niemiecka pedagogika kultury? Niemiecka Geisteswissenschaftlische Pädagogik. i Kultur Pädagogik. Problemy z nazwą i jej zakresem. Hermeneutyczne i neokantowskie źródła inspiracji. Pedagogika Georga Kenschensteinera. Nawiązanie do niemieckich wzorców jako droga do narzucenia polskiej pedagogice określonego ideału wyznaczającego jej kierunki refleksji -Bogdan Nawroczyński i Ludwik Chmaj. Koncepcja "pedagogiki kultury" Bogdana Nawroczyńskiego. Idealistyczno-personalistyczna pedagogika "humanistyczna" Ludwika Chmaja i przesłanki jej przeobrażenia
4) Polska pedagogika kultury. Trzy etapy rozwoju polskiej refleksji nad kulturą: kultura jako źródło tożsamości; kultura jako narzędzie przetrwania. Inicjatorzy refleksji nad kultura w polskiej myśli wychowawczej Stanisław Szczepanowski, Stanisław Brzozowski, Jan Władysław Dawid. Kultura jako droga budowania wspólnoty w rozdzieranym sprzecznościami społeczeństwie. Józef Kretz Mirski i jego koncepcja "pedagogii kulturalnej". Kontynuacja krytyki kultury Stanisława Brzozowskiego przez Władysława Radwana Pod znakiem "kultury i wychowania" pedagogika Zygmunta Mysłakowskiego i Bogdana Suchodolskiego. Pedagogika kultury Stefana Szumana. Współczesne kontynuacje Irena Wojnar, Janusz Gajda, Andrzej Ciążela.
5) Pedagogika i antropologia kultury. Relatywizmu kulturowy jako przesłanka multikulturalizmu. Geneza pedagoiki multikulturalnej powojenny Pedagogika multikulturalna a postmodernizm i pedagogika postmodernizmu. Edukacja międzykulturowa edukacja wielokulturowa. Multikulturalizm - jego założenia formy i konsekwencje. Wyzwania i paradoksy multikulturalizmu.
6) Kultura i socjologia wychowania. Emancypacyjny potencjał refleksji bad kulturą w kontekście w socjologii wychowania. Florian Znaniecki i jego kulturalizm jako przesłanka krytyczno- emancypacyjnej socjologii wychowania. Od koncepcji "arystokracji umysłowej" do Ludzi teraźniejszych i cywilizacji przyszłości". Kapitał kulturowy Pierre Bourdieu. Kulturowy kontekst pedgogiki emancypacyjnej współcześnie.
7) Animacja społeczno-kulturowa. Działalność animacyjna jako wyraz dążeń emancypacyjnych. Historia i współczesność animacji. Dzisiejsze rozumienie animacji kulturowej.
|