Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Pedagogika specjalna 20-1F-PES
Wykład (WYK) Semestr zimowy 2014/2015

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

1. Dykcik W. (red.): Pedagogika specjalna. Poznań 2009.

2. Obuchowska I. (red.): Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa 2005.

3. Piekut - Brodzka D., Kuczyńska - Kwapisz J. (red.): Pedagogika specjalna dla pracowników socjalnych. Warszawa 2009

4. Sękowska Z.: Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej. Warszawa 2000.

5. Sowa J.: Pedagogika specjalna w zarysie. Rzeszów 1999.

6. Zawiślak A., Wybrane zagadnienia pedagogiki specjalnej. Kraków 2009

Literatura uzupełniająca:

1. Bąbka J. (red.): Człowiek niepełnosprawny w różnych fazach życia. Warszawa 2004.

2. Danielewicz D., Pisula E., Terapia i edukacja osób z autyzmem, Warszawa 2009

3. Głodkowska J., Giryński A. (red.), Rehabilitacja społeczna i zawodowa osób z niepełnosprawnością intelektualną – od bierności do aktywności. Kraków 2006.

4. Kosakowski Cz.: Węzłowe problemy pedagogiki specjalnej. Toruń 2003.

5. Rzedzicka K.D., Kobylańska A. (red.) Dorosłość, niepełnosprawność, czas współczesny. Na pograniczach pedagogiki specjalnej. Kraków 2003.

6. Speck O.: Niepełnosprawni w społeczeństwie, Gdańsk 2005.

Zakres tematów:

Pedagogika specjalna jako nauka. Podstawowe pojęcia. Teoretyczne podstawy pedagogiki specjalnej. Przedmiot i zakres pedagogiki specjalnej. Relacje pedagogiki specjalnej z innymi dyscyplinami naukowymi i pedagogiką. Subdyscypliny pedagogiki specjalnej. Opieka nad niepełnosprawnymi od starożytności do współczesności. Idee humanistyczne w koncepcjach pedagogiki specjalnej. Skala i dynamika niepełnosprawności. Postawy społeczne wobec niepełnosprawnych. Wybrane zagadnienia z pedagogiki resocjalizacyjnej i profilaktyki niedostosowania społecznego Diagnoza i wczesna interwencja, wspomaganie rozwoju, wyrównywanie szans edukacyjnych osób niepełnosprawnych Współczesne rozwiązania organizacyjne stosowane w opiece specjalnej, kształceniu osób niepełnosprawnych. Kreatywność osób niepełnosprawnych w różnych przejawach ludzkiej aktywności. Normalizacja warunków życia osób niepełnosprawnych. Analiza porównawcza i typologia systemów kształcenia specjalnego w Polsce na tle systemów w innych państwach oraz wybranych problemów, dotyczących efektywności, wyrównywania szans edukacyjnych, kształcenia nauczycieli.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Akcje
1 każdy czwartek, 8:00 - 9:35, sala 1115/1116
Bernadeta Szczupał 73/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek dydaktyczny - główny A
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.