Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Edukacja matematyczna dzieci ze wspomaganiem rozwoju umysłowego – metodyka 10-4S-EMD
Wykład (WYK) Semestr zimowy 2014/2015

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

• Wspomaganie rozwoju umysłowego oraz edukacja matematyczna dzieci w ostatnim roku wychowania przedszkolnego i w pierwszym roku szkolnej edukacji. Cele i treści kształcenia, podstawy psychologiczne i pedagogiczne oraz wskazówki do prowadzenia zajęć z dziećmi w domu, w przedszkolu i w szkole, red. E. Gruszczyk-Kolczyńska. Wydawnictwo Edukacja Polska, Warszawa 2009

• Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Nauczycielska diagnoza edukacji matematycznej dzieci, Wydawnictwo Nowa Era, Warszawa 2013

• Rozporządzenie MEN z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół, załącznik 1 i 2 (I etap edukacyjny)

• Gruszczyk- Kolczyńska E., Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Przyczyny, diagnoza, zajęcia korekcyjno-wyrównawcze, WSiP, Warszawa 1092 i następne wydania

• O dzieciach matematycznie uzdolnionych. Książka dla rodziców i nauczycieli, red. E. Gruszczyk-Kolczyńska, Wydawnictwo Nowa Era, Warszawa 2012

Literatura uzupełniająca:

• Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Dziecięca matematyka. Książka dla rodziców i nauczycieli, WSiP, Warszawa 1997 lub 2007,

• Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Dziecięca matematyka. Program dla przedszkoli, klas zerowych i placówek integracyjnych, WSiP, Warszawa 1999 (lub wydania następne)

• Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E.,Dziecięca matematyka. Metodyka i scenariusze zajęć z sześciolatkami w przedszkolu, w szkole i w placówkach integracyjnych,WSiP, Warszawa 2001

• Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Dobosz K., Jak nauczyć dzieci sztuki konstruowania gier? Metodyka, scenariusze zajęć oraz wiele ciekawych gier i zabaw, WSiP, Warszawa 1996,

* Gruszczyk-Kolczyńska E., Dlaczego dziećmi uzdolnionymi musi pilnie się zająć pedagogika specjalna? Wyniki badań nad dziećmi uzdolnionymi matematycznie, Forum Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2014,

• Pakiety edukacyjne dla dzieci klas I-III, do wyboru

Efekty uczenia się:

Ma pogłębioną wiedzę dotyczącą podstaw psychologicznych i pedagogicznych łączenia edukacji matematycznej ze wspomaganiem rozwoju umysłowego dzieci; zna modele rozwoju intelektualnego i modele kształtowania wiadomości i umiejętności matematycznych.

Orientuje się w publikacjach dotyczących edukacji matematycznej dzieci oraz wspomagania rozwoju umysłowego.

Potrafi uzasadnić ciągłość edukacyjną na styku dom – przedszkole – szkoła.

Zna konsekwencje nadmiernych i specyficznych trudności w edukacji matematycznej, jeżeli ciągłość ta zostanie zachwiana.

Potrafi realizować treści kształcenia we wszystkich obszarach edukacji matematycznej, potrafi korzystać z wzorców matematycznych dostosowując je do potrzeb i możliwości poznawczych dzieci.

Umie sprawdzić poziom kompetencji dzieci w zakresie operacyjnego rozumowania na poziomie konkretnym, liczenia i rachowania, mierzenia długości i pojemności; zorganizować zajęcia wspierające dzieci, których kompetencje są niższe od oczekiwanych.

Umie przygotować dzieci do nauki szkolnej tak, aby maksymalnie zmniejszyć zakres specyficznych trudności w szkolnym uczeniu się matematyki.

Dysponuje takim poziomem osobistych wiadomości i umiejętności matematycznych, który umożliwi mu prowadzenie zajęć.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin jest ustny: student otrzymuje 3 pytania (na zasadzie losowania), na które ma odpowiedzieć. Obowiązuje zgłaszanie się na pierwszy termin egzaminu, podstawą usprawiedliwienia jest świadectwo lekarskie lub udokumentowane przeszkody losowe. Jeżeli student nie zostanie zwolniony z pierwszego terminu, otrzymuje ocenę niedostateczną i zdaje egzamin poprawkowy.

