Wprowadzenie do filozofii 20-3F-WDF
Wykład (WYK)
Semestr zimowy 2014/2015
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 30 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Literatura: |
Ayer, A.J.; 2003, Filozofia w XX wieku, Warszawa: PWN; Bremer, J., 2005, Jak to jest być świadomym, Warszawa: IFiS PAN Crosby, J., F., 2007, Zarys filozofii osoby, Kraków: WAM Dennett, D., 1997, Natura umysłów, Warszawa: CIS Haeffner, G., 2006, Wprowadzenie do antropologii filozoficznej, Kraków:WAM Miś, A., 2006, Filozofia współczesna – główne nurty, Warszawa: Scholar; Miłkowski, M., Poczobut, R., (red.); 2008, Analityczna metafizyka umysłu. Najnowsze kontrowersje, Warszawa: IFiS PAN Miłkowski, M., Poczobut, R., (red.); 2012, Przewodnik po filozofii umysłu, Kraków: WAM Mizińska, J., 2010, Podnoszenie iskier, Lublin: Wyd. UMCS Nagel, T., 1997, Pytania ostateczne, Warszawa: Aletheia Przybysz, P.; Dziarnowska, W.; (red.); 2012, Studia z Kognitywistyki i Filozofii Umysłu, 6(1) Klawiter, A.; (red.); 2008, Formy aktywności umysłu. Ujęcia kognitywistyczne. Emocje, percepcja, świadomość, Warszawa: PWN Singer, P, 2003, Etyka praktyczna, Warszawa: Książka i Wiedza Studia z kognitywistyki i filozofii umysłu, t. 1-7 Szyszkowska, M., 2010, Filozofia codzienności w rzeczywistości neoliberalnej, Warszawa:Dom Wydawniczy Elipsa Tatarkiewicz, W.; 2011, Historia filozofii, t. 1-3, Warszawa: PWN White, N., 2008, Filozofia szczęścia od Platona do Skinnera, Kraków: WAM |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: egzamin pisemny Nakład pracy studenta: udział w wykładzie - 30 h przygotowanie do zajęć - 20 h przygotowanie do egzaminu - 25 h |
||
Zakres tematów: |
1. Filozofia – przedmiot, metoda, geneza. Charakterystyka paradygmatów w filozofii: paradygmat ontologiczny, mentalistyczny i lingwistyczny. O kondycji współczesnej filozofii. Podstawowe nurty w filozofii współczesnej - wybór: filozofia pozytywistyczna, pragmatyczna, egzystencjalizm, filozofia życia, personalizm, fenomenologia, filozofia umysłu i neurofilozofia. 2. Szczęście jako przedmiot badań filozofii. Szczęście jako harmonia celów osobowości ludzkiej a szczęście jako życie kontemplatywne. Stoicyzm jako dążenie do uniewrażliwienia na cierpienie. Hedonizm psychologiczny a hedonizm racjonalny. Zycie pomyślne a życie moralne – tożsamość czy rozdźwięk. 3. Tożsamość osobowa w analizach filozoficznych. Charakterystyka pojęcia osoby i tożsamości osobowej. Osoba i jej ciało. Tożsamość osobowa a pamięć. Długowieczność i problem stopniowania tożsamości osobowej. Tożsamość osobowa a etyka terapii genowej i sztucznej inteligencji. 4. Wolność w perspektywie filozoficznej. Wewnętrzne i zewnętrzne uwarunkowania wolności. Wolność oparta na uprawnieniach. Zarzut przedwczesnego określenia podmiotu i wtórnego absolutyzmu. Dylematy pojęcia wolności. Wolność a determinizm. Argumenty przeciw determinizmowi mechanistycznemu i teleologicznemu. 5. Dobro i zło w ujęciu filozoficznym. Znaczenie pojęć dobra i zła. Deontologiczne i teleologiczne teorie dobra. Dobro i zło jako możliwe wolne wybory. Warunki usprawiedliwionego zła. 6. Filozofowie o sprawiedliwości. O związkach pomiędzy sprawiedliwością a moralnością. Charakterystyka założeń wybranych teorii sprawiedliwości: teorie prawa naturalnego, utylitarystyczne teorie sprawiedliwości, teorie prawno-pozytywistyczne. Sprawiedliwość - możliwość czy przymus? 7. Piękno jako kategoria filozoficzna. Doświadczenie estetyczne a inne rodzaje doświadczeń. Piękno zhierarchizowane. Esencjalistyczne i realistyczne uzasadnienie piękna. Piękno a brzydota. 8. Bóg jako przedmiot poznania filozoficznego. Stosunek filozofii do prawd objawionych. Dowody na istnie Boga. Relacja Boga do świata. Kierunki współczesnej filozofii religii: wychodzące od – religijnego a priori”, transcendentalno-filozoficzny, sceptyczny i prakseologiczny. 9. Przyroda jako dziedzina refleksji filozoficznej. Postawy wobec przyrody - przyroda zastana, wymagająca ochrony lub podporządkowana. 10. Kultura a natura i cywilizacja w refleksji filozoficznej. Kultura jako wyalienowanie. Alienacja jako kultura. Umoralnienie, estetyzacja i biologizacja kultury. 11. Elementy filozofii egzystencjalistycznej i filozofii życia. Specyfika idei egzystencji u przedstawicieli nurtu. Kryzys egzystencjalny, sytuacje graniczne, rzucenie w świat jako podstawa ludzkiej egzystencji. Filozofia jako rozjaśnianie egzystencji. Antyesencjalizm i krytyka europejskiej kultury . Antynaturalizm metodologiczny i ontologiczny. Intuicjonizm. 12. Nurt personalistyczny w filozofii – geneza i idee. Kategoria osoby ludzkiej i jej godności oraz teocentryzm. Jednostka i osoba, alter i alienus. Kompleksyfikacja wszechświata i noosfera. Duchowy i psychiczny wymiar miłości, odpowiedzialności, psychiczności, seksualności i pracy. 13. Z zagadnień filozofii codzienności. Dialog, przyjaźń, tolerancja jako podstawy bycia we wspólnocie w ujęciu. Wolność, twórczość i samorealizacja jako możliwość życia spełnionego. Równość, preferencyjność i bezwzględność w życiu publicznym. 14. Wybrane problemy współczesnej filozofii umysłu. Relacja pomiędzy mózgiem, umysłem a ciałem. Idea obiektywności mentalnej. Kategoria nastawienia intencjonalnego i systemu intencjonalnego. Typy umysłów. Koncepcja umysłu rozszerzonego. 15. Przedmiot, zadania i metoda neurofilozofii. Wybrane problemy neurofilozofii - Świadomość i jej poziomy w ujęciu. Sposoby poznawania innych umysłów – teoria umysłu i hipoteza neuronów lustrzanych. Zmysł i namysł moralny w perspektywie neurofilozofii. |
||
Metody dydaktyczne: |
wykład problemowy, prezentacja multimedialna z elementami grafiki i filmu wizualizującymi przedstawiane treści |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każda środa, 11:40 - 13:15,
sala 3139 (aula C) |
Wioletta Dziarnowska | 200/ |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Budynek z aulami C |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.