Sposób oceniania:

- ocena niedostateczna: jeżeli nie odpowie na jedno pytanie gdyż do prowadzenia edukacji matematycznej dzieci potrzebna jest znajomość wszystkich treści kształcenia oraz metody ich realizacji;

- ocena dostateczna: jeżeli na wszystkie pytania odpowie przy pomocy egzaminujących;

- ocena dobra: jeżeli samodzielnie odpowie na poprawnie na wszystkie pytania;

- ocena bardzo dobra: jeżeli sam odpowiadając na pytania wykaże się głębokim rozumieniem celów i treści kształcenia np. potrafi uzasadnić realizację omawianych treści kształcenia prawidłowościami rozwojowymi umysłowego dzieci.

Po otrzymaniu oceny niedostatecznej zdaje egzamin poprawkowy w podanym terminie. Gdyby egzamin poprawkowy zakończył się oceną niedostateczną student zdaje egzamin komisyjny.

Ćwiczenia: refrowanie zagadnień, dyskusja i pokazy szczególnie cennych rozwiązań metodycznych

Student aktywnie uczestniczy we wszystkich zajęciach.

Warunkiem zaliczenia jest obecność na wszystkich ćwiczeniach. Osoba nieobecna na zajęciach zalicza tematykę ćwiczeń na dyżurze.

Student wybiera jeden ze wskazanych obszarów edukacji matematycznej w przedszkolu i w szkole. Przygotowuje prezentację dotyczącą jednego obszaru, kierując się podaną literaturą. Podczas zajęć przedstawia prezentację pozostałym studentom i przeprowadza 2 -3 zadania metodą symulacji dla swoich kolegów w grupie.

Oceniany jest:

• sposób przygotowania prezentacji,

• zawartość merytoryczna,

• poprawność metodyczna.

Zakres tematów:

Wykład ma za zadanie:

* wprowadzić w poznanie przyczyn niepowodzeń w uczeniu się matematyki: trudności zwyczajne, specyficzne i nadmierne. Problem nakładania się przyczyn wtórnych na pierwotne. - 2h

Działania naprawcze – diagnoza, zajęcia dydaktyczno - wyrównawcze.

* przybliżyć temat uzdolnień matematyczne u dzieci: mity i wyniki badań. Sposoby diagnostycznego ustalania uzdolnień matematycznych u dzieci. Szacunkowe dane dotyczące występowania uzdolnień matematycznych u dzieci przedszkolnych i małych uczniów. Dlaczego w szkole źle się wiedzie uzdolnionym matematycznie dzieciom i co z tego wynika. O podjętych działaniach wspomagających rozwój i edukację dzieci uzdolnionych matematycznych.-2h

* przedstawić intelektualne uwarunkowania edukacji matematycznej dzieci. Analiza rozwoju inteligencji operacyjnej ( w sensie Piageta) a edukacja matematyczna. Konieczność wspomagania dzieci w rozwoju operacyjnego rozumowania przed podjęciem nauki szkolnej. Szkodliwość ograniczania edukacji do „przerabiania” zeszytów ćwiczeń. Rola działania w edukacji matematycznej i konieczność pomagania dzieciom w interioryzacji doświadczeń.- 3h

*zapoznać z emocjonalnymi uwarunkowaniami edukacji matematycznej dzieci. Emocje wyznaczają ramy dziecięcego poznania i rozumowania. Problem blokad emocjonalnych w edukacji matematycznej.

Koncepcja i metody wspomaganie dzieci w rozumnym zachowaniu się w sytuacjach wymagających wysiłku intelektualnego. Konstruowanie gier przez dzieci i dla dzieci.- 4h

*przybliżyć metodę układania i rozwiązywania zadań z treścią.

Respektowanie dziecięcego rozumowania przez wgląd i szkodliwość rozwiązywania zadań metodą algorytmiczną. Walory przemiennego rozwiązywania i układania zadań – możliwości stosowania tej metody w przedszkolu i w szkole.-2h

* zaznajomić z logiką doboru i układu treści kształcenia na poziomie wychowania przedszkolnego i edukacji początkowej.

Planowanie i realizacja edukacji matematycznej w przedszkolu i w szkole. Szkodliwość ustalania tzw. Szklanych dachów edukacji matematycznej dzieci. - 2h

Metody dydaktyczne:

Wykład konwencjonalny, dyskusja panelowa, dyskusja okrągłego stołu, gry dydaktyczne: symulacja, burza mózgów, praca z tekstem, prezentacja multimedialna w wykonaniu studentów, sesja plakatowa, quiz.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy wtorek, 13:30 - 15:05, sala 3332
Edyta Gruszczyk-Kolczyńska 24/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek z aulami C
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)